fredag 2 januari 2015

I min enfald trodde jag att det inte var lagligt ..


.. att kapa en buss? Eller att ockupera en? Jag hade ingen aning om att möjligheten fanns ens en gång?

Jag leker med tanken på att köpa en billighetsresa till Ullared tillsammans med ett 40-tal andra vänner som också vill fly från man och barn. Väl framme kunde vi klaga på hur utanför allt det låg, hur fult det var, att kvaliteten på varorna var för dålig, vilket värdelöst väder vi möttes av, hur trist campingen såg ut, att maten var för dyr och fantasilös och att vi blivit lurade eftersom vi trodde att vi skulle åka till Göteborg när vi klev på bussen. Vi kunde KRÄVA att få åka till Göteborg i stället .. staden med Verklig Shopping, trevlig bemötande, god underhållning och lite klass på hotellen.. det är väl ingen orimlig begäran eftersom det inte är så långt?

Om vi förnekas denna självklara rättighet .. för vi har ju ändå betalat för en utlovad shoppingupplevelse .. så vägrar vi bara att kliva ur bussen.

Visserligen skulle vi då vara i ett betydligt sämre läge än de stackars syriska männen utanför Östersund, eftersom ingen skulle servera oss varma, regelbundna och kostnadsfria måltider och  att det inte skulle finnas  några kostnadsfria och bäddade sängar att sova växelvis i.

Men som svenska medborgare så har vi ju förmånen att kunna packa ner en matsäck i förväg eller betala för egen kost och logi .. så det kanske skulle fungera ändå?

I värsta fall fick vi klä av oss nakna och lägga oss ute i regnet .. i tragiska ställningar .. med bara "småbyxera" på oss. Den synen skulle utan tvekan framkalla någon form av reaktion. Jag behöver bara se mig själv i badrumsspegeln för att bli 100% övertygad om det.

Om vi i alla fall ändå inte blev bönhörda .. så kunde vi agera bromsklossar framför bussdäcken, 4 nakna kärringar åt gången, eller "låna"chaufförens dator .. vare sig han vill det eller inte .. och sprida vår eländiga situation på nätet så att lämpliga demonstrationer kunde uppstå över landet.

Kanske alla skulle följa vårt exempel och demonstrera spontan-nakna, som de betydligt slankare Femen-demonstratriserna brukar ägna sig åt? Fast utan färgläggning .. det fastnar så lätt på kläderna efteråt och vi vet ju alla vilka som måste tvätta när det roliga är över.

När vi sedan fått vår storstadsupplevelse, så köper vi varsin biljett till Borås, kapar bussen och åker hem igen. Det är ju fullständigt lysande .. varför har ingen tänkt på det här tidigare?

Man får liksom en annan syn på tillvaron när man ser den med andras ögon. Det kanske till och med går att kapa ett tåg? Eller ännu hellre ett flygplan .. jag tror jag kan skaka fram 50 glada kvinns som i likhet med mig vill se Australien eller shoppa i Tokyo.

Tanken svindlar ... men så besinnar jag mig och tänker att det nog är olagligt ändå? I alla fall för oss som redan har svenskt medborgarskap. Men annars!! .. som dottern brukade säga som barn, när jag påpekade att något var förbjudet.

ANNARS .. verkar det vara fullt lagligt.

Men precis när oändliga möjligheter öppnas framför mina ögon, så nås jag av nyheten att det visserligen verkar vara helt ok att ockupera en buss .. men alldeles omöjligt att få den att åka dit jag vill om jag inte är villig att provshoppa på Ullared i tre månader först.


Suck! DET är ett brutalt alternativ .. även om det levereras med en försäkran om storstadspuls, bättre villkor och vackert väder .. någon gång i en oviss framtid.


SvD, SvD, DN, Expr.,


Och eftersom riksmedia tycker att busskapar-dramat i Östersund är lite pinsamt och inte helt överensstämmer med den bild av svensk flyktingmottagning som de vill förmedla .. så utför jag härmed en förbjuden åtgärd och länkar till Avpixlat.

Om någon vill stena mig för det, så gör det varsamt eftersom jag saknar twitterkonto och därmed möjligheten till effektiva protester.

13 kommentarer:

  1. Mmmm ang "Jack Wolf"jackan som talespersonen i gruppen har som syns på Avpixlat, vilken kostar 2096 kr, så får väl det bli själva sinnebilden över att Lotta Gröning har rätt i sitt utrop om det "Befriande" i dessa personers agerande.

    2096 pix för en jacka har nog bara välsituerat folk råd med..läkare arkitekter och allt vad de nu är enligt Gröning.

    SvaraRadera
  2. Hittade en härlig filmsnutt där de bli utskällda av en libanesisk kvinna. Vet ej vad hon säger, men det är roligt att se...
    http://www.ltz.se/jamtland/ostersund/lt-tv-tumultartat-nar-flyktingprotester-mottes-av-kritik-i-grytan

    SvaraRadera
  3. Verkligen otroligt att man inte bara kan få folk att stiga av en buss. Varför övt förhandla? Och finns det ingen med auktoritet som kan tala om vad som gäller? Om man nu kommer från krig och förföljelse så borde väl friden i skogen vara en nåd att stilla bedja om.

    SvaraRadera
  4. Ha, ha. Självklart är det olagligt. Det är allra minst att bedöma som egenmäktigt förfarande, eventuellt olaga tvång eller något ännu allvarligare.

    Vilken åklagare, polis eller journalist blir först att ta sig an fallet tro? Visst ja, tänkte inte på att de jobbar enligt den gemensamma värdegrunden, den om allas olika värde inför lagen.

    V

    SvaraRadera
  5. Plötsligt händer det...!

    Jag trodde att jag var bortom förmåga att bli förbannad eller ens upprörd. Decemberjuntans överenskommelse gjorde mig förvisso helt mållös ett tag men inte upprörd. Jag blir inte upprörd längre, jag bara suckar och tittar på medan tåget susar i raketfart mot stupet medan jag funderar på om det finns någon ödestuga i skogen jag kan ockupera.

    Men nu jä...! Nu blev jag faktiskt så förbannad att det hoppar runt saker i magen på mig och jag vill bara studsa kring väggarna av ilska.

    Vad håller de på med däruppe? "Barnen på Frostmofjället" säger att de tänker åka till Norge eller Finland om de inte får som de vill. Jaha? Varför pekar ingen ut riktningen: Norge ditåt! Finland ditåt! - och säger varsågoda och gå!
    Jag blir vansinnig på detta. Det ska inte förhandlas. ALLS. Och åtal ska väckas om man (man= svenska myndigheter) ska vara det minsta trovärdiga med lika inför lagen i fortsättningen.

    SvaraRadera
  6. I din enflad och min enfald och alla andras enfald. Så här tänker en god människa. Sug på den, och inse varför det ser ut som det gör i Sverige just nu. De måste ju ha huvvet fullt av såpbubbeldoppad fetvadd! Jag går i spinn.

    http://blogg.vk.se/sjolander/2015/01/02/flykting-invandrare-och-manniska/

    SvaraRadera
  7. @Maja
    Onekligen lustigt. Hur många svenskar finns det inte som vill"bo nära en stad och skapa sig en framtid". Som om arbeten och bostäder fanns i överflöd.

    SvaraRadera
  8. Är tydligen skillnad på folk och folk när det gäller vad man får göra av någon anledning. Det där med allas lika värde (inför lagen) tycks ha farit all världens väg...

    SvaraRadera
  9. Jag lockas av tanken på att kapa en eller flera bussar med nakna shoppingtokiga kärringar och dumpa bussar och kärringar i Ullared :)

    SvaraRadera
  10. Jag älskar er!!Att få en glädjekick i kommentarsfältet är grejt!

    =)

    Jag är nu länkad av "Kommak"

    Jag hoppas att mor blir stolt =)

    SvaraRadera
  11. Men annars. Tokyo, jag är på. ;-)

    SvaraRadera
  12. http://ledarsidorna.se/2015/01/sisu/

    SvaraRadera
  13. Jag kan inte låta bli att undra om de syriska flyktingarnas krav har något att göra med en myt jag hört av och till sedan 25 år bland flyktingrupper mfl asylsökande:
    Sverige tjänar pengar på flyktingarna, genom att de får ersättning från FN för varje flykting som tas emot. Att myten är rejält ingrodd tror jag, eftersom jag vid flera tillfällen varit tvungen bemöta den under dessa år...
    Den kan ju i alla fall förklara varför de "hotar" med att söka sig till andra länder...

    SvaraRadera