torsdag 11 juni 2015

Upprördheten över den orättfärdiga pensionärsskatten, ..


.. är det någon som kommer ihåg den?

Ni vet .. skatteskillnaden som uppstod när det lika orättfärdiga jobbskatteavdraget infördes för att de som är mitt i arbetslivet ska konsumera mer .. och därmed generera mer skatteintäkter som i sin tur kan finansiera pensioner .. som myndigheterna redan förbrukat .. och äldreomsorg som pensionärer och blivande pensionärer är i stort behov av. Minns någon de löften som bland annat Håkan Juholt gav?

Priset för att återställa det rättvisa skattesystemet var då 17 miljarder och då tror jag inte att den lika orättfärdiga skatten på sjuk- och aktivitetsersättning var inräknad.

Löftet ligger kvar hos Socialdemokraterna .. men är det någon som hör Stefan Löfven lova mer än en 50-lapp som "återställare"?

Något som däremot blir allt tydligare är att dagens pensionärer ligger som ett stoppkloss för planerna på att genomföra drömmen om avskaffandet av arbetslösheten och bostäder och jobb för alla.

Det mumlas om återinförandet av fastighetsskatten så att äldre som lever och bor alldeles för länge i betalda egnahem inte längre ska kunna bo kvar men trots det så är pensionärerna alldeles för många, kostar för mycket, tar för mycket plats och lever för länge.

Det är ett problem .. när pengarna behövs till roligare grejor.

Det finns ju inga äldreboenden .. eftersom de som redan bor där också lever alldeles för länge .. och det talas om trainees i stället för utbildad vårdpersonal eftersom den som finns behövs bättre i den sjukvård som redan nu går på knäna, hemtjänsten blir mer och mer timstyrd och för den som saknar anhöriga är ensamheten total. För det är ju bättre att den som har kortast tid kvar att leva får utbilda trainees, så de gör någon nytta med de återstående dagarna, veckorna, månaderna eller åren .. så att de som är mitt i livet inte ska behöva riskera livet med motsvarande omsorg? Eller hur det nu är tänkt?

Den orättfärdiga pensionärsskatten har ju redan tjänat sitt ändamål genom att den fått många att rösta på det parti som nu ser en god pensionär som en död pensionär .. ju förr desto bättre ...

Så skrev jag i går innan jag lämnade det hela oavslutat och började följa partiledardebatten .. och visst är det märkligt .. redan idag så går Stefan Löfven och Magdalena Andersson ut och lovar sänkt skatt för pensionärer?

Tankeöverföring .. eller ett desperat försök att åtminstone .. delvis .. hålla ETT vallöfte inför PRO kongressen i morgon?

Nu är det ju inte såå många som får lägre skatt och inte så mycket som blir mer i plånboken till dem som redan nu tvingas leva på en bruttopension på 10.000 kronor i månaden eller mindre. De 285 000 som har bostadstillägg är nog färre än de pensionärer som får betala mer i skatt om de vill höja pensionen genom att arbeta lite längre, tror jag i alla fall.

Och hur påverkas bostadstillägget av den generösa skattesänkningen, undrar jag som har dålig koll på sånt? Kan det vara så uträknat att det ena tar ut det andra så att staten går plus minus noll?

Men upp till 250 kr i månaden i sänkt skatt är också pengar. Särskilt nu när alla utlovade skattehöjningar gör att priserna på dagligvarorna höjs samtidigt.

För de "välbärgade" pensionärerna som har högre pensioner än 10.000 kr i månaden, och för dem som lever på sjuk-eller aktivitetsersättning, gäller fortfarande den orättfärdiga skatten någon anledning? Förmodligen så ligger det en rättvisegräns vid 11.000 kr i månaden .. eller så räknar regeringen med att fattigpensionärerna lever kortare tid.

Men jag måste erkänna att avslutningsmeningen i Löfven/Anderssons debattartikel känns som ett hån för dem som ser äldrevården i verkligheten och på nära håll .. Sveriges pensionärer behöver inte orättvis beskattning – de behöver större möjligheter till ett liv i trygghet, glädje och frihet .. 

.. för 250 kr i månaden?

SVD,

4 kommentarer:

  1. Du kanske borde ha fler oavslutade blogginlägg liggande så att regeringen hinner anpassa sig innan nån annan får läsa.

    Själv tror jag att framtidens pensionärer kommer att bli tvungna att bo ca 4-5 stycken tillsammans i nån gammal billig villa på landet och hjälpa varann så gått det går. Nåt annat kommer dom inte att ha råd med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror du har rätt och har redan en lista över vilka jag tänker försöka övertala att dela boende med oss när det börja se dystert ut. Förhoppningsvis kommer jag ihåg den när den behövs .. annars är det bara att hoppas på att döden kommer i tid ;-)

      Radera
  2. Jag tillhör gruppen pensionärer med bostadstillägg, särskilt bostadstillägg för pensionärer, som det så fint heter. Jag tror inte den lilla slanten gör någon skillnad på bostadstillägget så förhoppningsvis kanske man kan få behålla några kronor. Däremot tycker jag de borde höja hyrestaket på bostadstillägget. Det ligger ett tak på 5000:-. Så upp till den hyreskostnaden kan det göra skillnad. Men har man en hyra på över femtusen så får man inget mer. Undrar hur många som har en hyra som är lägre än femtusen. Det ska väl möjligtvis vara de som har turen att ha en äldre bostadsrätt med låg hyra. Så jag tror att en höjning av hyrestaket skulle göra större skillnad för de pensionärer med lägst pension.

    SvaraRadera
  3. Ta mig , ta mig när det bildas pensionärskollektiv. Har inga pengar men är en jäkel på vedsågning och onyttigt vetande. Djur inget hinder men ej några Mp tack.

    SvaraRadera