torsdag 22 januari 2015

Judar varnas för att besöka Malmö, ..


 .. journalister som besöker Rosengård med kippa och Davidsstjärna hotas till livet, svensk press skriver tårdrypande och vackert om resor "i spåren efter Förintelsen" och anställer skribenter med antisemitiska åsikter och om någon reagerar så sopas hela problemet under en matta av vita, medelålders svenska män?

I går gav Uppdrag Granskning en skakande inblick i hur det är att vara jude i Malmö .. i dag verkar det som om alla andra(?) granskande journalister hade firmafest/semester när programmet sändes?

Annat var det när en frityrgryta .. eller något annat .. orsakade en brand i en moské i Eskilstuna .. DÅ var det fara å färde på löpsedlarna. Då ropade regeringen högt och ljudligt om utbildning av svenska folket!! Men när det gäller antisemitism är vi väl redan utbildade?

Finns det NÅGON som inte hört talas om Kristallnatten, förintelselägren, judeförföljelserna och nazismen? Det är ju händelser som ständigt är aktuella när det handlar om rasism och främlingsfientlighet?

Och ändå så verkar det som om angrepp på judar är något de får vänja sig vid .. om de envisas med att bo i Malmö.

Jag blir rädd på riktigt. När jag var barn berättade min mamma om judeförföljelserna och lägren och jag undrade .. varför GJORDE ingen någonting??

Svaret var att ingen visste. Det tyckte jag var obegripligt? Det var väl solklart att väldigt många människor visste? Det fanns ju till och med bilder i tidningarna som skildrade fasorna, döden och grymheterna?

Det kommer aldrig att hända igen .. sa min mamma när jag hade svårt att sova. NU vet vi hur det kan ske, NU vet vi vad nazismen står för och ingen kommer att kunna göra så igen.

Från den stunden har jag undrat varför ingen fattade att det var MÄNNISKOR som stod bakom grymheterna. De hade kunnat kalla sig för vad som helst .. det var ändå vanliga människor som samlades runt det som då hette nazism och som nu kan kallas något helt annat .. men med samma eller andra medmänniskor som mål?

Att det faktiskt fanns människor som både kunde och ville utföra dessa fasor .. kanske till och med fortfarande finns .. fast det inte syns utanpå! Det var en insikt som skrämde mig när jag var barn.

Jag läste sådant jag inte förstod och blev rädd. Om det kunde hända i Tyskland .. varför kunde det inte hända här? Kunde det hända mig? Mina föräldrar och min lillebror? Vårt hem och vår hund??

Vad hände med alla barns hundar? .. och det visste inte min mamma som inte heller tyckte det var särskilt intressant, och jag grät i kudden vid tanken på alla ledsna barn och ensamma hundar som letade efter dem.

Varför är alla rädda för ett ord som nazist .. när det var människor som bestämde och gjorde allt hemskt? Om någon INTE är nazist .. är det då en GOD människa?

Hur började det? Varför kallade de sig nazister om alla visste att de var onda människor och hur ska vi veta NU, om de kallar sig något annat? .. frågade jag min mamma för länge sedan, och hon svarade ..

 .. DÅ det var det ju ingen som visste.

NU vet vi.



Sov nu och tänk inte så mycket.



7 kommentarer:

  1. Detta har ju tyvärr pågått i...ja 20 år? Politikerna i Malmö har stoppat huvudet i sanden och inte brytt sig. Man kan bl.a. läsa om denna kritik i http://www.wiesenthal.com/atf/cf/%7B54d385e6-f1b9-4e9f-8e94-890c3e6dd277%7D/TT_2014_FINAL-1-13-2015.PDF

    Killen som åkte runt och föreläste borde få en hedersutnämnelse och medalj för sitt arbete och sin öppenhet.

    Det värsta är att Vänstern står och hycklar i TV när deras egna stormtrupper är de som kastar sten och glåpord efter judar vid t.ex. khippavandringar. Vänstern spär själva på judehatet genom sin antiisraeliska politik. Rättshaveristen Jinge är väl long gone men han var ju bara toppen av isberget, där hängde ju en del rätt obehagliga typer som var i paritet med kommentarsfältet på Avpixlat. Fast nu var ju detta vänster så då var det OK att hata.


    SvaraRadera
  2. VAD man gör kan ibland förklaras av VEM man är, vi kan alltså förstå, men vi ska inte ursäkta
    ”Goda människor kan utföra onda handlingar och också onda människor kan vara goda ibland”, sa en intagen på ett av våra fängelser i ett TV-program i går kväll.

    Om vi gick in för att bedöma – och döma – utförda handlingar instället för att först kolla vilken grupp gärningsmannen tillhör, vore mycket vunnet. ”Goda” som gör ont ska inte ha en gräddfil till ursäkter och förlåtelse.

    Jag delar verkligen din känsla av att kastas tillbaka i barndomen, totalt maktlös, frågande och tiggande om försäkringar att de med makt och möjlighet ska agera. Nu.
    Gunnie

    SvaraRadera
  3. Ja här kan inte SVT anklaga svenskar för dessa dåd! Och sannolikt jobbar de flesta vanliga i Malmö på att flytta därifrån! Malmö kommer att övertas av andra kulturer, utan reaktion från politiken.

    SvaraRadera
  4. Jag undrar om inte offer/förövare-dikotomin är ett ännu större problem än god/ond. Flyktingar och andra brunhyade är ju offer, och kan alltså aldrig göra sig skyldiga till något, enligt svensk samhällsdebatt.

    SvaraRadera
  5. À propos det här med kattägare
    http://www.viivilla.se/tradgard/djur/husdjurskaos/?utm_campaign=289722_SE_vecka4_l%C3%B6rdag_A&utm_medium=email&utm_source=Sverige-All_Recipients

    Mvh

    SvaraRadera
  6. Jobbade i Lund för nått år sedan, och hade en intressant diskussion med chefen (enmans företag jag var anställd in i). Jag hävdade att judar flyr för sina liv från Malmö, att de får utstå dödshot dagligen o.s.v.

    Hans svar? "Det där är bara vandringssägen, sånt där händer bara inte, det är ingen som gör sånt. Och det är definitivt inte Ilmar Reepalus fel. Han är den bäste man som hänt Malmö." Jag vet också att han inte är S röstare, men han har blivit helt uppslukad av kulten kring Reepalu.

    Ska träffa honom på måndag igen. Garanterat kommer han att selektivt glömt bort vår konversation, vilket han ofta gör när saker inte passar honom.

    SvaraRadera
  7. Inget nytt ang Maurice? :)

    SvaraRadera