.. uppsåtligen, i uttalande
eller i annat meddelande som sprids, hota eller uttrycka missaktning för
folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras,
hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse
eller sexuell läggning.
På juldagen uppstod en brand i en moské i Eskilstuna. Det angavs tidigt
att det var ett attentat, ett hatbrott och en rasistisk handling .. vilket lika
tidigt motsades av att det inte fanns någonting som tydde på att branden var
anlagt.
I Eskilstuna talades det om en frityrgryta som lämnats obevakad .. vad det
finns för sanningshalt i det har jag ingen aning om, men i dag talar polisen mer
lågmält om det hela som en olyckshändelse.
Men oavsett detta gick journalister och politiker i spinn och de fick stöd
i sina antaganden, att svenska folket var islamofober och rasister, i att
ytterligare moskéer utsattes för vandalisering.
Något som faktiskt kan vara en följd av den massiva rapporteringen om
islamofobiska terrordåd. För i likhet med alla andra händelser som slås upp
stort i media .. rasistiska kommentarer på nätet, vandalisering av politiskt
oliktänkandes hem, bilbränder i förorterna, bränder i skolor, förstörelse av
pälsfarmer osv .. så inspirerar de till efterföljare som också vill ha sin andel av rubrikerna.
Företrädare för vår regering(!) .. bl.a justitieminister Morgan Johansson .. gick man ur huse för att fördöma. Vår
kulturminister Alice Bah Kuhnke utlovade "en nationell strategi" som skulle se till att hela svenska folket
fick kunskap om islam(?) .. så att vi skulle bli mer toleranta och sluta upp
med våldshandlingar som den som tydligen inte skedde i Eskilstuna.
Det känns lite märkligt i förhållande till reaktionerna när judiska synagogor
i bl.a Malmö vandaliseras och antisemitiska uttalanden som sopas under mattan
då de uttalas av människor som rör sig i "rätt" kretsar i Stockholms
kulturella innerstadsmiljö.
Jag säger inte att det är att betrakta som hets mot folkgrupp när vår
kulturminister vill utbilda alla svenskar i islam för att undvika rasism och
hatbrott. Men varför bara islam? Vilken sorts islam? Ska vi också utbildas om
de olika konflikterna mellan oliktänkande muslimer som också ger sig uttryck i
hatbrott och terrordåd?
Ska vi inte utbildas så vi förstår vandaliseringen av landets kyrkor och de
assyriskt kristna gruppernas lokaler också .. eller är den "nationella strategi" som vi får förlita oss till samma gamla lagstiftning som gäller alla andra brottsliga gärningar?
Som svensk, tillhörig den Svenska Kyrkan, känner jag mig
lite påhoppad av Alice Bah Kunhkes uttalande om att jag bör utbilda mig
i islam, för att förhindra att jag förfaller till rasism och hatbrott. Jag kan
till och med sträcka mig så långt att jag börjar känna mig missaktad som del
av en folkgrupp .. den inhemska, hemska svenska som både politiker och
journalister älskar att framställa som hatfull, rasistisk och främlingsfientlig.
Däremot så anklagar jag inte regeringen för hets mot folkgrupp och jag
påstår inte att det inte finns både islamofober eller rasister .. men att den
första gruppen fattar populistiska, korttänkta beslut, som skuldbelägger hela
folket, kommer inte att göra den att den
andra blir mindre.
Men ju mer jag tänker på det desto mindre road blir jag av att den
majoritet som jag tillhör, klumpas ihop med den minoritet som hatar,
vandaliserar och förstör .. och då ligger faktiskt känslan av "hets mot folkgrupp" nära till
hands.
