tisdag 22 maj 2012

Vilken miljö brinner Miljöpartiet för?


Enligt SAOL så betyder ordet miljö .. "yttre förhållanden som påverkar allt liv".

I vardagligt tal så pratar vi om arbetsmiljö, boendemiljö, social miljö och uppväxtmiljö .. vilket för det mesta handlar om hur vi lever, hur vi blir, hur vi har det och hur vi mår.

Det finns också steril miljö, vilket i vissa fall verkar vara förutsättningen för framgång inom vården och forskningen men förödande om det handlar om vår livsmiljö och så upptäcker jag till min förvåning att hålen mitt på långsidorna på ett biljardbord kallas för miljöhål.

God tillväxtmiljö har jag också hört och då har det inte handlat om blomster eller grönsaksodling.

När Miljöpartiet var ungt och grönt(!) var jag helt övertygad om att ordet miljö var synonymt med ordet natur, och var till för att värna och skydda allt som växer och gror i vår natur. Det är något som är viktigt för mig .. det finns ingenting mer ursprungligt och naturligt än att vandra i en skog som förskonats från mänsklig vinningslystnad.

Ett stort eneträd/buske kan ha levt i över 100 år eller mer och när den växer efter det som är kvar av en gammal riksväg så kan jag inte låta bli att tänka på dem som färdades förbi med häst och vagn för att nå huvudstaden med sina varor. Förbi precis samma en som jag promenerar förbi med mina hundar .. tanken svindlar.

Enorma träd har sett tiderna och människornas levnadsvillkor förändras och kan fällas på bara någon timme för att ge plats för någon meningslös byggnad som bara några generationer senare förvandlas till något miljöfarligt som inte går att göra ogjort. Ett gråberg kan sprängas sönder till små, små delar som vi kan lägga på våra trädgårdsgångar .. men vi kan aldrig, aldrig skapa ett nytt berg igen.

Miljö är också luft och regn som helst inte ska innehålla sjukdomsframkallande rester från en fabrik utan något miljötänk alls, sjöar och hav ska vara ren boendemiljö för många, många arter och ska helst gå att bada i utan att riskera livet och miljö ska vara djur som får finnas, leva och dö .. utan inblandning av klåfingriga människor.

Så trodde jag att det var med Miljöpartiet. Att talet om att värna om miljön var något absolut och inte något som gick att köpa sig fri från genom att köpa sig motsvarigheten till de gamla avlatsbreven.

Nu för tiden vet jag inte riktigt vad Miljöpartiet företräder?? De vill gå sin egen valväg förkunnar de .. men vart leder den vägen,vilken sorts miljö brinner Miljöpartiet för?

Innerstadsmiljön?

En juste boendemiljö på Södermalm?

En god och lönande arbetsmiljö för så många miljöpartister som möjligt i Sveriges Riksdag?

En bra tillväxtmiljö för miljövänliga fonder?

Eller är det kanske omåttligt populärt med biljard i miljöpartistiska kretsar som skapar en stark längtan efter fler miljöhål på biljardborden??

DN, DNSvD, SvD, AB, AB,

3 kommentarer:

  1. Eller att fartygsbränslet fortfarande ska vara utan skatt och med mycket svavel i så att den är BILLIG för MITT fartyg tycker Åsa Romson!

    SvaraRadera
  2. Sambon och jag hamnade igår i en intressant miljödiskussion. Vi skulle byta en glödlampa i hallen och började diskutera val av lampa. Skulle det vara en lågenergilampa? Nej, de innehåller kvicksilver. En ledlampa. Nej, de är fortfarande för dyra. En halogenlampa. Kanske, har vi någon med liten sockel? Japp, då får det bli en sån.

    Vi diskuterade miljö utifrån tillverkning, hållbarhet och återvinning. Det finns mycket miljötänk i att byta en glödlampa.

    Undrar hur många miljöpartister det behövs för att byta en glödlampa?

    SvaraRadera
  3. Cicki: Inte en enda, de vet inte hur man gör praktiska ting, bara att peka finger åt andra.

    SvaraRadera