fredag 20 december 2013

Katter samlas inte i grupp för att ..

 .. demonstrera. Inte heller skulle det falla en katt in att påstå att h*n "är Lasse" .. (vilket är grannens förargliga vit/svarta katt ).. även om h*n skulle jama aldrig så vackert.


Nej .. när katter demonstrerar så gör de det med finess .. de kissar på motståndarens område ... (Allt duger! Dörrar, väggar bilar, träd eller buskar!) ... motdemonstrationen från motståndaren blir då att han kissar över den första markeringen och så fortsätter det till någon ledsnar eller dör.

Ibland möts de två revirpinkande rivalerna vid revirgränsen och då uppstår naturligtvis ett visst morrande varvid båda blåser upp sig och visar klorna .. men det är ytterst sällan som någon är så dum att det uppstår verkligt slagsmål. Och i de fall som det händer så slåss de ärligt katt mot katt utan att blanda in någon utomstående ... för en katt kladdar inte ner klorna i onödan och inte heller på vem eller vad som helst.

"Riktiga katter bär inte rosett", heter en bok av Terry Pratchett. Riktiga katter bär inte heller någon partibeteckning, är inte medlemmar i någon form av grupp eller följer någon annans kommando.

En katt som känner sig kränkt kan också återgälda kränkningen genom att lyfta svansen mot den skyldige, skaka valfritt bakben och sedan lugnt vandra vidare .. viss om att förolämpningen gått fram.

Alla katter är anonyma .. men vem som helst får kalla dem vad som helst bara det är tillräckligt med fördelar knutna till ordet. Katter gör inte skillnad på folk och folk ... vem som helst kan bli föremål för livslång tillgivenhet om det bara finns en välfylld matskål och en mjuk sovplats med i bilden.

I forna tider dyrkades katter som gudar ... och vid närmare eftertanke så borde vi kanske ha fortsatt med det i stället för att upphöja våldet och politiken till religion.


DN, DN, DNSvD, SvD,

13 kommentarer:

  1. Väl mjauat!

    SvaraRadera
  2. I love it! Cats are queens or kings!
    To smart to obstructe!Mjauuuuuuuuuuu




    SvaraRadera
  3. Ingen hit and run här inte..

    http://www.youtube.com/watch?v=o-oVhu2fu20&feature=youtu.be

    blev lite infekterat...

    http://wjbk.images.worldnow.com/images/24221193_BG2.jpg

    SvaraRadera
  4. Väl klöst. :-)

    I dag tänker jag på Jan Helins skenhelighet och hyckleri.

    "Vi vill lyfta fram de varma händelserna i vårt Land", Jan Helin apropå Svenska Hjältar.

    Kan sätta min högra hand att det kommer från aftonbladets egna personal som verkligen ledsnade på att deras tidning satsade så mycket på att sälja lösnummer och utnyttja vissa olycksaliga människor.

    Jag hade gärna blivit nominerad till den där galan, då hade jag passat på att läsa upp mail-konversationen med Jan Helin som jag har på min dator. :-)

    PS. Nu är det snart jul, sedan nyår, sedan blir det en otroligt viktig vår för mig. Jag kanske inte kommer vara så aktiv med att läsa på nätet eller kommentera för den delen. Passar därför på att önska all välgång, god hälsa och underbar lycka inför framtiden.

    /Henrico

    SvaraRadera
  5. Väl jamat! Här hemma är det katterna som styr. Jag har för länge sedan resignerat och accepterat att det är jag som bor hos katterna. Inte dom som bor hos mig. Dom är en riktig kattmaffia och styr allt. =)

    SvaraRadera
  6. Lycka till Henrico.

    SvaraRadera
  7. Peter Nicklasson21/12/13 10:57

    En ovanligt klarsynt ledare i DN (av alla tidningar...) är denna:
    http://www.dn.se/ledare/kolumner/fakta-ar-inte-onda-eller-goda/

    Förvånad över att den undsluppit DN:s självcensur är jag :)

    LÄS!!

    SvaraRadera
  8. Peter- Den var riktigt bra till skillnad från Aftonbladet som kör det vanliga racet med vinkling åt den ena sidan endast och det är ju lätt att gissa vilken sida och så lite snyftreportage på det så där är allt som vanligt.

    SvaraRadera
  9. God Jul till er alla men särskilt Henrico som får att lycka till på vägen i julklapp av mig.

    SvaraRadera
  10. edit* att skulle vara ett

    SvaraRadera
  11. Henrico .. jag ska tänka på dig varje dag tills jag hör av dig igen. Och jag önskar dig av hela hjärtat både en fantastisk jul- och nyårshelg samt ett alldeles nytt och lika fantastiskt nytt år .. 2014!

    Jag önskar att jag hade något mer verkligt att erbjuda än en futtig *kram* .. men du kan ju använda din fantasi, eller hur? ;-)

    SvaraRadera
  12. Ha det gott Henrico - och du behöver nog inte släppa lös fantasin som Anybody pratar om för att ha det:Kram från den gamla granntanten

    SvaraRadera
  13. granntanten .. att Henrico kan ha det bra utan mig är nog ställt utom allt tvivel. Men för att njuta av en verklig kram så måste han nog tyvärr använda fantasin. ;-)

    SvaraRadera