torsdag 4 juni 2015

Åsikter om åsikter om åsiktskorridoren ..


.. är mer intressanta än ämnet för vilken annan åsikt som helst, typ.

Men för att en åsikt ska förtjäna åsikter om vilka som får ha åsikter om den i den åsiktskorridor som är föremål för diskussioner om den överhuvudtaget existerar, så måste det handla om godhet.

Det vill säga vem som i egenskap av God Människa har rätten och tolkningsföreträdet till den rätta åsikten som är mer värd än den åsikt som de Onda Människorna försöker trycka in i samtalet om åsikter i åsiktskorridoren.

De riktiga åsikterna handlar nästan alltid om invandring, gästarbetare eller tiggare .. dvs människor som finns i eller kommer från länder utanför Sveriges gränser. Människor som det är SYND OM. Stackare som inte klarar sig själva eller kan ta hand om sig själva .. utan hjälp från de Goda Människorna som påtagit sig bördan att föra OFFRENS talan.

Att de inte alltid har samma åsikt som offren själva är något som några års godhetsbehandling kommer att rätta till över tid .. med undantag för dem som blir negativt påverkade av de Onda Människorna, löst sina problem på fel sätt och därmed mister titeln Offer.

Och .. visst .. jag tycker också att vi ska vara solidariska och hjälpsamma. Se till dem som är svaga och sköra i samhället och strida för dem som inte kan föra sin egen talan.

Tyvärr så finns det ingen dörr in i Åsiktskorridoren för dem. De som inte har egna röster kan varken uttrycka stor tacksamhet eller hylla eller bekräfta de Goda Människornas godhet .. och vad är det då för vits med godhetsregnet om det faller platt till marken utan att någon ser det?

Februari 2014 anmäldes ett äldreboende för kränkande och ovärdig behandling. Det handlade om stank av urin, bortglömda mediciner, brister i den personliga hygienen där boende fick tillbringa sina dagar i urin och avföring, personalbrist och brist på sociala aktiviteter. En tillvaro som ingen av oss ser fram emot, antar jag.

Mars 2014 fick en boende på ett äldreboende medicin avsedd för en annan patient och fick föras till sjukhus och i juni 2014 fick en annan boende på ett annat äldreboende vårdas på sjukhus med ett allvarligt infekterat liggsår som ingen uppmärksammat.

Juli 2014 uppmärksammades vanvård på ett annat äldreboende. En person satt i sin egen avföring, en annan fick laxerande medel men fick inte gå på toaletten, vård, mat och omsorg uteblev under en hel dag då de ansvariga "glömde bort"(!?) två av sina sina boenden.

September 2014 upptäcktes det att en anställd på ett äldreboende diskuterat de boende på sociala medier på ett sätt så att de kunde identifieras samt filmat en boende .. som bad att få slippa och försökte värja sig .. och publicerade det hela på Instagram. Något som gör att jag personligen ser gamla tiders ättestupa som ett värdigare alternativ än ett svenskt äldreboende.

Skjut mig hellre .. ber jag Maken som har vapenlicens. Men i likhet med den anställde som filmade sina äldre så tyckte han att det verkar äckligt och slafsigt, så jag får väl fundera ut något själv.

I september 2014 slår en kvinna larm om vanvård av sin drygt 90-åriga mamma som fått 17 timmars nattfasta, hittats liggande i sin avföring, magrat betydligt från den dag hon flyttade in och som grät och bara ville bort. Hjälp mig .. jag orkar inte mer .. är inte vad någon vill höra när h*n besöker en åldrad förälder. Jag lider verkligen med alla anhöriga som kämpar i motvind utan att uppmärksammas av de Goda Människorna som kämpar för Offren i Samhället.

I september 2014 larmar personalen vid ett annat äldreboende om en ohållbar arbetssituation där de anser att en boende ställer mer krav än de förmår uppfylla .. H*n anklagar oss konstant för att begå fel, påstår att vi försöker förgifta honom, har kameror på rummet och dokumenterar allt som personalen gör .. vilket påverkar personalens hälsa men också andra boende samt gör att personalen inte hinner med sitt arbete och mår fruktansvärt dåligt. Kort sagt .. det handlar om en vårdbehövande person som kräver mer vård än vårdboendet kan åstadkomma trots att de tillhandahåller en vårdplats?

Jag bestämmer mig genast för att låsa och svälja nyckeln om jag blir ensam, vårdbehövande och inte längre klarar mig själv. Svälta ihjäl i min egen avföring kan jag ju lika gärna göra hemma som någon annanstans där det mest är till besvär.

November 2014 upptäcktes att två anställda under flera månaders tid utsatt dementa, boende på ett äldreboende för kränkande och hårdhänt behandling. Bland annat ska de ha väckt de äldre på ett bryskt sätt, ryckt och slitit i dem och använt ett hårt och kränkande språkbruk.

Jag tänker på hur vidrigt det skulle vara att bli så illa behandlad och sakna förmågan att svara på samma sätt och får ont i magen vid tanken på framtiden.

Mars 2015 meddelar polisen att en kvinna som arbetat på flera äldreboenden har erkänt flera grova stölder från de boende, i april 2014 avskedades en anställd som stulit mediciner på flera äldreboenden och i maj 2015 polisanmäldes ett äldreboende sedan det försvunnit pengar från ett konto.

I juni 2015 får vi veta att det finns en utredning om missförhållanden på ett äldreboende där de boende bland annat glömts kvar på toaletter och där alarm placerats åt fel håll så de inte kunnat larma efter hjälp. De "vanliga" bristerna gällande hygienrutiner ingår naturligtvis i granskningen.

I går kunde vi läsa om att en dement äldre kvinna på ett äldreboende hade hittats med ett rullatorhandtag upptryckt i ändtarmsöppningen.

Det isar av fasa inom mig .. en dement kvinna, utan trygghetslarm och utan möjlighet att påkalla hjälp, utsätts för denna tortyrliknande, kränkande, smärtsamma behandling av någon som är anställd för att ge henne ett värdigt liv när hon inte längre klarade det själv.

Det kunde ha varit min mamma.

Eller din.

Eller du och jag, i en inte alltför avlägsen framtid.

Enligt kommunens egen utredning av ärendet kan övergreppen ha pågått i flera år.

I flera år? Utan att någon reagerat?

Det här är bara några få exempel på dem som inte får plats i åsiktskorridorens värme och gemenskap.Plågsamt ointressanta, gamla människor som vägrar att dö när de inte längre är till glädje för någon annan än de närmast anhöriga. När jag letade fram de här exemplen möttes jag av en avgrund av anmälningar och skrik på hjälp som var mycket värre än det jag begränsat mig till.

Om nu Jonas Sjöstedt mot all förmodan skulle läsa detta skulle han förmodligen se det som ett argument för begränsningar av vinsterna i välfärden. Men de länkar som finns angivna gäller bara privata boenden i två fall, ett fall var avsiktligt "anonymiserat" och resten gäller verksamheter där kommunen bär det fulla ansvaret. Fördelningen är oavsiktlig och verkar vara på samma sätt i de exempel som jag inte tog med.

Åsiktskorridoren, förresten .. är inte det ett missvisande namn för något som mest liknar den gamla överklassens möten och verksamheter för ideellt välgörenhetsarbete, där man anordnade baler, soaréer och trevligheter för sig själva, för att visa solidaritet med vissa utvalda lite mer förtjänta, frånvarande fattiga?


För visst är det så .. kan man inte vara god mot alla så kan man i alla fall välja att vara god mot dem som ger mest offentlig bekräftelse.


6 kommentarer:

  1. Och så hör jag på nyheterna om kvinnan som vill dö hemma men nekas palliativ vård där, vill hon ha vård så får hon lov att dö på vårdinstitution...
    Som sagt, det är skillnad på folk och folk.

    SvaraRadera
  2. Snälla UA på andra ställen är det tvärtom man skriver ut "färdigbehandlade" människor till hemmet som är helt ensamma utan anhöriga eller bekanta. Hemtjänsten och palliativa teamet får gemensam vårdnad om denne dvs hemtjänsten tar hand om hygienen och omvårdnaden och palliativa teamet om sjukvården med "palliativa registret" som ledsnöre. Resten av tiden kan den döende ligga ensam med ångest och oro om inte en förtvivlad kurator ringer till någon frivilligorganisation och frågar efter en godhjärtat person som kan vara där som stöd - och få ett nej för sådant sysslar man inte med, vanliga besök kan man ställa upp med men det finns inte resurser för de i palliativa skedet. Så undrar man vart jag fått min tokiga idé från om att jag vill starta ett hospice för de som vill sluta sina dagar med att göra det de vill och orkar hos människor som finns där för dem och gör den sista tiden så lugn och värdig det går. - Men sådant pratar man inte om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo. hospice och liknande är jättebra för den/dem som vill men du bortser helt från de som faktiskt VILL dö hemma och inte på institution. Kanske beror det på dina egna preferenser men jag tycker att man ska få välja,
      annars blir det ju väldigt "sossigt" (politiker vet bättre) och jag vet ju att du inte hör hemma på den sidan ;-)

      Radera
    2. Nejdå jag tycker att alla ska ha rätt att få dö där de vill och definitivt i sitt hem om man så vill. Jag ser hospice som ett komplement i urvalet (som kunden/patienten/vårdtagaren kan välja bland) och ett gott sådant när omvärlden varken kan eller klarar att ställa upp den sista tiden i livet. Sorgligt sant och enligt de som vet alldeles för dyrt för kommun och stat vilket alternativ man än väljer. Jag skjuter mig har jag bestämt innan den stunden kommer.

      Radera
  3. http://www.expressen.se/gt/dement-pa-boende-troligen-rattbiten/

    SvaraRadera
  4. Det är märkligt att de goda har rätten att peta och påta i varje detalj i en människas liv men inte kan ge varje människa rätten att själv bestämma när och hur den vill avsluta sitt eget liv.
    Kanske är det ett tecken på den absoluta makten?

    SvaraRadera