tisdag 9 juni 2015

Ring inte P1 ..

.. om du inte tillhör samma samhällsgrupp och har samma åsikter som programledaren.

Särskilt inte om programledaren råkar vara Alexandra Pascalidou eller Täppas Fogelberg. Det är den slutsats jag drar efter att ha halkat in på programmet flera gånger i veckan, eftersom jag för det mesta sitter i bilen när det sänds.

Om jag ska vara riktigt ärlig, så är det sällan jag härdar ut hela programtiden. En del av programledarna får mitt blodtryck att fara iväg så att jag blir en ren trafikfara, så av omsorg om mina medtrafikanter stänger jag av när det börjar bli riktigt illa .. något som kan ske redan vid första samtalet med en naiv lyssnare som presenterar "fel" frågeställning.

Ring P1 är ett riktigt, riktigt obehagligt program ibland. Ren mobbing av aningslösa människor som tror att de kan få yttrycka en åsikt utan att riktigt behärska de rätta orden och de godkända argumenten. Jag som lyssnare förstår vad de vill säga .. och sympatiserar ibland med andemeningen i dåligt formulerade tankegångar .. och jag lider med dem när de krossas, förnedras, avbryts och får samtalet avslutat med en tolkning av frågeställningen som inte har något gemensamt med vad de egentligen ville säga.

Här är åsiktskorridoren verkligen synlig.

Ibland blir det löjeväckande .. som när en nysvensk man på nyinlärd svenska klagar på att Kulturnytt aldrig ger någon information om svensk kultur. Han försökte säga att han som invandrare var intresserad av kulturen i sitt nya land .. men saknade den i radio och tv.

Det var inte populärt, en fullständigt obegriplig fråga .. SVENSK kultur? Vad menar du med Svensk Kultur? TRADITIONELL svensk kultur?? I SR? Jisses .. att be om det var nästan som att anklaga programledaren för att vara sverigedemokrat.

Så ring inte P1 om du vill tala om något annat än det P1:s programledare vill tala om, eller om du har en åsikt eller fråga som kan få programledaren att gå igång på anklagelser om rasism och främlingsfientlighet. Tala inte om kultur, inte om politik, inte om integration och invandring, inte om skatter eller vinster, inte om missförhållanden i vård och omsorg om de inte kan knytas till den förra regeringen .. men tala gärna om hur mycket du uppskattar P1:s programledare för deras fostrande gärning och berätta gärna hur väl du förstår deras utsatta position.

Tyck gärna till .. men tyck RÄTT!!


Ring P1 är ett program som urartat så till den milda grad att jag skäms över att jag fortfarande betalar radio- och tv-licens.

4 kommentarer:

  1. Ja det är bedrövligt. Jag minns en invandrad tandläkare som ringde in och beklagade sig över att fattiga pensionärer i Sverige inte har råd med tandvård,samtidigt som flyktingar fick gratis tandvård.
    Täppas ville inte tro honom utan avfärdade honom totalt,samt avslutade samtalet ganska fort.

    SvaraRadera
  2. Att ingen av dessa två fick vara med som Sommarpratare med sina åsikter förundrar mig storligen. Men P4 börjar också dra iväg lite underligt. Ring så spelar vi får ny programledare efter Lisa Siren - Özz Nugen "komikern" tar över. Han är mannen som gör sig rolig på andras bekostnad och kan vara tämligen hånfull. Tänk att vara nervös men kommit fram till programmet och du får hjärnsläpp och inte klarar av att svara, tänk då att programledaren börjar skratta åt dig och skicka pikar. Nej det är mycket som dödar lyssnarglädjen i vår egen radio.

    SvaraRadera
  3. Any, ett gott råd. Gör som jag. Gör dig själv en tjänst. Sluta lyssna på propagandan i SR, i SVT, på AB, på Expressen, på DN, på SvD, på SSD, på GP (nya ledarsidan är intressant dock) m.fl. PK-media. Detta i all välmening goda råd kommer att förhindra dig från att få stroke, högt bodtryck, diabetes, hjärtflimmer, hjärtinfarkt m.m. m.m.

    Gör dig själv en tjänst och ta inte skiten på allvar. Den är inte värd att din hälsa försämras.

    V

    SvaraRadera
  4. Låt bli att betala så kommer det kännas lättare. Talar av egen erfarenhet.

    SvaraRadera