söndag 16 juni 2019

Jag har nog aldrig känt mig så maktlös som nu ..



Den tillfälliga lagen från sommaren 2016 - med tillfälliga uppehållstillstånd som huvudregel - ska visserligen förlängas i två år, men de rödgröna vill tillsammans med C, L och KD ge gruppen alternativt skyddsbehövande samma möjligheter som personer med flyktingstatus att ta hit sina anhöriga.

Ett beslut som är lika framhastat, ifrågasatt och illa underbyggt som den sk gymnasieamnestin som nu ställer till ett helvete för både dem som ”gynnades” av det och för de kommuner som fick ta hand om resultatet.

Mest besviken är jag naturligtvis på Kristdemokraterna som jag satsade femtio kronor på för att få lite insyn i kommunpolitiken i min egen hemkommun. Visserligen har jag fått kontakter som gett mig valuta för pengarna, men det har också fått mig att se de ekonomiska konsekvenserna av beslutet på tisdag.

Jag vill nog påstå att tisdagens beslut inte kommer att höja den vård- och livskvalitet inom äldreomsorgen som Ebba Busch Thor talar så varmt om. Snarare tvärtom.

Men en majoritet i riksdagen talar så känslosamt och vackert om att alla barn måste ha rätt att leva tillsammans med sina föräldrar att de som tar upp de ekonomiska konsekvenserna för kommunerna riskerar att framstå som känslokalla odjur.

Och så vill vi ju inte ha det, eller hur?  Även om barnet är 45 år och vill återförenas med sina föräldrar?

I stället målar de upp en bild av att alla ”anhöriga” består av små hjälpbehövande förskolebarn och arbetsföra mödrar som köar för att återförenas med längtande fäder som otåligt väntar med en kärleksfull famn, ett hem och en försörjning.

Jag undrar om de tror på det själva?

För vad är det som säger att det inte är lika många, eller fler, hjälpbehövande föräldrar, eller far- och morföräldrar i pensionsåldern, som står i första ledet för att återförenas med sina fullvuxna barn och/eller barnbarn?

Det stora flertalet ”återförenade” kanske är medelålders/äldre fastrar, farbröder, mostrar, morbröder, kusiner eller syskon till dem som saknar både språk, utbildning och arbete och lever på försörjningsstöd från kommuner som redan nu måste göra orimliga och plågsamma besparingar inom de välfärdsområden som de kommer att göra anspråk på.

Är det lika hjärtknipande?

Vet våra folkvalda överhuvudtaget vad deras beslut kommer att resultera i? Förstår de vilka konsekvenser det kommer att få för kommuner som redan nu bryter mot lagen för att de inte har råd att leverera det kommuninvånarna har rätt till?

Och hur är det möjligt att ena dagen peka med hela handen på personalbristen inom alla välfärdsområden, vanvården inom äldreomsorgen, försämringarna för de funktionshindrade, köerna inom sjukvården, psykiatrins sönderfall och skolans sjunkande resultat och lova förbättringar, samtidigt som man med andra handen öppnar dörren för fler som ska dela på det som redan nu har tagit slut?

Det går dåligt för Kristdemokraterna i opinionsmätningarna nu och jag hoppas de åtminstone förstår att det inte beror på vad Lars Adaktusson sagt, tyckt eller gjort när det gäller abortlagarna i andra länder utan enbart på det ställningstagande som de kommer att göra nu på tisdag.



11 kommentarer:

  1. Jag tror det måste bli värre innan det kan bli bättre. Mycket värre. Så på ett sätt är det en bra nyhet som gör att fler blir drabbade av migrationens undanträngningseffekter

    SvaraRadera
  2. Fick du en "Jimmie moment" nu?

    SvaraRadera
  3. :-) Ja det kan man nog nästan påstå!

    SvaraRadera
  4. Ja Du får skylla Dig själv anybody, som gick på den lätte!
    Tror Du att Alf Svenssons och alla andra godhetsimpregnerades inflytande i kd har upphört?
    En gång missionär alltid missionär!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade inte förväntat mig några underverk från KD för det spelar ingen roll vilket parti du väljer att följa i kommunpolitiken, ALLA är splittrade när det gäller migrationsfrågorna och här i vår kommun har SD inte något att säga till om i kommunfullmäktige. KD kan åtminstone kommunicera med alla andra partier vilket ger fler kontakter och bättre insyn.

      En medlemsavgift i valfritt parti betyder inte att du förbinder dig att rösta på det partiet.

      Radera
  5. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70jEEv/sjukskoterskan-marie-vi-far-in-sa-manga-ensamma-manniskor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fruktansvärt! Och skrämmande eftersom det kan handla mig själv en dag, om jag har otur.

      Radera
  6. tja,EBT har inte sitt parti med sig. KD kommer naturligtvis inte nämnvärt skilja sig från folkprrtiet,centern,sossarna,miljöpartiet i några frågor,vare sig i energipolitiken,migration,skatter.

    SvaraRadera
  7. Alla barn ska förenas med sina IS föräldrar, i Sverige.

    SvaraRadera
  8. Svart-Malin17/6/19 11:30

    Jag har levt AFK i några månader och det så till den grad att jag nätt och jämt kom ihåg att rösta i EU-valet. Ack så bra jag mådde!

    När jag nu tagit del av nyheter och diskussionsfora igen känner jag mig så där deprimerad igen. Att gå in på twitter ger mig nästan andnöd :(

    Jag är i rekordfart på väg tillbaka till det tillstånd jag var i för några månader sen där jag tyckte det enda vettiga var att vända ryggen till alltihop. Läget är så hopplöst att det verkar helt meningslöst. Jag vill sluta höra, sluta tala, och bara kura ihop mig med böcker , katter och blommor.
    Hade jag inte en gång i tiden hittat till bloggar som denna, Fristad, MIT och några andra hade jag blivit helt spritt språngande för länge sen.

    SvaraRadera
  9. Jag gör som du och begränsar min närvaro vid datorn och känner också att det ger högre livskvalitet. Twitter är ju nästan helt uteslutet, majoriteten av användarna verkar helt ha förlorat både förståndet och fotfästet i verkligheten. Sett ur min synvinkel, förstås. I deras ögon är det tvärtom, naturligtvis - vilket gör att jag nästan måste ha en panikpåse att andas i om jag någon gång får för mig att följa vad som verkar vara en intressant tråd som i vanlig ordning urartar till en strid mellan de GODA och de onda, dvs sådana som oss ;-)

    Åsa Tallrot och Josefin Utas skriver om det i Dagens Samhälle - https://www.dagenssamhalle.se/debatt/eskilstuna-kommun-maste-respektera-yttrandefriheten-28178

    Men du ska veta att utan dig och dina och andras kommentarer skulle det kännas både ensamt och totalt meningslöst att sitta här och skriva rätt ut i luften. :-)

    SvaraRadera