tisdag 30 juni 2015

Akta dig Annie Lööf .. för här kommer Ebba Busch Thor!


 Annie Lööf har hittills toppat listan över de borgerliga partiledarna och eftersom jag aldrig någonsin hört den nyvalde Kd-ledaren tala, så hade jag inte stora förväntningar.

Men som hon överraskade, Ebba Busch Thor. En partiledare som talade i klartext, som ville något och som vågade säga det också .. det var inte i går vi fick höra en tydlig partiledare tala och peka med hela handen.

Det var nästan så jag blev chockad av höra en svensk politiker ta upp ämnen som hittills gömts under en bekväm SD-stämpel. Men Ebba Busch Thor verkar inte vara rädd för vänstervreden och identitetspolitikernas raseri .. det var starkt.

Dammet yrde från skynkena hon rev av de förbjudna åsikterna och det var, ärligt talat, hoppingivande och uppiggande.

För hon gör rätt, ska våra svenska politiker ha en chans att hejda strömmen av DÖ-trötta väljare till Sverigedemokraterna så måste de våga ta tillbaka de frågor som de gett dem ensamrätt till.

Jag är imponerad .. och av twitterflödet och AB:s ledarskribent att döma så kom den rödgröna proteströrelsen i rejäl gungning .. och som jag har längtat efter lite mod, bett och tydlighet i debatten i stället för otydligt mummel och vaga löften om något som ska inträffa någon gång i en avlägsen framtid.

Fortsätter hon i den här stilen så är hon den räddning som Kristdemokraterna så väl behöver.

Men stackars Anna Kinberg Batra som ska försöka matcha Kd:s och C:s starka och karismatiska kvinnor och stackars, stackars Jan Björklund som nu kommer att få överta Göran Hägglunds roll som Alliansens trivselfarbror.

Nu hoppas jag bara på att Folkpartiet väljer Jasenko Selimovic som Sveriges första utrikesfödda partiledare .. den enda folkpartist som jag vet som vågar vara lika tydlig och orädd som Ebba Busch Thor.

Det är nästan .. men bara nästan .. att jag glömmer att hela gänget är bundet av ett trohetslöfte till själva sinnebilden för otydlighet .. Stefan Löfven och den rödgröna otydligheten.

Fram till 2022!!

Efter ett tal som detta känns det som en förolämpning och en omöjlighet.


Expr., DN, DN, SvD, DI,

3 kommentarer:

  1. Det var ett riktigt bra tal, som du skriver vågar hon säga det ingen annan politiker törs säga. Det var befriande, blev lite lättare att andas. Det tråkiga är väl allt elände som kommer att skrivas och sägas (har redan börjat) om KD och Ebba Bush Thor. Hoppas hon och KD står fast i "skitstormen".

    SvaraRadera
  2. Kan inte annat än att hålla med dig till fullo. Måste erkänna att jag i slutet av talet, till min egen stora förvåning, klämde en tår av själslig hänförelse över att en så ung person hade modet och styrkan att tala om det som de andra partierna likt strutsar av feghet gömmer huvudena i sanden.
    Uppvuxen som jag är i en politiskt aktiv familj har jag vid 74 års ålder sett och hört det mesta under åren. Det här var något nytt. Tack Ebba.

    SvaraRadera
  3. Det står skrivet: Sent skola syndaren vakna.
    Ebba har insett att KD står inför ruinens brant och att därför krävs något radikalt. Ebba har också insett varför SD växer... //tompas11

    SvaraRadera