tisdag 1 maj 2012

Han har öppnat pärleporten, så att vi kan komma in ..


.. är väl inte direkt något alternativ till Internationalen, men något mer tidsanpassat borde väl sossarna kunna få till?

För medge att det känns lite patetiskt och .. ja, nästan löjeväckande .. när ett större gäng välnärda, välmående politiker med höga löner, förmåner och arbets- och pensionsvillkor som avsevärt skiljer sig från normalsvensken, tågar genom staden under röda fanor och plakat som talar om ..

KAMP MOT KAPITALISMEN!

SOLIDARITET ÄR DET FINASTE JAG VET!

HÅLLBART ARBETSLIV!

TRYGGHET!

JÄMLIKHET ÄR BRA FÖR EKONOMIN!

Jag vet inte om jag vill skratta eller gråta när jag ser det hela?

Så stiger samma mätta, trygga, solidariska, jämlika, kapitalstarka människor med garantiinkomst för större delen av livet .. upp i en talarstol och gör sig till talesmän för människor de inte mött i vardagen på 40 år eller mer, och protesterar mot samhällsproblem som de själva varit synnerligen delaktiga i att de överhuvudtaget finns?

Sedan så sjunger de Internationalen! Fattar varandras händer, myser och ser nöjda ut och sjunger för full hals .. Upp till kamp emot kvalen!! .. innan de samlas till middag och 1:a majmys på partiets bekostnad eller i någon privatbostad vid ett väldukat middagsbord.

Det lovas grejor. Det formuleras strategier. Det berättas sagor och floskel & klyschfabrikörerna har jobbat heltid för att få ihop det hela.

Tänk bara vad vi ska få. Så BRA det hela ska bli .. lite mer administration, samhällskontrakt med de medborgare som inbillade sig att DE hade någon form av samhällskontrakt med politikerna som de själva valt? Lite fler politiskt tillsatta tjänster, utredningar och kommittéer och råd .. och så kommer lösningarna som ett brev på posten.

Dessutom så utlovas arbeten åt alla gymnasister i respektive kommun av någon som överhuvudtaget inte har med den kommunala ekonomin att göra? Frågan om finansieringen överlåts därmed på kommunens invånare som redan nu är missnöjda med äldrevården och skolan??

Det är uppenbarligen lättare att tala sig varm för folket om man själv slipper leva med följderna av sin egen politik?

Som till exempel barnfattigdomen. Hur många familjer som måste låta barnen stå tillbaka för att kunna betala hyran hade kommit på den lysande idén att engagera Stefan Holm för att ingå i en grupp som skulle lösa alla problem? Nu blev det ju inte så .. och problemet kvarstår tills någon annan får igång en annan grupp som kan försörja sig på att skärskåda problemet.

Och alla som ska utbildas för att kunna göra en "klassresa" i det "klasslösa" samhället??

VART .. ska klassresan då gå? In i riksdagshuset?

Det är tur att jag inte är politiker. Att lära sig tänka som en sådan är nog lika svårt som att hänga med i  förändringarna när det gäller alla nya internet- och mobiltjänster. I dag greppar jag efter närmaste 9-10-åring när jag får problem och det kanske inte vore en dum idé att låta dem tolka alla politiska budskap också?

Då är det ärligare med Vänsterpartiet. Jag håller inte med om deras lösningar med de bevisar i alla fall att de ser problemet och tänker.

Jag är inte överens på många punkter .. men jag respekterar ett parti och en partiledare som talar i klartext och ger tydliga svar.

Och jag uppskattar verkligen ett budskap som inte är sockrat med produkter från AB Floskler & Klyschor.

Nu tar vi dom .. hojtar sossarna och förbereder sig för seger hösten 2014 och Stefan Löfven har fått samma gudastatus som Håkan Juholt på sin tid, så jag avslutar väl som jag började med text från Christer Sjögrens version av Pärleporten och en hälsning till alla s-bloggar som var "olydiga" och tänkte själva ett litet tag under den förre pastorn ..

Under över alla under,
allt förlät han mig en gång.
Om hans underbara godhet
glad jag sjunger nu min sång.


SvD, SvDSvD, SvD, SvD, SvD, DN, DN, DN, DN, DN, Expr., Expr., Expr., Expr., Expr., AB, AB, AB, AB, AB, AB,

3 kommentarer:

  1. Som jag håller med dig.
    Jag är personligen otroligt rädd för hur ett samhälle som skulle styras av vänsterpartiet skulle se ut men jag har defintivt insett att är det några som verkligen tänkt till och läst på om sin egen politik är det just vänsterpartiet.

    Sossar bara ljuger i princip hela tiden, de vänder kappan efter vinden, de tar aldrig ansvar, det är alltid någon annan, de är bara sugen på makt för maktens skull.

    /Henrico

    SvaraRadera
  2. Man får en känsla av att det är som det var förr. Då trodde folket på allt vad prästen sa. Prästen var skolad så det han sa måste vara riktigt.

    Idag tror man på det som socialdemokraterna säger, för de måste ju veta bäst om hur folket ska ha det.

    Eller som en nära vän till familjen resonerar: Hennes föräldrar har ju alltid röstat på socialdemokraterna, så då måste ju även hon göra det!

    Jag såg nog ut som en fågelholk när jag hörde den repliken.

    SvaraRadera
  3. Jo det finns många människor som inte kan tänka själva utan gör det som de i ens närhet gör, köper de prylar som andra gör, klär sig som andra gör etc. etc.

    SvaraRadera