tisdag 6 januari 2015

Enligt 16 kap 8 § brottsbalken, är hets mot folkgrupp att ..


.. uppsåtligen, i uttalande eller i annat meddelande som sprids, hota eller uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

På juldagen uppstod en brand i en moské i Eskilstuna. Det angavs tidigt att det var ett attentat, ett hatbrott och en rasistisk handling .. vilket lika tidigt motsades av att det inte fanns någonting som tydde på att branden var anlagt.

I Eskilstuna talades det om en frityrgryta som lämnats obevakad .. vad det finns för sanningshalt i det har jag ingen aning om, men i dag talar polisen mer lågmält om det hela som en olyckshändelse.

Men oavsett detta gick journalister och politiker i spinn och de fick stöd i sina antaganden, att svenska folket var islamofober och rasister, i att ytterligare moskéer utsattes för vandalisering.

Något som faktiskt kan vara en följd av den massiva rapporteringen om islamofobiska terrordåd. För i likhet med alla andra händelser som slås upp stort i media .. rasistiska kommentarer på nätet, vandalisering av politiskt oliktänkandes hem, bilbränder i förorterna, bränder i skolor, förstörelse av pälsfarmer osv .. så inspirerar de till efterföljare som också vill ha sin andel av rubrikerna.

Företrädare för vår regering(!) .. bl.a justitieminister Morgan Johansson .. gick man ur huse för att fördöma. Vår kulturminister Alice Bah Kuhnke utlovade "en nationell strategi" som skulle se till att hela svenska folket fick kunskap om islam(?) .. så att vi skulle bli mer toleranta och sluta upp med våldshandlingar som den som tydligen inte skedde i Eskilstuna.

Det känns lite märkligt i förhållande till reaktionerna när judiska synagogor i bl.a Malmö vandaliseras och antisemitiska uttalanden som sopas under mattan då de uttalas av människor som rör sig i "rätt" kretsar i Stockholms kulturella innerstadsmiljö.

Jag säger inte att det är att betrakta som hets mot folkgrupp när vår kulturminister vill utbilda alla svenskar i islam för att undvika rasism och hatbrott. Men varför bara islam? Vilken sorts islam? Ska vi också utbildas om de olika konflikterna mellan oliktänkande muslimer som också ger sig uttryck i hatbrott och terrordåd?

Ska vi inte utbildas så vi förstår vandaliseringen av landets kyrkor och de assyriskt kristna gruppernas lokaler också .. eller är den "nationella strategi" som vi får förlita oss till samma gamla lagstiftning som gäller alla andra brottsliga gärningar?

Som svensk, tillhörig den Svenska Kyrkan, känner jag mig lite påhoppad av Alice Bah Kunhkes uttalande om att jag bör utbilda mig i islam, för att förhindra att jag förfaller till rasism och hatbrott. Jag kan till och med sträcka mig så långt att jag börjar känna mig missaktad som del av en folkgrupp .. den inhemska, hemska svenska som både politiker och journalister älskar att framställa som hatfull, rasistisk och främlingsfientlig.

Däremot så anklagar jag inte regeringen för hets mot folkgrupp och jag påstår inte att det inte finns både islamofober eller rasister .. men att den första gruppen fattar populistiska, korttänkta beslut, som skuldbelägger hela folket,  kommer inte att göra den att den andra blir mindre.

Men ju mer jag tänker på det desto mindre road blir jag av att den majoritet som jag tillhör, klumpas ihop med den minoritet som hatar, vandaliserar och förstör .. och då ligger faktiskt känslan av "hets mot folkgrupp" nära till hands.


Expr., Expr., DN, DN, DN, DN, SVT, SvD, SvD, SvD,

7 kommentarer:

  1. Mina tankar är desamma om ledarsidorna skrivit. Jag har den senast iden haft en dialog på en annan blogg ang just detta. Jag förstår inte varför misstankarna direkt riktas mot nazister eller liknande i när det finns andra grupper i Sverige så som judar, kurder eller bara andra falanger av Islam som står i direkt konflikt med varandra. Dagligen och handgripligen. Nazisterna är inte en grupp som "drabbas" av någon muslim annat än att de retar sig på dem. För mig så ligger de lite längre bort som rimliga misstänkta av den anledningen då andra heller kan tänkas vilja syssla med repressalier. Iaf så bör de inte vara mer misstänkta än de andra utan kanske lika då rå.

    Och jag precis som ledarsiorna ser det som direkt farligt och möjligt att denna hållning som media har, bidrar till uppvigling och divergerande från verkliga lösningar.

    Ett litet PS blir att man anklags för att ha fobi för att man har en kritisk inställning till Isalm, som inte bara är en religion utan även bedrivs som en politik. Jag är kritisk, lös gillar inte alls, all religion,men just nu så är det Isalm som syns mest, kräver mest och är på frammarsch inte bara i Sverige utan hela världen,

    Om det ska sägas att jag har en fobi mot Isalm, så kan de få tillskiva mig desamma ang kommunsim, som jag också tycker är en vacker tanke i grunden men ack så farlig och ogenomtänkt för att inte säga ojämlik.

    SvaraRadera
  2. Ett inlägg absolut på pricken, vilket f ö också gäller kommentaren ovan. Frågan är: vad kan vi göra?

    SvaraRadera
  3. Det här har pågått länge och jag för min del är urless och inte set minsta intresserad att `lära mig` om islam.Det finns så mycket annat mer kul som intresserar mig mer.Och jag är jäkligt trött på dom här översittarfasonerna som om det svenska folket är en samling barnungar.

    SvaraRadera
  4. Nu är hon på´t igen. Jag tror på riktigt att denna kvinna skriver på skämt.
    http://blogg.vk.se/sjolander/2015/01/05/fordommar-ar-brist-pa-fantasi/

    Sen angående undervisning om Islam. DÄR går fan gränsen. Jag hade 5:a i religion på högstadiet. Jag har haft både leastadianer och baptister i släkten och jag har ABSOLUT inte ett dugg intresse av att bli matad med en religion som höjs över alla andra. Inte sjutton är Islam likvärdig någon av de andra religionerna? Den är ju överordnad.

    Vi lever 2015 och ska väl inte backa in i framtiden och INFÖRA MER religion i ett sekulärt samhälle?!

    Detta är helt oacceptabelt. HUR ska folket "undervisas"?

    och vad gör vi med dem/oss som säger tack, men nej tack?

    SvaraRadera
  5. Blaha Klumpe lär få ta en rejäl ansats mot okunskapen om kristendomen också, för här är listan på attacker på kristna helgedomar under 2014: https://pdf.yt/d/F6ZCFizQdXPBlKMK

    V

    SvaraRadera
  6. Av någon anledning innehåller dessa försök att undervisa om Islam inte någonting om koncept som dhimmi eller kafir.

    SvaraRadera
  7. Vad är det för något? Aldrig hört!

    SvaraRadera