Jag har
aldrig riktigt begripit mig på det där med "Märken"? Att
förbrukningsföremål, som handväskor, skor, kläder, inredning eller tekniska
prylar, skulle ha ett större värde bara för att det
sitter ett speciellt "Märke" i nacken eller mitt på själva grejen?
Jag gillar
det unika. En Lamborghini i miljonklassen kan lämna mig ganska kallsinnig medan
ett hembygge av hög kvalitet eller en nyrestaurerad gammal raritet kan fylla
mig med ett intensivt habegär. Vintagekläder som är skräddade, unika och av
material som inte längre finns, inredningsprylar som någon annan tänkt till och
tillverkat i bara ett enda fantastiskt exemplar ... jag blir nästan som berusad
av lycka.
Sådana saker
känns inte bara som kläder eller prylar för mig, utan också som konst, om man
nu får använda det ordet i sådana sammanhang? En konceptbyggd, tung motorcykel
i borstat stål skulle jag utan vidare spisning kunna ha som konstföremål i
vardagsrummet .. om jag bara hade ett passande vardagsrum.
Men själva
konstbegreppet är ju mer komplicerat än så .. det ska ju vara provocerande och helst göra människor upprörda och här skriver jag om saker som gör mig glad,
lycklig, euforisk och kreativt inspirerad? Så det kan ju knappast handla om
"riktig" konst?
Den riktiga konsten är också sanslöst dyr .. eller kommer att bli det .. och säljs till
människor som ser det som investeringar, medan jag faller i trans över en
osignerad tavla av någon som jag upplever har målat in sin själ i bilden. Eller
i alla fall någon annans själ .. eftersom det dyraste jag köpt någonsin i den
vägen, föreställer en själfull gris i storleken 1.80 x 1.40.
Men nu är
jag inne på ett sidospår som sossarnas ekonomiska talesperson Magdalena
Andersson fört in mig på genom att få mig att se på begreppet "Skuggbudget" på ett helt nytt sätt.
För när jag
läser den s-märkta skuggbudgeten får jag en påtaglig deja vu-känsla .. känner jag inte igen det här? Har jag inte
hört det förut?
Thomas Böhlmark är mer påläst och kunnig än vad jag orkar bli och har dessutom
beskrivit det begripligt .. så jag rekommenderar det inlägget i stället för att
brodera vidare på det.
Men vad jag
inte begriper är ..
.. hur det
rent praktiskt ska fungera med de sk utbildningskontrakten som ska vara individuella,
villkorade och med individuella ersättningsnivåer? Vad kommer det att kosta i
byråkrati? Vem/vilka ska ansvara för utformning, uppföljning och kontroll av
kontrakten och hur drabbas skolan, lärarna och "vanliga" skolpliktiga elever när massor av skoltrötta ex-elever tvingas tillbaka in i klassrummen för att kunna överleva rent ekonomiskt?
Vad är skillnaden mellan Göran Perssons förtidspensionsmatta och Stefan Löfvens skolpliktsmatta, när det gäller att sopa arbetslösheten under någonting?
Vad är skillnaden mellan Göran Perssons förtidspensionsmatta och Stefan Löfvens skolpliktsmatta, när det gäller att sopa arbetslösheten under någonting?
.. vem/vilka
ska ta hand om alla dessa trainees som ska handledas och var någonstans ska handledningen ske?
Vem/vilka redovisar, rapporterar och ser till att byråkratins kvarnar mal så
att det hela inte bara blir en garderob full av oönskade arbetslösa som ingen
vill ha?
.. och det
här med Innovationsråd som Stefan Löfven tänker sitta med i tillsammans med
Näringslivets toppar och grädden av svensk forskningselit .. hur är det tänkt?
Hur länge kan man vänta på att det ska ge något resultat i form av
"verkliga" jobb? Tio år? Femton år? För från idé till faktiskt
produkt är det faktiskt ganska kort tid.
Som sagt ..
jag har aldrig begripit mig på det där med "Märken". Att jag inte
köper Vänsterpartiets politik beror inte på att det är ett stort V på den ..
utan enbart på att jag tycker den är för dyr i förhållande till innehållet. En
exklusiv Chanelväska i original .. blir inte på något sätt vackrare än en
likadan tillverkad i Kina för några 100-lappar. Det är bara en särskild grupp
människor med mycket pengar och låg självkänsla som skapat det behovet.
En dålig
liknelse egentligen .. för med vänstermänniskor är det ju precis tvärtom?
Vänsterpolitik
är ofta en lyxprodukt avsedd för "urbana" kultur- och mediamänniskor
som ser sig själva som representanter för dem som de betraktar som offer .. som
i praktiken får betala för hela kalaset. En massproducerad grupp som inte är i
närheten av att vara vare sig unik eller individuell.
Så även om
originalet inte riktigt uppfyller förväntningarna, så kan jag inte förstå
varför jag ska byta ner mig och köpa en kopia som är byggd på något som inte
ens är en hyfsad kopia .. utan bara är återanvänt, begagnat och försett med en
ny märkeslapp?
Expr., Expr., Expr., AB, AB, AB, DN, DN, DN, DN, SvD, SvD,
Den Hälsosamme Ekonomisten, Sanna Rayman, Kent Persson,
Problemet är att ingen politiker vet vad man ska göra åt arbetslösheten. Ams, fas3, vidareutbildningar är bara ett sätt att dölja problemet. De enda jobb det leder till är de som tar hand om de arbetslösa: jobbcoacher och högskolelektorer.
SvaraRaderaDet vore nog bättre att återupprätta försvaret, det fyller i alla fall ett syfte.
Trash .. så sant!
SvaraRaderaHur vi än vrider på rumpan så sitter den därbak. Hela den kapitalistiska modellen är ett sjunkande skepp. Vad vi ska göra istället vet jag inte riktigt men jag vet att den inte funkar. Vare sig med eller utan statlig inblandning.
SvaraRaderaVänstern vill ha stora, flådiga, snälla lösningar. Känner du dig lite under isen? Vill du bli sjukskriven ett år?
Högern vill individualisera systemfel. Lite cancer? Pyttsan, du är bara lat!
Båda har fel fast på sitt eget lilla sätt. :-/
Islandsmamman .. tänk om det gick att få plocka russinen ur kakan och dumpa dem som bara sitter och klamrar sig fast vid en försörjning de inte förtjänar? Jag känner mer och mer att det här med partier bara lockar dem som insett att de inte har en chans att nå de här lönerna någon annanstans.
SvaraRaderaGianni .. och nu är alla besvikna över att sossarna inte längre vill vara ett bidragsparti. VEM ska nu ta den rollen och surfa på missnöjet över att det kravlösa samhället blir allt mer avlägset??
Jag kooer nu att skriva något som jag är fullt medveten inte har något als att göra med inlägget men det det är en av mina stora käphästar ;)
SvaraRadera"En exklusiv Chanelväska i original .. blir inte på något sätt vackrare än en likadan tillverkad i Kina för några 100-lappar. Det är bara en särskild grupp människor med mycket pengar och låg självkänsla som skapat det behovet."
Om inte den dyra originalväskan varit fin och betytt något så hade ingen lagt tid och energi på att kopiera den. Om man inte tycker att originalväskan är fin nog att lägga pengar på så ska man inte belöna dem som stjäl andras design för att tjäna egna pengar på något som någon annan lagt ner tid och konstnärlighet på att ta fram. Det är ok som H&M som låter sig inspireras av andra och sedan skapa sig en egen "billigare" look. Men så fort du har kopierat rakt av och kanske t o m satt märket på prylen så är det stöld. Men kan likna det vid att man sitter på ett museum och målar av en tavla eller låter sig inspireras av den, helt ok. Men så fort du signerar med originalkonstnärens eller försöker framhäva att det är den äkta tavlan så är det förfalskning. Jag ser precis som du på kläder som konst och har helst unika plagg så jag är inte heller så glad för de lyxiga märkena men jag vill skydda deras sätt till deras verk.
Detta är ett jätteproblem som vi har att man i tex Kina m fl asiatiska länder inte respekterar märkesskydd och patent. Ordet patent existerar inte ens deras språk och det tar ca en halvtimme att förklara konceptet för dem. De går så långt att de kopierar hela affärerslokaler (Apple) och försöker sälja kopierade produkter i dem och lurar därmed kunderna att tro att de köpt den äkte varan. Helt med statens goda minne.
I övrigt så instämmer jag men dina tankar om vem och varför det är som väljer vänstern.
Hmm .. utgångsläget var att kopior aldrig kan ersätta orgiginalet.
SvaraRaderaSedan så är det väl så att vissa produkter får en hög status och ett högt pris som inte riktigt motsvarar förhållandet till tillverkning och material .. enbart för att de riktar sig till den marknad där de som har mer pengar än självförtroende finns.
Utseendemässigt är det svårt att se skillnaden på kopian och originalet .. vilket gör att många struntar i vilket och i moralen.
Jag insåg inte själv vilket stort problem det var förrän efter min Kinaresa då jag för första gången kom i kontakt med problematiken. Innan dess var jag så ointresserad att jag inte ens hade känt igen ett original om jag fått det gratis .. ;-)
En dålig liknelse, alltså .. som skulle illustrera att ett meningslöst original inte blir bättre av att bli kopierat, utan tvärtom förlorar i värde.
Any: Som sagt, min stora käpphäst ;)
SvaraRadera