Visar inlägg med etikett islamofobi. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett islamofobi. Visa alla inlägg

tisdag 6 januari 2015

Enligt 16 kap 8 § brottsbalken, är hets mot folkgrupp att ..


.. uppsåtligen, i uttalande eller i annat meddelande som sprids, hota eller uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

På juldagen uppstod en brand i en moské i Eskilstuna. Det angavs tidigt att det var ett attentat, ett hatbrott och en rasistisk handling .. vilket lika tidigt motsades av att det inte fanns någonting som tydde på att branden var anlagt.

I Eskilstuna talades det om en frityrgryta som lämnats obevakad .. vad det finns för sanningshalt i det har jag ingen aning om, men i dag talar polisen mer lågmält om det hela som en olyckshändelse.

Men oavsett detta gick journalister och politiker i spinn och de fick stöd i sina antaganden, att svenska folket var islamofober och rasister, i att ytterligare moskéer utsattes för vandalisering.

Något som faktiskt kan vara en följd av den massiva rapporteringen om islamofobiska terrordåd. För i likhet med alla andra händelser som slås upp stort i media .. rasistiska kommentarer på nätet, vandalisering av politiskt oliktänkandes hem, bilbränder i förorterna, bränder i skolor, förstörelse av pälsfarmer osv .. så inspirerar de till efterföljare som också vill ha sin andel av rubrikerna.

Företrädare för vår regering(!) .. bl.a justitieminister Morgan Johansson .. gick man ur huse för att fördöma. Vår kulturminister Alice Bah Kuhnke utlovade "en nationell strategi" som skulle se till att hela svenska folket fick kunskap om islam(?) .. så att vi skulle bli mer toleranta och sluta upp med våldshandlingar som den som tydligen inte skedde i Eskilstuna.

Det känns lite märkligt i förhållande till reaktionerna när judiska synagogor i bl.a Malmö vandaliseras och antisemitiska uttalanden som sopas under mattan då de uttalas av människor som rör sig i "rätt" kretsar i Stockholms kulturella innerstadsmiljö.

Jag säger inte att det är att betrakta som hets mot folkgrupp när vår kulturminister vill utbilda alla svenskar i islam för att undvika rasism och hatbrott. Men varför bara islam? Vilken sorts islam? Ska vi också utbildas om de olika konflikterna mellan oliktänkande muslimer som också ger sig uttryck i hatbrott och terrordåd?

Ska vi inte utbildas så vi förstår vandaliseringen av landets kyrkor och de assyriskt kristna gruppernas lokaler också .. eller är den "nationella strategi" som vi får förlita oss till samma gamla lagstiftning som gäller alla andra brottsliga gärningar?

Som svensk, tillhörig den Svenska Kyrkan, känner jag mig lite påhoppad av Alice Bah Kunhkes uttalande om att jag bör utbilda mig i islam, för att förhindra att jag förfaller till rasism och hatbrott. Jag kan till och med sträcka mig så långt att jag börjar känna mig missaktad som del av en folkgrupp .. den inhemska, hemska svenska som både politiker och journalister älskar att framställa som hatfull, rasistisk och främlingsfientlig.

Däremot så anklagar jag inte regeringen för hets mot folkgrupp och jag påstår inte att det inte finns både islamofober eller rasister .. men att den första gruppen fattar populistiska, korttänkta beslut, som skuldbelägger hela folket,  kommer inte att göra den att den andra blir mindre.

Men ju mer jag tänker på det desto mindre road blir jag av att den majoritet som jag tillhör, klumpas ihop med den minoritet som hatar, vandaliserar och förstör .. och då ligger faktiskt känslan av "hets mot folkgrupp" nära till hands.


Expr., Expr., DN, DN, DN, DN, SVT, SvD, SvD, SvD,