tisdag 15 maj 2012

Jag ber om ursäkt på förhand ..


.. om någon upplever det här inlägget som ett otäckt uttalande när det gäller arbetslösheten.

Men om arbetslösheten inom gruppen inrikesfödda svenskar 25-54 år, är 3,4 procent och arbetslösheten inom gruppen utrikesfödda svenskar 25-54 år, är 14 procent, så är det faktiska siffror om jag förstår det rätt?

Jag förstår inte riktigt problemet med att tala om det?

Eller är det själva orden "etniska svenskar i mitten av livet" som är stötande?

Ändå förstår jag inte upprördheten? Varför görs det statistik om den ändå inte får nämnas offentligt?

Även utan statistik hade jag förstått av mig själv att det är svårare att få jobb om man inte behärskar språket och kanske inte har dokumentation från tidigare utbildning eller arbetslivserfarenhet. Det är inget kränkande i det .. om jag var i motsvarande situation i ett annat land skulle jag inte bli förvånad om arbetsgivaren ville ha något mer än bara mitt ord på att jag klarar av det arbete jag söker.

Och om nu statistiken säger att arbetslösheten är som störst bland dem som inte är födda här så är det väl bra att uppmärksamma detta och koncentrera försöken till insatser/lösningar på just den gruppen .. med utbildning, språkundervisning och praktikplatser och inte försöka dölja detta "besvärande" faktum bakom en massa floskler, avståndstaganden och märkliga åtgärder som ger sken av att hjälpa "alla" men som ändå ska leda till samma sak.

Det är faktiskt inget skamligt att vara född i ett annat land. Det ligger inget nedvärderande i att tala om att många är det ... själv är jag född i "ett annat land" överallt i världen utom just i Sverige. Det är heller inte något nedvärderande i att observera att andra människor växt upp på en annan plats än Sverige.

Ärligt talat .. de negativa värderingarna i orden "etniska svenskar mitt i livet" står vi för själva och det säger en hel del om oss och vår inställning till världen "utanför".

DN, DN, DN, DNSvD, SvD, SvDAB, AB, Expr., Expr.,


3 kommentarer:

  1. Huvet på spiken som vanligt, Anybody.

    Sverigedemokraternas framgångar beror helt på att de törs ställa dem obekväma frågan "varför är invandrare överrepresenterade vad gäller arbetslöshet och brott?". Eftersom alla andra försöker låtsas som om frågan aldrig ställts (men alla har hört) förblir Sverigedemokraterna oemotsagda.

    Nu tror jag att SD har fel, men de ställer saken på sin spets. Problemet ligger djup inbäddat i det svenska samhället. Den som inte kan språket är inte lika värdefull på något jobb, den personen måste antingen vara bevisat bättre på jobbet eller sälja sig till ett lägre pris. Att bevisa att man är bra kan man ofta bara göra genom att redan ha ett jobb och att sänka priset går inte så länge det finns kollektivavtal med lägstalöner.

    Det här gäller även inrikes födda utan speciell utbildning och tidigare jobb, fast i mindre grad.

    SvaraRadera
  2. Det blir en form av rasism att inte våga ta i frågan.

    Sedan kan man fundera hur man tänker när det gäller att hjälpa till att få jobb. Vår svärson är från Ghana. Han har fortfarande inte fått gå på någon svenskundervisning fast han har haft sitt uppehållstillstånd sedan i september 2011. Den svenska han kan har han lärt sig själv genom oss och andra människor han möter i vardagen. Han tränar bland annat genom att läsa min blogg. Viljan att lära sig språket finns.

    Häromdagen hade de varit på möte med sociala. Ali sa att han vill få möjlighet att köra upp för att få ett svenskt körkort. Han har körkort från Ghana. Han skulle också vilja gå en bussförarutbildning. Han vill nämligen köra buss eller lastbil. Inga avancerade eller omöjliga drömmar, utan han vill bara kunna försörja sin lilla familj.

    Nä, vad får han då göra. Jo, igår började han en datautbildning som är rena rama vuxendagiset. Hade man inte kunnat tagit de pengarna den kursen kostar och satsa på något vettigare, typ ett svenskt körkort? Rent ut sagt, så jävla typiskt Sverige!

    SvaraRadera