Dagar kvar till riksdagsvalet 2018

måndag 28 maj 2012

Sverige, Sverige .. välfärdsland!


Det talas, pekas finger, anklagas och upprörs över vinster och privata aktörer i välfärdssektorn .. skola, vård och omsorg .. och pengar, pengar, pengar är det allra viktigaste som finns. Vem ger dem, vem får dem och vad gör de av dem??

Sossarnas egen don Quijote har till och med startat en egen protestlista mot vinster i välfärden för att säkra Lika Val-fri Vård åt Alla UTAN Vinster ... helt ovetande om att den som vill stoppa företagets pengar i fickan inte nödvändigtvis behöver kalla det för vinst. Det går lika bra med tjänstebostad, tjänstebil, tjänsteresor, representation, skatteplanering, utbildningsresor och pensionsinbetalningar samt fri sjukvård på lämpligt privatsjukhus. Det borde don Quijote veta efter alla sina år som politiker. Var det 1976, eller tidigare, som skattebetalarna tog över försörjningsansvaret? 

Ingen talar om VAD vi får, vilken kvalitet det har eller om hur vi bemöts?

Vinster har blivit ett fult ord. Men utan vinster blir det inga investeringar, ingen förnyelse och ingen utveckling.

Att de avtal som kommunerna träffar med privata aktörer i vårdsektorn är så urusla att de inte är värda pappret de är skrivna på och att ingen följer upp och kontrollerar de verksamheter som människors liv hänger på .. är inte heller av överordnat intresse när det handlar om PENGAR.

Skattepengar!! Som jag personligen hellre ser användas effektivt inom ett bra privat alternativ än slösas bort på ett dåligt kommunalt.

Ingen talar heller om den svällande administrationen inom den offentliga sektorn, den krångliga och obegripliga byråkratin som i värsta fall kan vara skillnaden mellan liv och död för en människa som har behov av akut hjälp.

Effektivitet, kunskap och ett serviceinriktat bemötande behöver inte kosta något alls men är rena vinsten i den här typen av verksamheter. Men vinst är alltså ett fult ord .. så det är väl därför det är så ovanligt?

Följande exempel på kontakt med ett svenskt länssjukhus är taget ur min egen verklighet ..

Mitt namn är AA och jag representerar NN och skulle vilja beställa en tid hos dr XX för NN:s räkning.
Jaha .. det kan bara göras hos hans sköterska.
Kan jag få tala med henne?
Nej det går inte. Jag lämnar ett meddelande.
Ringer hon upp?
Nej, hon skickar ett brev med en tid.

Två veckor senare ..
Jag ringde för två veckor sedan och försökte få en tid hos dr XX för NN:s räkning. Vi har ännu inte fått något besked.
Jag ska säga det till hans sköterska.
Men nu är det här lite brådskande och NN har också andra saker inbokade i sitt liv. Går det verkligen inte att kommunicera med dr XX:s sköterska så att vi kan samordna tiden?
Nej, hon skickar ett brev med en tid.
Och om den inte passar NN?
Då får ni ringa igen.
Och då skickar hon en ny tid?
Ja.

En vecka senare ...
Det är jag igen som ringer och försöker boka en tid för undersökning hos dr XX för NN:s räkning. Vi har inte fått något besked än.
Jag ska kontakta hans sköterska så skickar hon ett brev.
Nu är det så att NN behöver ett läkarintyg till Försäkringskassan, från dr XX, som varit hans behandlande läkare i 35 år, för att styrka  att hans medfödda hjärnskada fortfarande finns kvar och att hans medfödda rörelsehandikapp inte har försvunnit. Tiden för detta går ut om 14 dagar.
Jag ska berätta det för XX:s sköterska. Kommer det att innebära provtagning?
Det är möjligt. Är det ett problem?
Då måste särskild tid bokas på Provtagningen av dr XX:s sköterska och så skickar Provtagningen en tid.
Samma dag som läkarbesöket?
De har egen tidsbokning så det får ni tala med dr XX:s sköterska om.
Finns hon på avdelningen?
Ja.
Kan jag vänta i telefonen medan ni talar med henne?
Nej.
Kan hon ringa upp?
Nej ... hon skickar ett brev med en tid, men det kan hon inte göra förrän hon talat med dr XX efter läkarbesöket.

 1 vecka senare ..
Det är jag igen .. och det handlar fortfarande om att försöka få en tid för läkarundersökning hos dr XX.
Jag antecknar det och lämnar över till hans sköterska.
Men nu är det så att vi behöver en tid att förhålla oss till NU!!
Tyvärr så  dr XX:s sköterska är inte anträffbar.
Är dr XX på plats då?
Ja, men han får inte störas.
Kan ni lämna ett meddelande?
Bara till hans sköterska.

2 timmar senare ...
Hej, det är jag som vill beställa en tid för NN hos dr XX.
Men .. det kan ni ju inte göra så här!
Kan jag få tala med hans sköterska?
Nej, hon är inte här.
Är inte tidsbokningen datoriserad?
Jo, men det är bara dr XX:s sköterska som sköter bokningarna.
Det går alltså inte att boka en tid hos dr XX när hans sköterska är ledig?
Nej!
Då sätter jag mig utanför dr XX:s rum och väntar tills han kommer ut, så kanske han kan hjälpa till?
Nej, så kan ni inte göra. Han är fullbokad hela dagen.
Jag har gott om tid.

Mycket, mycket senare ...
Ursäkta att jag stör dr XX nu när arbetsdagen är slut, men jag är här på uppdrag av NN för att försöka boka en tid.
NN! Så trevligt .. det ska vi väl kunna ordna, kom in.
*Ivrig aktivitet vid datorn ..*
Den här tiden, passar den?
Lysande. Och om det behövs provtagning?
Det fixar vi då .. det kan min sköterska ta hand om i anslutning till besöket.
Tack.

Två veckor senare ..
Hej, det är jag som representerar NN som var på besök hos dr XX för drygt en vecka sedan. Jag undrar om läkarintyget skickats till Försäkringskassan nu?
Det vet jag inte. Det får ni tala med dr XX:s sköterska om.
Kan jag tala med henne nu?
Nej, jag skriver ett meddelande till henne.
Nu är det här akut eftersom intyget ska vara hos Försäkringskassan om 3 dagar.
Jag ska anteckna det.

Tre dagar senare, hos Försäkringskassans utredare ..
Jag ser att det saknas nya läkarintyg för NN? Hur kan det komma sig?
Tyvärr så har det tydligen inte hunnit fram än trots att det var utlovat.
Då bör NN skaffa sig en ADL-utredning som visar om graden av hans handikapp fortfarande är lika stort efter så här många år.
Men en sådan kostar väldigt mycket pengar, upp till 10- 15 tusen om den ska utföras av någon som har erfarenhet av den här typen av handikapp och NN:s handikapp är medfött och livsvarigt, kan ni inte vänta in intyget?
Nej, nu väntar vi på ADL-utredningen så får vi se hur intyget stämmer överens med den.

Så fungerar vårt väloljade sjukvårdssystem .. och kom nu inte och säg att det är ett politiskt problem.

Att överhuvudtaget få en tid för ett enkelt läkarintyg hos en läkare som patienten är inskriven hos och har gått hos hela livet tog en månad .. själva intyget lika lång tid .. och då var det för sent. Tänk om det handlat om en aggressiv cancer eller någon annan livshotande sjukdom .. vilka hade konsekvenserna blivit då?

Lösningsinriktad effektivitet, god service och gott bemötande blir inte dyrare på något sätt men kanske underlättar livet för behövande patienter.

Vi har ett gäng småpåvar i en hierarki med ett attityd- och organisationsproblem som skapar köer, förseningar och ökade kostnader inom så gott som ALLA våra myndigheter .. (hur många har t.ex sökt bygglov, hjälp mot mobbning, äldrevård till dement anhörig, psykvård, skuldsanering, polisanmält något??) .. till stor del beroende på att revirpissandet gör att "kunden" ses som ett störande och onödigt moment.

Så förlåt att vi kommer och stör, begär, blöder .. eller dör!

Ingen orsak .. vi ber någon skicka ett brev .. om vi får tid.

Huvudsaken är ju att det hela inte går med vinst som kan användas till att utveckla och förbättra verksamheten!!!

10 kommentarer:

  1. Du är för snäll.

    Jag hade åkt ditt och klampat in hos sköterskan redan efter att inte fått ett brev vid första förfrågningen.

    Nu ska man ju inte behöva göra så och alla kan inte boka en tid annat än över telefon så så här får det ju inte vara.

    SvaraRadera
  2. Hmm .. fullt sååå snäll är jag inte. Men i det här fallet representerade jag någon annan och det skapade en viss fördröjning eftersom eventuella tider i brev inte hamnade i min brevlåda utan jag agerade när jag fick veta att ingenting hände .. igen .. och igen .. och igen!!

    SvaraRadera
  3. Tina Häll28/5/12 18:32

    Du är klockren som vanligt...jag har inte stött på ett sånt här exempel men vet att det finns många och psykvården vet jag att där ska man vara stark för att få hjälp eller ha anhöriga som kan prata för en och det är inte alltid det hjälper heller. Jag är rätt säker på att vi skulle kunna spara 50% av de pengar som vi betalar i kommunalskatt om vi rensade i byråkratin.

    SvaraRadera
  4. Ja du är inte ensam om detta. xemplen är många och jag skulle kunna berätta mina egna, men det får anstå. Det du skriver är skrämmande och i sig sjukdomsalstrande och måste vara ett systemfel, någonstans på vägen har allt patientperspektiv försvunnit och apparatjikerna tagit över.

    SvaraRadera
  5. Byrokratin har tagit över fullständigt i detta land.

    Jag fattar inte att den där påven inte passar på att förbjuda förluster, det vore väl bra? :-)

    Värre människa än den fan har jag aldrig läst. Vilken dynga.

    /Henrico

    SvaraRadera
  6. Har stött på detta flera ggr, både inom mitt yrke och privat. Ballblankt!

    SvaraRadera
  7. Nog för att jag stött på en del liknande grejer, men det där slog nog alla rekord. Fruktansvärt!

    SvaraRadera
  8. LoL, så jäkla bra skrivet. Mitt i prick. Än en gång. Jag lyfter på kepsen.

    V

    SvaraRadera
  9. Vi är uppenbarligen många som delar samma erfarenheter .. det är ett misslyckande för våra myndigheters organisationer tycker jag.

    Som Maken brukar säga .. vården i sig ska vi inte klaga på, om vi kommer in i den. Men risken är stor att vi inte överlever kampen i dörrhålet.

    Anders Nilsson, jag läste ditt inlägg på samma tema .. något av det bästa jag läst ..

    .. och Visionären, tack, jag har saknat dig och din keps ;-)

    SvaraRadera
  10. Jag ser två problem: dörrhålet och den totala bristen på samordning.

    Häromåret blev min son sjuk, jag hade en 7-åring som hostade intensivt två timmar varje kväll. Det var svårt att leta reda på vad som var problemet , så många olika specialiteter fick blandas in. Varje gång en ny specialist skulle konsulteras fick man först tjata lite på vårdcentralen, och sedan vänta på att specialisten skulle fixa en tid. Ibland gå dit och ligga på. Ibland leta upp ett privat alternativ, vilket är möjligt i det vårdtäta Skåne. Och när sedan specialisten inte hittat något, tillbaks till vårdcentralen igen.
    Nu har vi till sist hittat en läkare på barnkliniken som gör jobbet åt oss att leta upp olika behandlinger, men jäklar vad energi vi fått lägga innan dess.

    När man anlitar hantverkare för större ombyggnader kan man fixa en entreprenör som jagar runt de olika snickarna, elgubbarna, plåtslagaren osv och ser till att de är på plats i rätt tid. En liknande slags patientombud borde finnas för oss vårdsökande.

    SvaraRadera