Det talas, pekas finger, anklagas och
upprörs över vinster och privata aktörer i välfärdssektorn .. skola, vård och omsorg .. och pengar, pengar,
pengar är det allra viktigaste som finns. Vem ger dem, vem får dem och vad gör
de av dem??
Sossarnas egen don Quijote har till
och med startat en egen protestlista mot vinster i välfärden för att säkra Lika
Val-fri Vård åt Alla UTAN Vinster ... helt ovetande om att den som vill stoppa företagets pengar i fickan inte nödvändigtvis behöver kalla det för vinst. Det går lika bra med tjänstebostad, tjänstebil, tjänsteresor, representation, skatteplanering, utbildningsresor och pensionsinbetalningar samt fri sjukvård på lämpligt privatsjukhus. Det borde don Quijote veta efter alla sina år som politiker. Var det 1976, eller tidigare, som skattebetalarna tog över försörjningsansvaret?
Ingen talar om VAD vi får, vilken
kvalitet det har eller om hur vi bemöts?
Vinster har blivit ett fult ord. Men
utan vinster blir det inga investeringar, ingen förnyelse och ingen utveckling.
Att de avtal som kommunerna träffar
med privata aktörer i vårdsektorn är så urusla att de inte är värda pappret de
är skrivna på och att ingen följer upp och kontrollerar de verksamheter som människors
liv hänger på .. är inte heller av överordnat intresse när det handlar om
PENGAR.
Skattepengar!! Som jag personligen hellre ser användas effektivt inom ett bra privat alternativ än slösas bort på ett dåligt kommunalt.
Ingen talar heller om den svällande
administrationen inom den offentliga sektorn, den krångliga och obegripliga
byråkratin som i värsta fall kan vara skillnaden mellan liv och död för en
människa som har behov av akut hjälp.
Effektivitet, kunskap och ett
serviceinriktat bemötande behöver inte kosta något alls men är rena vinsten
i den här typen av verksamheter. Men vinst är alltså ett fult ord .. så det är
väl därför det är så ovanligt?
Följande exempel på kontakt med ett
svenskt länssjukhus är taget ur min egen verklighet ..
Mitt namn är AA och jag representerar
NN och skulle vilja beställa en tid hos dr XX för NN:s räkning.
Jaha
.. det kan bara göras hos hans sköterska.
Kan jag få tala med henne?
Nej
det går inte. Jag lämnar ett meddelande.
Ringer hon upp?
Nej,
hon skickar ett brev med en tid.
Två
veckor senare ..
Jag ringde för två veckor sedan och
försökte få en tid hos dr XX för NN:s räkning. Vi har ännu inte fått något
besked.
Jag
ska säga det till hans sköterska.
Men nu är det här lite brådskande och
NN har också andra saker inbokade i sitt liv. Går det verkligen inte att
kommunicera med dr XX:s sköterska så att vi kan samordna tiden?
Nej,
hon skickar ett brev med en tid.
Och om den inte passar NN?
Då
får ni ringa igen.
Och då skickar hon en ny tid?
Ja.
En
vecka senare ...
Det är jag igen som ringer och
försöker boka en tid för undersökning hos dr XX för NN:s räkning. Vi har inte
fått något besked än.
Jag
ska kontakta hans sköterska så skickar hon ett brev.
Nu är det så att NN behöver ett
läkarintyg till Försäkringskassan, från dr XX, som varit hans behandlande
läkare i 35 år, för att styrka att hans
medfödda hjärnskada fortfarande finns kvar och att hans medfödda
rörelsehandikapp inte har försvunnit. Tiden för detta går ut om 14 dagar.
Jag
ska berätta det för XX:s sköterska. Kommer det att innebära provtagning?
Det är möjligt. Är det ett problem?
Då
måste särskild tid bokas på Provtagningen av dr XX:s sköterska och så skickar
Provtagningen en tid.
Samma dag som läkarbesöket?
De
har egen tidsbokning så det får ni tala med dr XX:s sköterska om.
Finns hon på avdelningen?
Ja.
Kan jag vänta i telefonen medan ni
talar med henne?
Nej.
Kan hon ringa upp?
Nej
... hon skickar ett brev med en tid, men det kan hon inte göra förrän hon talat
med dr XX efter läkarbesöket.
1 vecka senare ..
Det är jag igen .. och det handlar
fortfarande om att försöka få en tid för läkarundersökning hos dr XX.
Jag
antecknar det och lämnar över till hans sköterska.
Men nu är det så att vi behöver en tid
att förhålla oss till NU!!
Tyvärr
så dr XX:s sköterska är inte anträffbar.
Är dr XX på plats då?
Ja,
men han får inte störas.
Kan ni lämna ett meddelande?
Bara
till hans sköterska.
2
timmar senare ...
Hej, det är jag som vill beställa en
tid för NN hos dr XX.
Men
.. det kan ni ju inte göra så här!
Kan jag få tala med hans sköterska?
Nej,
hon är inte här.
Är inte tidsbokningen datoriserad?
Jo,
men det är bara dr XX:s sköterska som sköter bokningarna.
Det går alltså inte att boka en tid hos
dr XX när hans sköterska är ledig?
Nej!
Då sätter jag mig utanför dr XX:s rum
och väntar tills han kommer ut, så kanske han kan hjälpa till?
Nej,
så kan ni inte göra. Han är fullbokad hela dagen.
Jag har gott om tid.
Mycket,
mycket senare ...
Ursäkta att jag stör dr XX nu när
arbetsdagen är slut, men jag är här på uppdrag av NN för att försöka boka en
tid.
NN!
Så trevligt .. det ska vi väl kunna ordna, kom in.
*Ivrig aktivitet vid datorn ..*
Den
här tiden, passar den?
Lysande. Och om det behövs
provtagning?
Det
fixar vi då .. det kan min sköterska ta hand om i anslutning till besöket.
Tack.
Två
veckor senare ..
Hej, det är jag som representerar NN
som var på besök hos dr XX för drygt en vecka sedan. Jag undrar om läkarintyget
skickats till Försäkringskassan nu?
Det
vet jag inte. Det får ni tala med dr XX:s sköterska om.
Kan jag tala med henne nu?
Nej,
jag skriver ett meddelande till henne.
Nu är det här akut eftersom intyget
ska vara hos Försäkringskassan om 3 dagar.
Jag
ska anteckna det.
Tre
dagar senare, hos Försäkringskassans utredare ..
Jag
ser att det saknas nya läkarintyg för NN? Hur kan det komma sig?
Tyvärr så har det tydligen inte hunnit
fram än trots att det var utlovat.
Då
bör NN skaffa sig en ADL-utredning som visar om graden av hans handikapp
fortfarande är lika stort efter så här många år.
Men en sådan kostar väldigt mycket
pengar, upp till 10- 15 tusen om den ska utföras av någon som har erfarenhet av
den här typen av handikapp och NN:s handikapp är medfött och livsvarigt, kan ni
inte vänta in intyget?
Nej,
nu väntar vi på ADL-utredningen så får vi se hur intyget stämmer överens med
den.
Så fungerar vårt väloljade
sjukvårdssystem .. och kom nu inte och säg att det är ett politiskt problem.
Att överhuvudtaget få en tid för ett
enkelt läkarintyg hos en läkare som patienten är inskriven hos och har gått hos
hela livet tog en månad .. själva intyget lika lång tid .. och då var det för sent. Tänk om det handlat om
en aggressiv cancer eller någon annan livshotande sjukdom .. vilka hade
konsekvenserna blivit då?
Lösningsinriktad effektivitet, god
service och gott bemötande blir inte dyrare på något sätt men kanske underlättar livet för behövande patienter.
Vi har ett gäng småpåvar i en hierarki
med ett attityd- och organisationsproblem som skapar köer, förseningar och
ökade kostnader inom så gott som ALLA våra myndigheter .. (hur många har t.ex sökt bygglov, hjälp mot mobbning, äldrevård till dement anhörig, psykvård, skuldsanering,
polisanmält något??) .. till stor del beroende på att revirpissandet gör
att "kunden" ses som ett störande och onödigt moment.
Så förlåt att vi kommer och stör,
begär, blöder .. eller dör!
Ingen
orsak .. vi ber någon skicka ett brev .. om vi får tid.
Huvudsaken är ju att det hela inte går
med vinst som kan användas till att utveckla och förbättra verksamheten!!!
Du är för snäll.
SvaraRaderaJag hade åkt ditt och klampat in hos sköterskan redan efter att inte fått ett brev vid första förfrågningen.
Nu ska man ju inte behöva göra så och alla kan inte boka en tid annat än över telefon så så här får det ju inte vara.
Hmm .. fullt sååå snäll är jag inte. Men i det här fallet representerade jag någon annan och det skapade en viss fördröjning eftersom eventuella tider i brev inte hamnade i min brevlåda utan jag agerade när jag fick veta att ingenting hände .. igen .. och igen .. och igen!!
SvaraRaderaDu är klockren som vanligt...jag har inte stött på ett sånt här exempel men vet att det finns många och psykvården vet jag att där ska man vara stark för att få hjälp eller ha anhöriga som kan prata för en och det är inte alltid det hjälper heller. Jag är rätt säker på att vi skulle kunna spara 50% av de pengar som vi betalar i kommunalskatt om vi rensade i byråkratin.
SvaraRaderaJa du är inte ensam om detta. xemplen är många och jag skulle kunna berätta mina egna, men det får anstå. Det du skriver är skrämmande och i sig sjukdomsalstrande och måste vara ett systemfel, någonstans på vägen har allt patientperspektiv försvunnit och apparatjikerna tagit över.
SvaraRaderaByrokratin har tagit över fullständigt i detta land.
SvaraRaderaJag fattar inte att den där påven inte passar på att förbjuda förluster, det vore väl bra? :-)
Värre människa än den fan har jag aldrig läst. Vilken dynga.
/Henrico
Har stött på detta flera ggr, både inom mitt yrke och privat. Ballblankt!
SvaraRaderaNog för att jag stött på en del liknande grejer, men det där slog nog alla rekord. Fruktansvärt!
SvaraRaderaLoL, så jäkla bra skrivet. Mitt i prick. Än en gång. Jag lyfter på kepsen.
SvaraRaderaV
Vi är uppenbarligen många som delar samma erfarenheter .. det är ett misslyckande för våra myndigheters organisationer tycker jag.
SvaraRaderaSom Maken brukar säga .. vården i sig ska vi inte klaga på, om vi kommer in i den. Men risken är stor att vi inte överlever kampen i dörrhålet.
Anders Nilsson, jag läste ditt inlägg på samma tema .. något av det bästa jag läst ..
.. och Visionären, tack, jag har saknat dig och din keps ;-)
Jag ser två problem: dörrhålet och den totala bristen på samordning.
SvaraRaderaHäromåret blev min son sjuk, jag hade en 7-åring som hostade intensivt två timmar varje kväll. Det var svårt att leta reda på vad som var problemet , så många olika specialiteter fick blandas in. Varje gång en ny specialist skulle konsulteras fick man först tjata lite på vårdcentralen, och sedan vänta på att specialisten skulle fixa en tid. Ibland gå dit och ligga på. Ibland leta upp ett privat alternativ, vilket är möjligt i det vårdtäta Skåne. Och när sedan specialisten inte hittat något, tillbaks till vårdcentralen igen.
Nu har vi till sist hittat en läkare på barnkliniken som gör jobbet åt oss att leta upp olika behandlinger, men jäklar vad energi vi fått lägga innan dess.
När man anlitar hantverkare för större ombyggnader kan man fixa en entreprenör som jagar runt de olika snickarna, elgubbarna, plåtslagaren osv och ser till att de är på plats i rätt tid. En liknande slags patientombud borde finnas för oss vårdsökande.