lördag 20 juni 2015

Rasistiska tankar på midsommardagen ..


 Det danska valet är över och den socialdemokratiska regeringen fick avgå och Danmarks motsvarighet till Sverigedemokraterna .. Dansk Folkeparti .. blev för stora för fort och vill därför helst sitta i kulisserna och styra de andra partierna, om jag fattat det hela rätt?

Jag måste erkänna att jag inte engagerat mig särskilt i det danska valet.

Men så läser jag på twitter och inser att så enkelt är det inte. Valresultatet KRÄVER tydligen att jag ska tycka att danskar inte bara är tjocka, utan också korkade .. annars är jag rasist?


Om jag hade haft ett twitterkonto .. vilket jag lyckligtvis inte har ..  så hade jag också kanske ställt den rasistiska frågan .. danskarna kanske tycker detsamma om oss? .. och blivit utnämnd till Veckans Rasist av någon av Jan Helins sanningsägande lakejer.

Vid tillfället i fråga var twitterbevakaren en skribent som anser att .. antirasistens motståndare är rasisten. Det är ganska enkelt faktiskt.


Nu är det så att jag är en ganska omodern människa som tror att en rasist är en person som tror på en världsbild, eller ideologi, där människor är uppdelade i raser och att den egna rasgruppen är överlägsen, eller att en viss rasgrupp är sämre än de andra och sett ur den synvinkeln så är jag inte rasist .. men eftersom jag inte tror att majoriteten av de som röstar på DF eller SD är rasister så gör det mig till rasist i alla fall?

Det blir svårare och svårare för en vanlig människa att uppfylla kraven som dikteras av media. Hur jag än gör så blir resultatet att jag är en fasansfullt dålig människa?

Men även om vi tillhör samma sk ras .. har jag väldigt svårt att peka ut just danskar som fetare eller mer lågbegåvade än svenskar utan att se det som ett rasistiskt uttalande. Vilket det då inte är .. eftersom uttalandet kommer från en person, kanske inte fet, men med danska rötter och samma hudfärg.

Lägger vi så till att jag anser att alla partier som skördar framgångar i demokratiska val ska behandlas med samma respekt som övriga demokratiskt valda partier och att det finns en klar skillnad mellan invandrare .. som i mina ögon är människor som jag tillåts förhålla mig till på samma sätt som jag förväntar mig att de förhåller sig till mig .. och invandring/integration som är ett politiskt ansvarsområde som kan skötas eller misskötas beroende på politikernas kompetens.

Rasism är något som skapas av ett samhälle som saknar den kompetensen, sk främlingsfientliga partier är ett symptom på den kompentensbristen och en mediarapportering som blundar för det är inte värd varken namnet eller läsarnas intresse.


Så när den trendande Antirasiten Martin Aagård förväntar sig att jag ska ställa mig sida vid sida med honom och hylla hans uppfattning av antirasism för att slippa kallas RASIST, så kan jag inte det .. utan blir i stället tvungen att inse att jag i likhet med Richard Herrey, och enligt Aftonbladet, är en gammal rasist som inte öppet tar avstånd från valresultatet i Danmark genom att kalla danskar feta och korkade?

Vilket jag i min enfald tycker är ett synnerligen korkat sätt att visa sig antirasistisk på.



7 kommentarer:

  1. Att skämta om koranen är väl det sista en vänstertyckare med självbevarelsedrift ger sig på. Är kontot hackat, eller råkade han ramla ned i dunken med fulsprit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har röda och blå vattenkranar på AB redaktionen. Den röda kommer det rödtjut ur och den blå är även användbar till campingkök. /T

      Radera
  2. Dom verkliga rasisterna är tydligen dom som kallar sig för antirasister,och dom kommer undan med det också.

    SvaraRadera
  3. Några veckor sedan röstade finnarna fel. Nu röstar danskarna fel. Fy! Snart röstar vi själva fel och vad gör vi-som-vet-bäst-maffian då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glöm inte engelsmännen! De röstade ju inte alls som de svenska ledarskribenterna ville? Och opinionssiffrorna var ju så in i helsike fel nu senast att tidningarna vägrade att publicera dem.

      Radera
    2. Tack att du påminde mig. De som röstar fel är så många nu att det blir svårt att hålla reda på dem.

      Radera
  4. Hela den s.k. debatten har blivit så skruvad att man snart inte kan säga tack för maten (eller något liknande) utan att bli kallad för rasist.

    SvaraRadera