torsdag 8 januari 2015

En minister i vår regering ..

... närmare bestämt vår bostadsminister, miljöpartisten Mehmet Kaplan, anser inte att mordhot mot tidningsredaktioner är ett angrepp på yttrandefriheten, utan en fråga om provokation?

Om det är sant .. vilket det inte visade sig vara när det gäller gårdagens händelser, utan yttrandet handlade om dödshoten mot de danska tidningarna år 2006 .. så måste jag erkänna att jag både skäms och blir rädd. Meningen "Det handlar om en maktfråga, där en utsatt grupp provocerats och där man på förhand kunde förstå att de skulle känna sig kränkta" .. låter förvillande likt en ursäkt eller ett uttryck för förståelse. Att "kränkthet" kan vara en ursäkt för mordhot, kanske kan vara en privat åsikt för någon, men kan väl aldrig accepteras som ett uttalande från en minister i Sveriges Regering.

Eller kan det det?

Vet regeringen och hans parti att detta är hans inställning?

Sammanräknat med bostadsministerns minst sagt märkliga sätt att handskas med det förtroende som hans uppdrag innebär så skulle i alla fall jag bli väldigt förvånad om hans yttrande sopades under mattan utan åtgärd.

För att inte tala om hur oroad jag skulle bli om han får behålla sin plats i regeringen.


Edit .. efter att ha sökt källan finner jag att yttrandet kommer från en intervju 2006 i tidningen Dagen då Mehmet Kaplan ännu inte hade en aning om att han skulle lyckas bli minister.


DN, DN, DN, DN, SvD, SvD,
Ledarsidorna, Dick Erixon, 6mannen, Cornucopia, DHE,

9 kommentarer:

  1. Fy fan för sådana sjuka människor i en svensk regering! Han har väl en lite avskyvärd ursäkt också för den IS-anstuckna bombmannen 2010? Vilket kräk Kaplan är!

    SvaraRadera
  2. Melmac .. yttrandet är från 2006, vilket jag precis har skrivit in. Åsikten kanske fortfarande är hans .. men då satt han INTE i regeringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, förvisso, men det är ju inte första gången den här jubelidiotem visar sin skruvade syn.

      Radera
  3. Självklart sopas det under mattan och tystas ihjäl.Skulle t.ex AB eller Expressen skriva om det här skulle i vart fall jag tappa hakan.

    SvaraRadera
  4. Jag är superkränkt över dom som tar min tid i tvättstugan. Ska skaffa mig ett v---n som jag ska s----a ner dom med. Det har jag all rätt att göra. Dessa slashasar till tjejer och killar som tror att dom äger tvättstugan.

    SvaraRadera
  5. I somras jämförde Kaplan svenska jihadister i Syrien med stridande i finska vinterkriget... Med detta i färskt minne är det enligt min mening inte helt osannolikt att denne nu, även åtta år efter uttalandet i Dagen, ser en lång rad förmildrande omständigheter i Parismassakern.

    Sannolikt har han lärt sig att inte yppa detta offentligt, men det skulle vara intressant att höra hans svar om någon journalist, mot förmodan, skulle fråga om han fortfarande har samma hållning i frågan som han hade 2004.

    Hur som helst är det skakande att denne varelse är minister... Det är så illa att jag kommer på mig själv med att tänka att jag hellre skulle se Jonas Sjöstedt i regeringen! :/

    SvaraRadera
  6. Fick den här länken skickad till mig. Kunde inte hålla med mer…

    http://www.skanskan.se/article/20150108/OPINION/150109688/-/sverige-ar-inte-charlie-

    …så han är långtifrån ensam att sitta i vår regering med dessa åsikter.

    *håller upp skämskudden*

    SvaraRadera
  7. Jag hörde honom i Almedalen och det var hemskt dessutom försökte jag hjälpa nötskallen (innan jag hörde honom) med inackordering som inte dög den han hade. Det var mycket synd om den stackars tjejen som han hade som "handsekreterare. Förstår inte hur och varför han skulle bli minister - ett arbete som han tycks vara frånvarande från.Huvaligen för slikt folk

    SvaraRadera
  8. Jag tror att svaret på vilka han är lojal mot ligger här:

    http://experimentlandet.blogg.se/2015/01/24/f-d-israelisk-minister-antisemitism-ar-ett-trick-somvi-alltid-anvander/

    SvaraRadera