måndag 12 januari 2015

Jag vill gratulera Sveriges media- och kulturelit, de folkvalda ..

 .. i de "goda" partierna och alla debattörer och åsiktspoliser som värnar om den yttrandefrihet som följer med reglerade åsikter.

Tack vare er så har de senaste fyra åren verkligen gjort skillnad.

När ni så beslutsamt gick till storms mot Sverigedemokraterna och dess väljare under valrörelsen 2010 var strategin klar .. ni skulle överrösta alla som tyckte som dom, skrika, hata, frysa och demonstrera bort dem från Sveriges Riksdag och vinna kriget mot rasismen.

Till och med regeringen drog sitt strå till stacken och öppnade, med Miljöpartiets hjälp, Sveriges dörrar för alla nödlidande som behövde en egen plats på jorden .. oavsett skäl, oavsett behov och oavsett motiv .. för att straffa rasister i största allmänhet och Sverigedemokraterna i synnerhet.

Det gick så där .. tycker jag, som inte hade hört talas om SD när ni startade ert krig?

Eller vad tycker ni?

Tumskruvarna drogs åt ytterligare när opinionssiffrorna steg för SD under valrörelsen 2014 och som straff för att de attraherade närmare en miljon väljare så anklagades HELA folket för islamofobi, rasism och främlingsfientlighet. Det finns snart inte en åsikt som inte hamnar där.

Tala om välfärd .. men inte i förhållande till ökade behov pga befolkningsökningen.

Tala om ekonomi .. men ta bort invandringskostnaderna först.

Tala gärna om skatter .. men bara som höjningar och inte om vad de ska användas till.

Tala mer än gärna om vinster i välfärden .. men inte lika gärna om vinster på asylboenden.

När det vandaliseras religiösa byggnader så rapporteras kyrkor i notiser, synagogor i halvfet stil och moskéer på löpet?

När en moské började brinna i Eskilstuna så "visste" ALLA, ända upp på regeringsnivå, att det var svenska rasister .. förmodligen sverigedemokrater(?) .. som stod bakom dådet, och inte den olyckshändelse i köket som det tydligen visade sig vara. När medarbetarna på Charlie Hebdo mördades av maskerade män som hänvisade till den muslimska guden .. så manades det till eftertanke eftersom INGEN "visste" vilka motiv gärningsmännen egentligen hade?

Så visst har ert antirasistiska arbete gjort skillnad.

Men har fördomarna blivit färre? Eller har vi bara bytt ut fördomarna mot muslimer i stort till fördomar och misstänksamhet mot makthavarnas och åsiktsmaffians naiva förnekanden av muslimska extremiströrelser?

Och .. slutligen .. när journalister mördas i Paris av religiösa extremister så blev reaktionerna så skruvade att de motsade sig själva.



Veronica Palm anmäler Björn Söder för hets mot folkgrupp för att han har en åsikt som han använder sig av yttrandefriheten för att offentliggöra .. samtidigt som hon hyllar och demonstrerar för allas rätt till just yttrandefrihet.

Robert Nilsson, ETC, lyckas komma fram till att våld och terror är ett mans-problem och inte har något alls med religiös extremism att göra .. och Expressens Thomas Mattsson talar om yttrandefrihetens värde på Sergels Torg.

Det är väl de mest logiska reaktionerna i den tid vi lever i .. resten saknar jag ord för att beskriva mina tankar inför. Men det finns ju andra som klarat av det ... Dick Erixon, i flera bloggposter, till exempel, Hans Li Engnell HÄR och HÄR eller Roger Sahlström.

Så grattis alla ni som lagt en våt filt av ängslighet, likgiltighet, initiativlöshet, uppgivenhet och handlingsförlamning över Sveriges folk.

Gratulerar .. ni har släckt glöden, kvävt entusiasmen och engagemanget, dödat nyfikenheten och uppfinningsrikedomen, sått ängslighet, skapat klyftor och tystat alla "förbjudna" samtal utanför stängda dörrar. 

"Det öppna samhället" har väl aldrig varit så slutet?

Anklagelserna mot oliktänkande har väl aldrig varit så aggressiva som nu.

Rädslan för främlingar .. oavsett nationalitet .. har vuxit sig starkare än någonsin. För vem tar risken att kränka en okänd och hamna på kvällstidningarnas förstasida eller få besök av en vänsterextrem Researchgrupp?

Om målet var att utplåna Sverigedemokraterna och skapa solidaritet och öppenhet så har ni misslyckats.

Jag har aldrig tidigare i mitt liv känt mig så hotad, varit så rädd, otrygg, orolig och trängd av någon eller något som är lika skrämmande som det ni gjort i solidaritetens, antirasismens, feminismens och jämlikhetens namn de senaste 5-6 åren.

För när alla som får möjlighet att rapportera/diskutera/debattera offentligt, objektivt och öppet .. ängsligt klamrar sig vid en och samma åsikt och lika ängsligt tystar alla andra röster .. då råder ingen yttrandefrihet .. då är själva friheten/rätten till en åsikt hotad.

Sverigedemokraternas åsikter känns konservativa och ofarligt gammaldags .. jämfört med de hysteriskt, förskrämda reaktionerna efter attentatet mot Charlie Hebdo.

Ett öppet samtal kan skapa gemenskap, hopp, framtidstro, kreativitet, lösningsinriktat engagemang, företagsamhet och skaparlust .. den som lyssnar kan lära sig något nytt .. men i er enögda, tysta värld växer bara otrygghet och rädsla.



54 kommentarer:

  1. Precis så kände jag, en pensionär när jag under mössan såg 3 ynglingar av utländskt ursprung högröstade på arabiska nojsa utanför sin BMW,främlingskap lite undertryckt ilska och samtidigt rädsla för vad jag hade att säga till om...

    SvaraRadera
  2. Det fria ordet har varit ofritt i Sverige de senaste decennierna. Vi ogillar muhammedteckningar, mamangateckningar och provocerande konst. Men även om vi inte har samma sanktioner mot det vi ogillar som de har i exempelvis Saudiarabien, så förbjuder vi gärna det som ogillas på samma sätt som de. Vi har i viss utsträckning gjort politiskt korrekthet till norm och de som bryter mot den politiska korrektheten kan ibland lagföras . Det enda kravet för att vårt rättssystem skall starta är att en tillräckligt högljudd opinion ställs mot den som uttryckt sig oförsiktigt eller provocerande. Men ingen av oss kan vara politiskt korrekt i alla avseenden och därför är vi alla normbrytare. Frågan är bara vilka av oss som skall lagföras. Därför är jag mycket bekymrad över att Dan Park ställs inför rätta för sina konstverk och jag tycker att det är skenheligt av de ministrar som åkte till Paris för att delta i manifestationen för det fri ordet. De vill synas i rätt sammanhang, men de rättar inte till hoten mot det fria ordet i Sverige. Har de inte förstått att så som vi hanterar det fria ordet i Sverige idag är ett hot mot dem själva, det behövs ju bara en kantring i opinion...

    SvaraRadera
  3. Håller med och tyvärr blir jag Anna räddare när jag ser att SD och foliehattarna längst ut till vänster har samma syn på hur Putin förhåller sig till omvärlden.

    Det är bedrövligt att följa en sådan som Erik Almqvist, misstankarna om att de får ekonomiskt bidrag från österut slår i alla fall mig

    /henrico

    SvaraRadera
  4. Mycket bra skrivet!
    Jag håller med om den där känslan. Otryggheten och hotet. Samtidigt märker jag även att det jäser runtomkring IRL. Det blir mer diskussioner när folk har svårt att bortförklara vissa saker. Visserligen är man inte rasist - men de här stackars flyktingar som flytt från brinnande krig och sedan vägrar Grytan? Kan man verkligen vara så förstående som media vill ha dem till där?

    SvaraRadera
  5. Jag misstänker att vad som skiljer våra åsiktskorridorskramare från terroristerna i Frankrike inte är målet, utan medlen.

    Båda parter skulle jubla om Charlie Hebdo stängdes. Men de förra vill använda social kontroll, utfrysning eller statlig (jämförelsevis) mild tvångsmakt, medan de senare tar till automatvapen.

    Så det som de ädla och goda borde demonstrera för är inte tankens frihet, utan rätten att slippa dödas för sina åsikters skull. Den minsta gemensamma nämnare som vi kan enas kring.

    SvaraRadera
  6. Mitt i prick Anybody!

    SvaraRadera
  7. Jag undrar hur mycket pengar SD-pack får av att smutskasta folk på nätet och hycklande sitta och påtala hur rädda de är för omgivningen!?

    "Trollan" för din information så ansåg till och med forumet,
    Dagens juridik att ditt påhittade inlägg om "Lena Lillie" var grovt förtal! Så när du och jämställdistfjantarna sitter och länkar, sprider runt förtal till din påhittade smörja, med Erik Wedin och Tanja Bergkvist och Pär Ström som uppbackning, så blir enda nyttan att ni själva gör bort er! Men sedan är inte SD-folk och jämställdister direkt kända för att vara speciellt smarta. Jag tycker du borde skaffa dig ett hederligt arbete istället för att sprida förtal om skattebetalare med dina ryggradslösa anonyma jämställdistvänner!

    SvaraRadera
  8. Charlotta Lena Andersson .. är det mig du kallar för SD-pack??

    Vad grundar du det på i så fall? Det måste väl vara fler än SD som tycker att åsiktskorridoren är trång vid det här laget?

    Sedan är det lite oklart om det är jag eller Trollan som bör skaffa oss "ett hederligt arbete istället för att sprida förtal om skattebetalare med dina ryggradslösa anonyma jämställdistvänner"???

    Din kommentar håller liksom inte riktigt ihop .. är det säkert att det är rätt blogpost du kommenterar? Men besvära dig inte med att försöka förklara dig .. du har i alla fall gett en klar bild av vem du är och vad du tycker.

    SvaraRadera
  9. Jag tror dessutom att många i sekten av Jämställdister och Sverigedemokrater, troligen blev mobbade som barn och tar igen det i vuxen ålder. Nu känner ni en gemenskap när ni i kommentarsfält på SvD och andra fält kan härja runt i klunga, förtala och smutskasta och putta ut alla som inte tänker som er intrigerande, manipulativa, fördomsfulla invandringsfientliga och kvinnofientliga. Det finns inget hederligt med människor som vänder kappan efter vinden och beter sig som ryggradslösa vuxenmobbare totalt utan vivilkurage! Ni vågar inte ens stå för era åsikter utan gömmer er fegt och anonymt. Går det att bli mer feg!? :-)

    SvaraRadera
  10. Det är kanske uppenbart att du lobbar för Sverigedemokraterna så spola falskheten!

    SvaraRadera
  11. Texten under "Trollan" "din själsfrände" som kriminellt förtalar kvinnliga småföretagare för att få pluspoäng av mansrättaktivister, tillsammans med övriga drägg är troligen "Trollan", om inte du sitter bakom den signaturen!? Jobbar för jämställdisterna gör du i varje fall, eftersom de smörjer dig, vilket är känt tecken! Ger det mycket pengar att lobba för ohederliga Sverigdemokrater Anybody?

    SvaraRadera
  12. Charlotta Lena Andersson .. "det är KANSKE uppenbart att du lobbar för Sverigedemokraterna .."?????

    OM SD:s partiprogram skulle stämma överens med min övertygelse, så skulle jag inte skämmas för att erkänna det. Nu är det inte fallet, så du är helt ute och cyklar.

    Men var och en har rätt till sin egen åsikt. Även du .. trots att den inte känns helt genomtänkt?

    Hatar du bara för att det känns bra .. eller ska jag känna mig speciellt utvald? :-)

    SvaraRadera
  13. Men herregud vad är detta för hatisk människa och inte begriper jag vad hon är så arg på.

    SvaraRadera
  14. Mona .. men medge att jag inte kunde ha fått en bättre illustration av samtalsklimatet och åsiktskrampen på nätet? ;-D

    SvaraRadera
  15. Nu kom jag in här för att skiva något helt annat men ser att en mångårig konflikt (för att använda diplomatiska ord) har hittat hit. Tyvärr så kommer det inte bli bättre för din blogg Any när denne ser att även mitt nick finns med bland dem som kommenterar.

    *ber om ursäkt i förskott*

    SvaraRadera
  16. Tror det är mig hon kallar för SD pack?

    Charlotte, när du ställde frågor om SD till mig i kommentarsfältet hos SvD så svarade jag dig om hur jag uppfattat att de tänker och tycker.

    Gör det mig till SD'are som du då i slutklämmen anklagade mig för?

    undrar vad Peter Niklasson skulle tycka om det? :-)

    /henrico

    SvaraRadera
  17. henrico: Du är inte singledouted. Vi kommer alla falla under samma kam vad vi än skriver.

    SvaraRadera
  18. Men ojsan vad är det som har kommit in i vårt gäng? Det känns nästan som när man fick påhälsning av LabRat på den gamla tiden. Rättning i leden och trångt det kan du ge dig attan på att det är. Man bör inte ansluta sig till åsikter som inte finns i mittfåran och man får ha åsikter som är mainstream och passar såväl vatten som champagne - men tanken är min och fri vad man än säger. Tycker du nog har en väldigt klar syn på livet även om det är klart deprimerande att leva i rädslan och skymningens land. Håller med dig i allt - det är så här - tyvärr.

    SvaraRadera
  19. Ovanstående är till dig Anybody inte den nya - henne har jag liksom lite svårt att få ihop resonemanget hos.

    SvaraRadera
  20. Jag har svårt att dölja mitt förakt för människor som backar upp falska jämställdister för att själva få pluspoäng! Folk som stödjer pack som förtalar skattebetalande småföretagare på nätet och samtidigt sitter och skriver hycklande inlägg om de stackars sverigedemokratsika 80-tals skinnskallarna.

    "Trollan" är en professionell smutskastare samt jämställdist och uppenbarligen tillika kommentarsvän till Anybody, eftersom hon synts här fler gånger med glada tillrop och fjäskande kommentarer.

    Några mer falska personer än henne och den andra könlösa anonyma "Hmm" som hoppade in nyss är svårt att finna!

    Hmm smörar både bland jämställdister och feminister deltar i pöbeldrev, som ett får och en liten flinade falsk kackerlacka hänger hon ut mitt personnummer!? Folk som anonymt tycker det är roligt att lägga ut företagsnamn och personnummer blandat med förtal, om att andra är psykiskt sjuka, vilket skedde på bloggen "Cattansbubbla" och inte på hittepåinlägget av trollpackan "Trollan" som de skapat i samförstånd jämställdistfjantarna.
    Det sista ett inlägg som de själva gör bort sig med Erik Wedin & co eftersom det är grovt förtal en av deras bästa färdigheter!

    SvaraRadera
  21. Henrico,

    Du hade exakt samma åsikter som SD och satt och backade upp dem. Jag tror inte någon som inte är SD backar upp SD!? Du måste skaffa dig lite mer civilkurage.

    SvaraRadera
  22. Charlotte, herregud, jag svarade på dina frågor, du ville veta hur SD folk tänkte, jag berättade och du anklagade mig för att vara SD sympatisör.

    Fan, eftersom du frågade trodde jag du också var där i kommentarsfältet precis som jag för att du ville vidga dina vyer och förstå vad som driver SD sympatisörer och eftersom jag själv bråkat mot dem otaliga gånger har jag börjat förstå vad de vill.

    Det inbillar jag mig att du inte vet, förutom att alla helt plötsligt är rasister då förstås.

    Jösses, har aldrig stött på någon med en så svart vit uppfattning som du. Sök hjälp.

    /henrico

    SvaraRadera
  23. Hmm och Trollan .. eftersom det här tydligen är något som hängt efter er hit så kanske ni kan förklara ..

    .. vilka är jämställdisterna och feministerna i pöbeldrevet? Finns det något som heter Jämställdisterna? Vilken är motrörelsen .. Ojämställdisterna? .. och vilken sida hejar Charlotta Lena på??

    Sedan förstår jag inte .. om jag blir en manipulativ, fördomsfull invandringsfientlig, jämställdist och feminist och kvinnofientlig sverigedemokrat bara för att ni två kommenterar här .. vad blir då Charlotta Lena?

    Det här blir bara konstigare och konstigare men har ett visst underhållningsvärde .. :-D

    SvaraRadera
  24. Any: Nej det hela går absolut inte och förklara och det skulle ta alldeles för lång tid att reda ut allt om hänt, tex hur Lotta fått för sig att jag har hängt ut hennes personnummer. För min del så började det hela med att jag visst tyckte att hon skulle få tycka synd om sig själv när hon stukat foten, vilket Lotta inte själv tyckte att hon skulle göra, men exploderade då jag försvara Trollan när Lotta tyckte att Trollan borde ha försvarat henne inne på en annan blogg, Att vara tyst var detsamma som att hjälpa till att mobba och inte solidariskt kvinnor emellan. Typ så tror jag det var. (Det ironiska i det hela blir då att när jag gör det Lotta anklagar Trollan för att inte göra, dvs försvara någon, jag då är det jag som är skurken när jag väljer vem jag vill försvara.) Lotta hejar inte på någon hon står rätt mycket i mitten. Det skojiga i det hela är att hon och jag har ungefär samma politiks åsikter. :-D

    Alla dina andra frågor Any kan jag inte svara på då jag inte läser de bloggar som hon anklagar och har därför inte hängt med i svängarna.

    SvaraRadera
  25. Hej Lotta!

    För en månad sedan så förlorade Trollan sin man till cancern. Det är alltså mindre än en månad sedan (tror jag) som hon begravde honom.
    Detta som du nu drar upp har pågått i flera år. Du har sagt ditt och andra har försökt att förklara för dig dina brister i ditt resonemang. Allt är sagt och inget nytt hr tillkommit.

    Skulle du då inte kunna låta Trollan få ca ett år att sörja ifred. Helst så skulle jag se att du alltid låter henne vara, men du kan väl åtminstone ge henne denna tiden?

    Om du vill ha någon att ge dig på så kan du ju välja mig så länge. Men jag skulle uppskatta om du höll dig till ämnena som de aktuella bloggarna som jag skriver på håller, så att vi inte dillar runt med en massa som de andra inte bryr sig ett dyft om som dessutom allt är luftslott byggda av dig.

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  26. PS Any Lotta har en viss förkärlek att "låna" andras nick och skriva en saker som inte stämer överens med nickets karaktär. Så ser du något konstigt i någons namn som inte stämmer med hur du ser dem andra så kan det vara en idé att kolla vilket ip-nummer som skrivit det.

    SvaraRadera
  27. Aha, då vill jag påpeka att den där debatten om jämställdhet eller vad nu det kallas är så fruktansvärt ointressant i min värld då jag står för meritokrati och skiter fullständigt i vilket kön någon har.

    För mig är det en persons handlingar som definierar en person, inte kön, ålder, etnicitet, klass, etc.

    /henrico

    SvaraRadera
  28. Om man bortser att Charlotta Lena verkar ha gått totalt vilse i pannkakan så måste jag säga att det inte är särskilt underligt om hon misstänker att det ruvar rätt mycket SD-sympatier i den här bloggen. Det är så du framställer dig själv nuförtiden, medvetet eller omedvetet.

    Som lök på laxen har du även en stadig svans av kommenterare som har ännu tydligare sympatier.

    Det var annorlunda för ett par år sedan.

    SvaraRadera
  29. Anonym 20:42 .. vi förändras alla efter hur samhällsklimatet ser ut, det är väl det jag vill säga med den här bloggposten.

    Och visst var det annorlunda för ett par år sedan .. och inte bara för mig .. det är jag också medveten om, men hur gör man för att hitta tillbaka till ett förtroende som man förlorat?

    Just nu funderar jag allvarligt på att hitta något annat som kan ersätta den här bloggen, men twitter är inte något alternativ, det har jag förstått .. och Instagram känns inte så meningsfyllt.

    Jag får slå flugor i en smäll och sälja skräpet på vinden på Tradera och maila ihjäl köparna .. ;-)

    SvaraRadera
  30. Håller med ditt inlägg Any, det känns inte roligt längre...
    Den där Charlotta undrar jag om hon möjligen börjat med någon ny bantnings(?)-diet sen nyår: taggtråd till frukost, lunch och middag???!!!

    SvaraRadera
  31. Ja jösses, inte konstigt vi har de politiker vi har med sådana rabiata bittra hatare som set mörkermän i varenda buske. Helt komiskt att om man råkar ha samma åsikter som SD så är man SDare, med den logiken så är alla SDare med tanke på vilka samarbete som finns i riksdagen, från höger till vänster. Fan, Sjöstedt åkte ju samma plan som Söder, tom. satt bredvid honom, då måste ju Sjöstedt vara SDare.
    Att kalla sina meningsmotståndare för saker säger mer om den personen än motståndaren, så spola din egen falskhet. Du gör bort dig.

    SvaraRadera
  32. Du behöver inte hitta förtroende för någon, du kan helt enkelt vänta på att någon börjar göra saker som gör att du får förtroende för personen.

    Sen är ju frågan hur mycket en bör gräva ner sig i det tappade förtroendet i väntan på att någon förtjänar det igen.

    SvaraRadera
  33. Låt dig inte nedslås Any.Den här bloggen är vettig,sansad och framförallt ärlig och Charlottas påhopp är obegripligt,verkar vara något gammalt någon annanstans ifrån.

    SvaraRadera
  34. Anonym och Mona .. Charlotta har ingenting alls med att jag börjar känna det som att det här är meningslöst .. lite som att trampa vatten ungefär. Jag har varit väldigt förskonad från märkliga kommentarer så en och annan Charlotta är väl kanske nödvändig.

    Det går förmodligen över .. men det vore uppiggande att hitta på något annat. Men vad ..??

    Och gör det egentligen någon skillnad vad vi vanliga väljare säger och gör på bloggar, twitter och facebook?

    Själva idén med att skriva om politikens underbara värld ur ett väljarperspektiv var ju att få reagera fritt, visa hur föränderliga åsikterna är i förhållande till makthavarnas agerande och kunna samtala med andra om samma frågor men från olika politiska ställningstaganden.

    Det första som hände var att jag insåg att INGEN bloggare som representerade ett parti ville samtala med mig?

    Så utan kommentarerna hade den här bloggen varit nere för länge sedan .. ;-)

    SvaraRadera
  35. Anybody! Du behövs!
    Men vad jag sitter och grubblar över är detta: Blev det överhuvudtaget några demonstrationer/protester för de judiska offren i gisslandramat?
    Jag levde i många år i Frankrike och kände då till Charlie Hebdo. Då hade tidningen ännu inte bytt namn och hette något annat, kommer bara inte riktigt ihåg vad. Efter Charles de Gaulles död utkom tidningen på nytt och kallade sig "Charlie Hebdo" (förkortning av "hebdomadaire"= dvs utkommer en gång per vecka). Jag har alltid ansett tidningen som ultravänster och en hånfull tidning som levde på att håna omvärlden i synnerligen grova ordalag. Allt och alla. Med detta sagt, vill jag understryka, att jag fördömer den kallblodiga avrättningen av människor som terrorattentatet innebar. Men de judar som dog i livsmedelsaffären, vart tog de vägen i världssolidaritetens namn? De hade inte gjort något överhuvudtaget annat än handla middagsmat...
    Skriv mer Anybody! Du behövs!/Gunilla

    SvaraRadera
  36. Maken tipsade mig om detta ditt kommentarsfält. Jag som trodde jag hade koll. Men varför förundras? Det är ju inte direkt ens eget vardagsrum på nätet, och nu har jag plockat up hakan med hjälp av min profession.

    Se det här som den unkna vindpust det är Any. Jag har mött detta förut för flera år sedan i andra sammanhang.

    Man går inte i clinch utan låter den/hen/ åka ut på konståkningsbanan alldeles själv med sina piruetter och man blåser inte på blåmärkena eller tar fram ispåsarna.

    Låt *hen* fara ut i båset, pusta och känna att domarpoängen uteblev.Helt.

    http://www.rantchic.com/wp-content/uploads/2014/01/No.-7-Spin-Right-Round.gif

    http://funkikermit.uhri.com/wp-content/uploads/2010/12/ice-skater-fail.jpg

    SvaraRadera
  37. PS Any,
    För övrigt var/är detta ett av dina vassaste inlägg ever. Hur man nu kan klona sig så många ggr. Bra skrivet och beskrivet!

    SvaraRadera
  38. Men Maja .. jag har ingenting emot Charlottan och hennes SD-anklagelser. Hon är väl mest ett underhållande inslag .. eftersom det händer så sällan att jag stöter på någon som hon. Och från den dagen då SD valdes in i Sveriges Riksdag har jag hävdat att alla partier bör behandlas lika .. eftersom alla väljare har samma värde.

    SD-stämpeln är inte ny .. och ingenting som jag är rädd för .. men jag väljer personligen helst något mer erfaret och kunnigt, eftersom jag tycker att det räcker med amatörer i riksdagen för närvarande.

    Däremot så är jag betydligt oroligare när det gäller Miljöpartiet och Stefan Löfvens oförmåga att begripa sig på sitt jobb .. samt medias enögda rapportering.

    DET är något som jag tycker är skrämmande på riktig eftersom det gräver en skyttegrav mellan människor som är "riktiga, FINA" människor och så sådana som oss som erkänner våra fel och brister och står upp för vad vi tycker .. för stunden och utifrån maktelitens agerande. ;-)

    SvaraRadera
  39. Kära Any!
    Du har en skrivarådra! Du uttrycker dig i ord som ingen annan (och på perfekt svenska dessutom - inte allom förunnat..!)! Vi kanske inte alltid har exakt samma politiska grundsyn. Men det är oviktigt! Din analys är knivvass! Och jag beundrar dig för din förmåga att behandla språket och ämnet så suveränt, med humor och elegans!/ Gunilla (igen)

    SvaraRadera
  40. http://www.gatestoneinstitute.org/3305/france-no-go-zones

    SvaraRadera
  41. "Och gör det egentligen någon skillnad vad vi vanliga väljare säger och gör på bloggar, twitter och facebook?"

    Mycket mer än vad du tycks förstå. Det ger en hopp att orka fortsätta en dag till i vetskapen att det finns fler som har om än inte alltid samma så liknade tankar. Det ger många mod att ta blad från munnen irl då den känner sig uppbackad av någon annan även om denne är en okänd anonym.

    Jag har bott i andra delar av världen förr, och funderar ibland på att ta mig dit igen. Utan bl a dina texter så hade mina ansträngningar för att lämna Svea rike varit betydligt större. Pga bl a dig så orkar jag stanna en dag till.

    SvaraRadera
  42. Petr Nicklasson13/1/15 01:58

    Wow, här har det gått livat till i "pissrännan" idag :)

    Nå, jag håller med de flesta om att bloggare som du behövs.
    Inte minst som motvikt till politikerelitens missbruk av sina väljares röster - därför Sverige är redan idag en demokratur, en skendemokrati, som förleder vanliga människor att tro vi lever i ett öppet samhället, se t ex DÖ. Spelar det någon roll numera vad du röstar på i 7-partiet? MP-Romson ville ju dessutom förbjuda alla bloggar (om någon kommer ihåg detta)... FRA övervakar våra telefoner och mail om de vill, flygbolagen tvingas till löjliga nedslag i folks necessärer pga att politikerna inte klarar av att lösa konflikter som senare leder till terrorism, européerna är övervakade som aldrig förr men utan resultat (tänk t ex London med övervakningskameror i varje vinkel och gathörn - det small ju bomber ändå...). Osv.
    Alla står vi som forlorare, utom möjligen den "vinst" elitens politiker själva vinner på ökad kontroll av sitt eget folk (med hänvisning till just terroristerna, oh the irony...).
    Det som sker i just Sverige är bara ett steg extremare än genomsnittslandet i Europa. För i detta land är det synd om muslimerna, inte offren. Och man skyller på allt som rasism mot muslimer (muslimernas egen rasism är nog så stark), socioekonomiska faktorer (fast de flesta terrorister kommer ur välbärgade och välutbildade familjer, se t ex flygplanskaparna i NY 9/11, för att inte jämföra med mina fattiga föräldrar som INTE tände på grannarnas bilar, kyrkor, skolor eller stenade poliser, brandbilar osv om de nu inte fick arbete eller bara hade allmänt tråkigt...)

    Samhället har redan börjat brytas ned, och jag fattar personligen inte vad eliten anser sig vinna på detta? Tror de att de kommer att klara sig personligen? Anser de att det fungerar med deras politiska och ideologiska övertygelse?
    Kan någon förklara? Eller är jag bara paranoid och konspiratoriskt lagd? Finns det då en heta linje med ett 112-nummer till Mona Sahlin även för mig - eller är jag bortom all räddning?

    Any, sådana som du behövs. Jag tror du personligen speglar genomsnittssvensken rätt bra för tillfället. Du resonerar ungefär som en Sverigedemokrat, men du erkänner det inte. Du tycker SD behövs "tyvärr" men har fortfarande ett psykologiskt motstånd att faktiskt rösta på detta parti därför fortfarande har den oheliga alliansen av toppolitiker, vänsterjournalister och stenrika näringslivstoppar med vitt skilda agendor lyckats mycket effektivt med sin propaganda. De flesta svenskar TROR ju fortfarande på deras berättelser....

    Du behövs! Mer än någonsin :/

    (Men ändra din reCAPTCHA "jag är inte en robot" - den är olidligt sträng även mot icke-robotar)

    SvaraRadera
  43. Var det inte Tino Sanandaji som sa: Om du inte kan acceptera fakta så är det fel på dig och din ideologi.

    Tycker det är oerhört bra, men enligt vissa troll här är väl han också SDare, bara för at han motbevisar godhetstalibanerna gång på gång.

    Se bara Tinos diskussion med gaphalsen och rättshaveristen Kianzad. Slår man upp begreppet "att måla in sig i ett hörn" så är et en bild på Kianzad. Det är som Jinge har uppstått i ny skepnad!

    SvaraRadera
  44. Vi har inget sett är verkar det som…

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/sajt-for-moske-spred-att-terrorattacken-var-en-logn/

    SvaraRadera
  45. *edit Vi har inget sett ÄN verkar det som…

    SvaraRadera
  46. Fortsätt Any du kommer över den här pol.svackan även om du har kvar besvikelsen över hur det ser ut. Skriv om Maurice annars även om någon säkert ser det som en nidskrift över den asiatiska befolkningen. Du är underhållande granskande och sällsynt klarsynt - dessutom står du ut med en liten tjock ostruktuterad granntant.

    SvaraRadera
  47. Nä, jag tror inte att den här bloggen kommer påverka opinionen.
    Bloggen lever ett för undanskymt liv för det.

    Om ambitionen är att påverka bör du se över hur du kan nå ut till fler än den skara som följer dig nu.

    SvaraRadera
  48. @Anonym 14/1/15 19:36:

    Jag tror att du har fel. Tänk ringarna på vattnet effekten istället. Någon här börjar prata med någon där irl etc. Du har ingen aning om vilket kontaktnät som vi som läser här kan ha. ;-)

    SvaraRadera
  49. Vet ganska många som inte kommenterar här men som följer bloggen och de säger det samma som de flesta av oss här gör: Anybody sätter ord på våra tankar! En frisk fläkt genom den annars trånga åsiktskorridoren som är full med skygglappsvarelser.

    SvaraRadera
  50. En aning har jag nog.
    Och en kvalificerad gissning är att det inte når ut särskilt långt när det gäller opinionsarbete.
    Mun-mot-mun-metoden gör sällan det oavsett hur många vänner du har.

    SvaraRadera
  51. Anonym 15/1/15 00:03: Ha ah du vet inget om ringar på vatten efekteb hörjag ;-)

    Det är inte alltid fråga om kvantitet utan kvalitet dessutom, men med ringarna så uppnår du faktiskt det som du försöker hävda att mun mot mun inte gör. För du vet alla känner varandra i Sverige. Du och jag är förmodligen bara fem led bort ifrån att känna varandra, om du vet något om de teorin, dvs även du är bara fem led bort från att känna Kungen ;-)

    SvaraRadera
  52. Anonym 15/1/15 00:03 igen: Fast en poäng ska jag ge dig och det är att har man inget vettigt att säga så når det tack och lov inte så långt oftast.

    Men om det man säger väcker en resonans så kan det nå hur långt som helst. Jag har fått detta bevisat hur många gånger som helst ;-)

    SvaraRadera
  53. Charlotta Lena bladdersson, att du är fylld av hat och har ägnat åratal åt detta hat är allmänt känt men att du ger dig på folk som har sorg trodde jag t.o.m var under din värdighet.

    Till er övriga här. Trollan är en av få bloggare jag högaktar och respekterar. Hon går inte efter kön, hon går efter individ. Det är mycket lätt att se när man läser hennes blogg. Trollan jag är så ledsen för din skull. Allt gott i världen till dig och dina barn.

    Att gå efter individ gäller även hmm som bladdersson också gav sig på. En bra kvinna. Inte bladdersson alltså.

    SvaraRadera