måndag 26 januari 2015

Drop of Doom.

"Lex Luthor Drop of Doom" heter en liten trevlig åkattraktion i Los Angeles, där man kan roa sig med att falla 116 meter på fem sekunder.

Nu är jag inte direkt känd för att kasta mig ut i det okända hur som helst .. det är snarare tvärtom .. jag har ständigt en plan B, eller C, eller resten av alfabetet i bakfickan när jag företar mig något äventyrligt.

Så när det gäller nöjesparker finns det inte mycket att tjäna på mig. Jag har åkt Vikingaskeppet på Gröna Lund .. det var väl den sista idiotgrejen jag gjorde inom det området, och jag misstänker att den åkattraktionen var för mesig och inte längre finns kvar?

Känslan av att ha betalat för att stå i en kö som leder till en upplevelse som jag helst hade betalat ännu mer för att slippa, är inte något som jag vill uppleva igen.

Men just nu känns det precis som om den valsedel jag plikttroget överlämnade för drygt 4 månader sedan har förvandlats till en biljett till Drop of Doom.

Det höjs röster, det varnas, det publiceras faktabaserade debattartiklar och reportage .. vilket i och för sig är en förändring att glädjas åt .. våra grannländer förundras, övriga världen ömsom skrattar ömsom förfäras .. men kön ringlar vidare mot det fria fallet där alla får betala men ingen är vinnare.

Riskerna förminskas, vinsterna överdrivs, löften ställs på framtiden, de största ekonomiska utgiftsposterna är de som nämns minst och det enda våra politiker är rörande överens om är att uträtta så lite som möjligt i hopp om att det ska bromsa Sverigedemokraternas tillväxt?
  
Opinionsundersökningarna baseras numera på åsikter från människor som frivilligt erbjuder sina tjänster, vilket gör att ingen egentligen vet vad någon vill eller tycker. Personligen svarar jag aldrig på sådana förfrågningar på telefon och de stora enkäterna från SCB som droppar ner då och då skickar jag plikttroget tillbaka .. utan att fylla i dem. Jag litar inte längre på våra makthavare och om jag tycker fel .. så vill jag inte ha den olämpliga åsikten registrerad.

Vår hjälpsökande regering med de utsträckta händerna, använder ordet samarbete som ett krav på förslag eller reformer som oppositionen kan tänka sig att genomföra med deras stöd? Oppositionen säljer ut sina väljare för att slippa regera. Vi har ministrar vars insatser borde ha varit guld värda för vilka grävande och ifrågasättande journalister som helst .. utom de svenska som klamrar sig fast på redaktioner som är i så desperat behov av skattesubventioner för att överleva att de ivrigt sågar av grenen de sitter på.

En bortre gräns i sjukförsäkringen .. vad tycker Aftonbladet? Gynnar det SD eller inte? Vilken är den politiska vinsten .. Vad vinner VI på beslutet? Men ingen frågar efter dem som det egentligen handlar om.

Politiker och journalister .. var finns skillnaden? Två yrkesgrupper med mycket makt och en utsatt anställningssituation där båda grupperna kan tillintetgöra varandra .. hur sunt är det? Löften om överlevnad i form av ytterligare presstöd eller andra skattefinansierade kryckor avgör medias sympatier eftersom politikernas vara eller inte vara hänger på rubrikernas formulering?

Kliar du min rygg så kliar jag din .. medan väljarna/medborgarna får nöja sig med att stå i kö till vår egen variant av Drop of Doom.

Fritt Fall .. är något som jag ALDRIG skulle utsätta mig för frivilligt. Bortsett från att jag lider svårt av höjdskräck bara jag ska byta taklampa, så tycker jag att det är dumt .. ja, rent av enfaldigt .. att betala för att riskera livet.

Men det verkar som om jag ofrivilligt blir bjuden på en sådan resa just nu. För oavsett hur positivt jag än försöker se på omvärlden, framtiden och möjligheterna ..

.. så känns det som jag sitter där. HÖÖGST upp, med nötta säkerhetsanordningar och med en ångestklump i maggropen .. i väntan på klicket som säger att .. NU släpper den sista spärren ..

..  NUUUUUU ÅÅÅÅKEEER VI .. mot undergången på fem sekunder!!

Och ingen kan bromsa eller vända .. för när vi väl faller, då är det för sent.

Så känner jag nu. Därför är det inte så roligt att hänga med i .. och tänka och tycka om .. samhällsrapporteringen. Och därför kastar jag mig i stället över det som kan vara positivt och glädjerikt i min egen lilla verklighet .. där jag kan vara både blind och döv ett tag, medan jag läser, syr kläder av gamla gardiner och dukar eller målar fåniga katter i akryl .. vilket egentligen är det värsta jag vet.


Akryl, alltså .. fåniga katter är det alltid lika roligt att leka med.


9 kommentarer:

  1. Du kan i alla fall glädja dig med att du inte bor i Grekland.

    SvaraRadera
  2. Hans Odeberg .. äsch, de har bara hamnat först i kön. Vänta några år så kanske det inte finns så stor anledning till glädje :-(

    Det märks väl inte att skarven januari/februari är min sämsta tid, när livet är grått, kallt, tråååkigt och meningslöst? ;-)

    SvaraRadera
  3. Och hyckleriet har nått nya höjder…

    http://www.dn.se/nyheter/politik/samarbete-med-hogerpopulister-inget-problem-for-sjostedt/

    PS Kan man få be om en liten länk till ditt klipp? :-)

    SvaraRadera
  4. Jag kom att tänka på historien om han som föll från 74de våningen.
    För var tionde våning som han föll så sa han till sig själv.
    Än så länge har det gått bra!

    Verkligheten känns ungefär så :)

    SvaraRadera
  5. Måste bara lägga till ang DN. SD kallas alltså, rätt eller fel, för främlingsfientliga, men extremhögern i Grekland som har symboler som liknar hakkors etc kallas för invandringsmotståndare. Och Sjöstedt tycker inte det är konstigt att Greklands vänster samarbetar med dem, men SD skulle han aldrig ta i tång med.

    Varje gång som jag inte trodde att jag skulle bli förvånad över våra politiker mer så får jag äta upp det igen och igen.

    SvaraRadera
  6. Tack för länken :-D

    SvaraRadera
  7. Ser nu att det inte är Gyllene gryning som jag trodde som är en möjlig samarbetespartner, men iaf….

    SvaraRadera
  8. Peter Nicklasson26/1/15 22:54

    @ Any: Vi är många som känner svindeln (!) och höjdrädslan.... snart blir det åka av!

    @ Hmm: Exakt så tänkte jag också - Sjöstedt är inget annat än en HYCKLARE.
    Och ABK (ledaren av vårt sk konservativa parti) som numera ljuger patologiskt på autopilot även inför sig själv i sin iver att inte stöta bort några mittenväljare på Surdegsgatan, gillar läget.
    Fantastiskt!

    Vi har nått ett DÖ-läge och gravitationen kommer att sköta om resten....

    (din sk reCAPTCHA är IRRITERANDE svår - v v ändra!!! - eller ta bort)

    SvaraRadera
  9. Peter Nicklasson .. till och med jag måste bevisa att jag inte är en robot nu för tiden .. och det är inget jag bestämt själv?? Jag letar men hittar ingen ledtråd till hur jag kan ändra eller ta bort? Men skam den som ger sig .. NÅGON måste väl ha något tips som jag kan förstå.

    SvaraRadera