torsdag 18 juni 2015

Decemberöverenskommelsen är ett verk av politiker, ..


.. för politiker. Vad hände med folkets vilja? ...  skriver Josefin Utas, som är något så ovanligt som en fritänkande, miljöpartistisk kommunpolitiker med markkänning, i Expressen i dag.

Hon har ju naturligtvis alldeles rätt. Sett ur den isolerade verklighet där politikerna lever så är DÖ en alldeles utmärkt lösning. En verklighet där man föredrar att se till partipolitiska vinster före vinster för landet och där man anser att det är viktigare vem som står för en förslag än vad förslaget innebär för väljarkåren. Om jag hade varit politiker och sett till mitt eget bästa hade jag förmodligen tyckt att DÖ var ett fantastiskt bra alternativ.

Vem vill anstränga sig i onödan liksom.

Men nu är jag ingen politiker utan tillhör den majoritet som får leva med konsekvenserna av de politiska besluten. Jag tillhör den majoritet som aktivt valde bort den minoritetsregering som vi har i dag, bara för att upptäcka att min röst använts för att ge dem möjlighet att klamra sig fast vid den maktposition som väljarna INTE gett dem mandat till?

Dessutom så har min röst använts till att stärka Vänsterpartiets ställning i svensk politik? Hur kunde det bara vara möjligt?

Men det som gör att jag aldrig kommer att försätta mig i samma situation igen är den kompakta dumhet som möter mig i form av kommentarer från dem som anser att jag är för dum för mitt eget bästa.



I Aftonbladet skriver Anders Lindberg att "Med DÖ får SD den makt de förtjänar" och på twitter förtydligar han sin åsikt .. "I och med #DÖ har SD fått det inflytande de förtjänar över budgeten och regeringsfrågan, det vill säga inget alls".

Dessutom så tror han att DÖ kommer att bli en icke-fråga i och med att budgetomröstningen är avslutad .. från och med nu så ska ju partierna rösta på sina egna förslag .. så nu kommer de dumma spånen att glömma bort alltihop.

Fel, fel, fel .. som Brasse sa i Fem myror är fler än fyra elefanter .. i och med DÖ har SD fått ett växthus att frodas i och även om pinsamheten med budgetomröstningen nu är avklarad så kvarstår problemet med det moraliska sveket mot de borgerliga väljarna.

Jag .. och många med mig .. känner oss kränkta, utnyttjade, lurade och omyndigförklarade. Det är inget som faller i glömska och om DÖ överlever till valet 2018 så kommer varken jag eller de som känner som jag att ta risken att rösta på en DÖ-lösning i form av något av de sju etablerade partierna.

DÖ blev den piska som föste väljarkåren in i SD:s varma växthus. Där och bara där är en röst inte en röst på de alternativ som de aktivt vill undvika. Där och bara där gäller inte DÖ.



Jo då, Anders Lindberg .. du och AB har rätt .. du och dina likasinnade har gett SD den makt de får av väljarna. Först genom en medial uppmärksamhet som förde dem in i riksdagen, sedan genom en förföljelse som inte grundade sig på fakta utan på politisk svartmålning av så usel kvalitet att de underliggande motiven lyste igenom. Sparka nedåt och slicka uppåt och du skapar en Underdog som skapar sympatier.

Så utomordentligt korkat. 13% börjar nu närma sig 20%, det är tre år kvar till nästa val .. och våra makthavare anser att de har "isolerat ett oseriöst parti"!



Finn Bengtsson och Anders Hansson läste väljarna rätt .. för det bestraffas de av sitt parti, som lever i vanföreställningen att sammanhållning i parti och allians går före demokrati, valfrihet och respekt för väljarnas förtroende.

Fel, fel, fel .. underskattar politikerna väljarna, så kan en arme av myror bli större än sju gamla elefanter.

Jag blir påtvingad en politik jag inte vill ha, både när jag röstar och när jag betalar min tv/radio-licens, det är något som jag inte kommer att glömma .. och eftersom jag tillhör den stora grupp väljare som alla politiker friar till när det är valår så kan jag villigt erkänna att efter DÖ är det inte längre lika omöjligt för mig att lägga min röst på SD som det var innan.



Vad kan bli mer opålitligt eller sämre än det vi har nu?


17 kommentarer:

  1. Och de som undrar hur regeringsdugligt SD är (vilket i och för sig är en bra fråga), vad tänker de om den samling ministrar vi har nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker??? Titta bara på dem som fortfarande .. efter ÅTTA år .. tror att hånfulla debattartiklar, arga twitter, vuvuzelor, hat och hot kommer att skrämma en miljon väljare från att välja själva. Det är vår sk elit som kläckt den strategin ..

      Det är som ett skämt.

      Radera
    2. Nu ska vi inte vara elaka. De är såååå kloka och förståndiga som alltid tänker på demokratin och sina väljare och aldrig på sin egen vinning.

      Radera
    3. Nils Dacke!! :-) ... det var ett tag sedan. Både du och dina "elakheter" är djupt saknade.

      Radera
  2. Den känsla av svek du beskriver erfor jag då Reinfeldt fick ihop det med MP om den där migrationsuppgörelsen. 2010s val. Efter allt prat om "Ansvar"

    Då SD kom in i undrade jag upp varför det skreks så mycket. Jaja, rasistiska rötter, men vad vad säger fakta? Jag fick skrämselhick då jag kollade upp siffrorna samt tecknen på "balkanisering".

    Det hände inget under de regeringsperioden som fick mig att tänka några snällare tankar om Sjuklövern. Snarare ett växande förakt över mängden politiska floskelsprutare och ... 2014 fick jag äntligen rösta på ett sätt jag hoppas svider bland alla sju.

    Det har hittills inte hänt något som gjort att jag ångrat det valet. Snarare fått idel bekräftelser på att de sju är inte riktigt friska, i varierande grad.

    SvaraRadera
  3. Vad jag verkligen inte förstår är hur de s.k. etablerade partierna så totalt har lyckats tappa kontakten med "vanligt" folk och lyckats placera sig i samma bubbla som media (som de för övrigt verkar tro vara "folket").
    Har de verkligen inga lokalföreningar kvar ute i landet eller är rikspolitikerna så "fina" att de inte lyssnar på de där dj..la bonnläpparna (ursäkta språket, är lite upprörd över det som händer nu). Men det verkar nu, att döma av de senaste opinionsundersökningarna, som om de flesta fått nog av sveket de utsatt oss för bl.a. i.o.m DÖ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 'Har frågat samma sak, hur de sk etablerade partierna så totalt tappat kontakten i några år nu.

      Mitt närmaste svar har blivit att de genuint tror att det viktigast av allt är att mota SD i grind. Säger tyvärr en hel del om den tappade kontakten det med ....

      Radera
    2. Men de accepterar ju kommunisterna??!!? De är ju inte på något sätt bättre... Socialdemokraterna höll dem ju på armlängds avstånd tidigare men nu tycks de vara helt rumsrena vilket jag finner en aning underligt.

      Radera
  4. Any, jag hr allt varit fundersam till varför du har länkat till M Abrahamsson. För mig så har hon alltid varit otroligt puckad och världsfrånvänd. Naiv i sin tro att barn inte behöver särklit skydd bl a. Hon har aldrig passat in bland M som var konservativa utan hon har alltid varit en noe-liberal.

    Men ni verkar fått upp ögonen för henne nu också långt om länge :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min blogglista är inte enbart en samling favoriter. Från början hade jag en eller två bloggar från varje parti för att få en uppfattning om politiken från "insidan", eftersom ingen politiker med självaktning svarade på mina kommentarer.

      Johan Westerholm och Maria Abrahamsson är de enda som är kvar .. en del av de andra tog jag bort eftersom de var ointressanta och tuggade samma floskler och klyschor om och om igen, andra har gått vidare och behöver inte göra intryck på vanligt folk längre.

      Min blogglista är på sätt och vis en referenslista där jag kan följa andra människors liv. Liv som ger mig perspektiv på mitt eget.

      Något som jag rekommenderar alla politiker att ta efter.

      Johan Westerholm har jag delade känslor inför. Ibland är han fantastisk .. ibland har han varit så oförskämd och lättkränkt att jag tagit bort honom.

      Maria Abrahamsson har jag däremot aldrig gillat, men hon finns kvar som en karikatyr på en moderatpolitiker. Missnöjd med lönen och klagar på skatten samtidigt som hon inte har en susning om vilka förhållanden människorna utanför hennes egen umgängeskrets lever under.

      Att läsa hennes blogg ger mer inspiration till upprörda bloggposter än att läsa någon som har exakt samma åsikt som jag själv.

      Radera
    2. Any: He he he, men då har jag nog missuppfattat dig lite ibland.

      Jag har inte tänkt på blogglistan som du har utan när du länkat till inlägg som M A skrivit och jag instämmer til fullo med att jag inte bara läser bloggar som jag nästan alltid håller med, din tex ;-), utan även andra som ligger långt ifrån det jag tycker. Det är givande :-)

      Radera
  5. Jag tycker att vi skulle kräva extraval. Den enda oppositionen i landet idag är Sd, vars representanter växer i takt med sina uppdrag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorgligt nog så kan vi kräva hur mycket som helst, det finns ändå ingen möjlighet för väljarna att klaga på resultatet även om de röstat på en lögn.

      Radera
  6. OT: Trevlig midsommar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevlig och avspänd midsommar till dig också :-)

      Radera
  7. DÖ har troligen sitt ursprung i att alliansen stod inför ledarbyten. Reinfeldt och Borg ville satsa på nya karriärer, Lööf var ny i rollen och dessutom på väg att bli gravid, Hägglund ville sluta och Björklund var hotad av Olsson och Arnholm. Alliansen saknade således ledare med erfarenhet. Därför var det smart av Löfven att hota med extraval för inom alliansen visste de inte vilka som skulle ta över om alliansen vann extravalet. Därför är DÖ en bra lösning för de som beslutade om DÖ, de tidigare alliansledarna hinner se om sina hus och har hittat nya positioner inför nästa ordinarie val och Löfven får fritt fram under en tid. Jag tror inte ett uns på att de inte vill samarbeta med SD, anledningen är att de vill försäkra sig om att deras livsplaner passar ihop med verkligheten och ibland måste man manipulera verkligheten en aning för att få det hela att gå ihop.
    Vem tror egentligen att Reinfeldt ville bli omvald när han både talade om att vi skulle öppna våra hjärtan och marscherade i prideparaden under ett valår. I valet dessförinnan tackade han Mona Salin för hennes rakryggade ställningstagande i HBT-frågor och detta kan ha kostat (s) valsegern. Reinfeldts beteende inför valet 2015 tyder på att han ville satsa på något annat och om han velat ha hit fler flyktingar eller gå i prideparader hade han haft många möjligheter till detta tidigare.

    SvaraRadera
  8. DÖ är alltså ett lustfyllt "standbyeläge", ungefär som när man slår av TV´n på den fysiska knappen

    SvaraRadera