söndag 7 juni 2015

Snälla, säg att det här är ett skämt?


I går läste jag Aftonbladets bidrag till ökade klyftor mellan nya och gamla svenskar - Somar Al Nahers ledarkrönika .. Jag vill ha en ursäkt och inte en ceremoni.

Idag får jag ta del av SVT:s bidrag i samma gren - Navid Modiris debattartikel .. ”Berätta för mig Sverige,vad du förväntar dig av mig.

Navid Modiri skriver om sig själv som "jag/vi" och Sverige och svenskarna som "du/ni" i en berättelse som bland annat lyder så här .. Jag förstod inte varför vi skulle fira julafton, äta stekt grisblod eller varför du fortsatte säga negerboll.

Du förstod inte varför jag slogs så mycket, pratade om att bli civilingenjör redan som 2-åring eller varför jag var så högljudd och viftade med armarna när jag pratade.

Redan här börjar jag känna mig lite frågande .. vad vill Navid Modiri egentligen säga?

Sen blev vi tonåringar. Du skickade ut dina nynazister på gatorna för att slåss och jag hängde i kickersgäng med butterflies.

Här börjar jag ana att det hela kommer att landa i en hyllningsskrift om Navid Modiri och alla han anser sig representera i ordet "jag" .. en aning som inte blir mindre när jag läser fortsättningen .. Du var arg för att du inte fick ha torshammare, skrika Ultima Thule-refränger och hissa svenska flaggan på nationaldagen.

Vi var arga för att du hade torshammare, skrek Ultima Thule-refränger och hissade svenska flaggan på nationaldagen.

Jisses Amalia! Säg att det är ett skämt! Säg att han inte alldeles nyss kallade mig nazist, inskränkt, obegåvad och brutal?

Avslutningsvis kommer lovar Navid Modiri att älska oss alla om vi uppfyller hans förväntningar ..

Acceptera varandras särart .. suck!

Snacka inte skit om bakom ryggen .. och inte i debattartiklar heller, antar jag?

Bedöma "oss" efter den "vi" är utan och inte utifrån hårfärg, språk eller födelseort.. ja, här fick vi ju verkligen veta att det inte betydde något var vi var födda eller hur vi ser ut, eller hur?

.. och så ska vi berätta vad VI förväntar oss av HONOM??

Då kan han älska oss i 30 år till och då kan våra barn leka tillsammans?

Alltså, jag talar bara för mig själv ... och jag förväntar mig absolut ingenting annat än vanligt hyfs från någon annan. 

Oavsett hur de ser ut eller var de är födda. Jag ser mig inte som ett offer och jag har inga som helst behov av att vädra mina eventuella fördomar offentligt.

Men jag tycker förskräckligt illa om att bli bedömd utifrån mitt ursprung och klumpas ihop med nazister, pådyvlas fördomar jag inte har, anklagas för att välja "fel"(?) parti i demokratiska val, gilla Vit Makt-musik och kultur .. bara för att passa in i en mall som ska beskriva Den Vanlige Svensken.

Men jag tar för givet att detta ingår i en satirsatsning från SVT?

Det MÅSTE helt enkelt höra till den nya lågbudgetsatsningen .. underhållningserien "En rolig timme"?

Säg att det gör det .. SNÄLLA!!!




6 kommentarer:

  1. I det ottomanska riket fanns svarta slavar och otrogna
    folkgrupper, kristna och andra. Det var dessa som arbetade och betalade stor del av statens intäkter.
    Muslimer utgjorde den privilegierade överklassen. Dessa herrefolksmentaliteter lever vidare. Då blir det jobbigt att komma till ett nytt land som ställer krav på att man ska försörja sig och inte gå på bidrag. Att inte genast få en plats i befolkningens övre skikt. Att tillhöra
    de sämre lottade blir en kränkning. /AN

    SvaraRadera
  2. Ärligt, jag förväntar mig inte ett skit längre. Alla dina fränder som flyttade hit samtidigt som dig kan tacka dig för det. Grejen är att jag vet att de inte vill göra det. Tacka dig alltså. De vill sparka dig hårt i ändalykten tills du vaknar.

    De hälsar dig att de firade nationaldagen med pompa och ståt med mycket champagne.

    SvaraRadera
  3. Artist och kommunikatör?

    Om det inte är en dålig satirsatsning föreslår jag - igen - att även han börjar packa och gör sällskap med andra gnälliga missnöjda ut ur landet. Vi tycks ju vara superhemska allihopa. Varför plåga sig med att stanna här?

    SvaraRadera
  4. Mina förväntningar på Navid Modiri är att han beter sig folk och t.ex. inte kommer med falska anklagelser.

    Men det är tydligen alldeles för högt ställda förväntningar.

    //Rick

    SvaraRadera
  5. Jag förväntar mig att han och alla andra följer gällande lagar och regler, samt respekterar landets traditioner, precis som överallt i världen. Han behöver inte delta i firandet av ngån tradition om han inte vill.
    Det är allt jag begär. Han får kasta skit på landet han bor i och dess invånare därför att vi har yttrandefrihet, men han ska inte förvänta sig några sympatier

    SvaraRadera
  6. Arg för att "vi" hade Torshammare? Vad är det här för religionsförtryck? Sist jag kollade gällde religionsfriheten även asatro...

    SvaraRadera