lördag 6 juni 2015

Jag är svensk och jag beklagar mig inte, utan knyter i stället ..

.. näven i fickan när det kärvar till sig. För jag vill inte vara till besvär .. eller skapa obehaglig stämning. Jag hukar mig fegt bland andra gräsrötter och Någon Annan kommer säkert att rätta till eventuella missförhållanden så småningom?

Det är knepigt när Folktandvårdens tidigaste akuttider är i september, väntetiden på Vårdcentralen är minst lika lång, för krämpor som inte är absolut akuta utan bara handlar om misstankar om ohälsa och Akutmottagningen på Lasarettet har rasat ihop så till den milda grad att väntetiden ibland uppgår till nästan ett dygn .. där en svårt hjärtsjuk människa måste vistas i samma rum som ett infektionskänsligt spädbarn, en psykotisk missbrukare, överförfriskade tonåringar som kräks på golvet, knivhuggna/skjutna kriminella som tar med konflikten in i väntrummet eller en kvidande person med ett pågående gallstensanfall.

Men det kan ju inte vara så här alltid? Det måste ju bli bättre, eller hur? Människor far mer illa än så här i andra länder, där det är krig, svält och elände .. vi får hjälpas åt, vara solidariska .. se framåt?

Solidariska ... det ska vi också vara med våra äldre som förtjänar ett bättre slut på sina liv, med människor som inte kan hjälpa att de fötts med, eller drabbats av, ett livslångt funktionshinder, med dem som lever med en psykisk sjukdom eller försöker ta sig ur ett svårt missbruk .. och alla andra, barn som vuxna, som varken blir sedda eller hörda.

Solidarisk, hjälpsam, empatisk .. dina barn är mina barn, dina svårigheter är mina svårigheter .. vi är alla lika, jämlika, jämställda och är vi inte det ska vi kvoteras och de som inte vill eller ifrågasätter är onda och de som umgås med de onda kan vi hata och hota med hjälp av en självutnämnd elit .. utan att riskera något.

Och jag är svensk och ser det hela underifrån och på avstånd, knyter näven i fickan och säger de förbjudna orden bakom stängda dörrar och gör så gott jag kan för övrigt.

Jag lägger mig inte i.

I dag är det Sveriges Nationaldag och jag älskar mitt land. Jag älskar naturen, årstiderna och traditionerna och just nu när syrenerna blommar som besatta och sprider en tung väldoft över hela närområdet så hissar vi vår flagga, tänker på tidigare generationer och känner oss stolta över vårt land.

Åtminstone fram till i dag.




Detta var strået som knäckte kamelens rygg. Jag har fått nog .. media och åsiktseliten har passerat en gräns. Jag ger upp. Jag tänker inte böja nacken, kräla i stoftet och be någon om ursäkt för att det varit jobbigt att ta emot den gästfrihet som Sverige har visat .. och fortfarande visar .. hjälpsökande från olika länder och av olika skäl.

Somar Al Nahers krav på att svenska staten ska be om ursäkt för de svårigheter hennes familj hade innan de blev svenska medborgare och det hån hon anser att den lagstadgade medborgarskapsceremonin innebär för våra nya svenska medborgare ... är i sanning en käftsmäll, inte bara riktad mot Sverige som land utan också mot alla andra nya medborgare som inte lyckats bli guider i åsiktskorridoren eller ledarskribenter på en kvällstidning.

Solidaritet, empati, medmänsklighet .. det är ord som kräver två parter, lilla Somar Ahl Naher. Tar inte du .. som vill representera alla nysvenskar .. ditt ansvar, så kommer banne mig inte jag att ta mitt.

Jag trodde .. i min enfald .. att Någon, så småningom skulle ta liiiiite ansvar. Kanske någon av alla dem som vi skattebetalare avlönar för att ta ansvar?

Nu inser jag att jag får ansvara för mig själv, min familj och mina närstående. Jag tänker inte be om ursäkt om det går ut över någon annan.

Framför allt så tänker jag inte betrakta Somar Al Naher som ett offer!


9 kommentarer:

  1. Somar Al Naher,kan som någon bloggare sa, dra åt helvete,vill inte se henne mera!

    SvaraRadera
  2. Vad ska SD med en spindoktor till när de har Aftonbladet.
    Aha, det är nog så det funkar, SD ger dem hela sin partikassa - genialiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. sedan igår och den krönikan har jag faktiskt börjat tro det. Hur kan någon överhuvudtaget tro att det där inte skulle få ännu fler att lacka ur helt och gå över till sd!?

      Radera
  3. Jag tycker Somar Al Naher skall packa och lämna Sverige. Det måste finnas något bättre någonstans för henne.

    SvaraRadera
  4. Gränsen är nådd sen länge för mig. Vi är mer eller mindre kokande grodor och det är försent att hoppa ur kastrullen. Just nu är jag djävligt bitter känner jag, men hoppas må bättre nästa vecka . Tack för dina inlägg, de. Är en stor tröst. Kram Maja!

    SvaraRadera
  5. Al Naher är rasist. Svenskarna är ett slags slav-
    befolkning vars uppgift är att försörja alla dessa
    människor som hedrar Sverige med att vilja leva
    på svenska skattebetalares bekostnad. Bra att
    packet visar sitt rätta ansikte. Många övergångar till SD.

    SvaraRadera
  6. Om Somar Al Naher hade haft lite omdöme och insikt skulle hon utifrån sina personliga erfarenheter lätt ha kunnat skriva en text som hade ökat förståelsen mellan in- och utrikesfödda. Om dubbla lojaliteter och identiteter, om integrations- / assimilationsdilemmat, om de tabun och den underliggande falskhet som faktiskt finns under den påbjudna toleransen. Nu bidrar hon i stället till att rasismen faktiskt ökar. Men vi får inte glömma bort de större svinpälsarna, de som har skapat den anda och ideologi som gjort att Somar Al Naher tycker att det är helt okej att skriva just så här: På Aftonbladets redaktion tänker jag närmast på Karin Pettersson och Anders Lindberg. De har först haft stort inflytande på soc-dem-partiets toppskikt och sedan i åratal odlat och vattnat rasismen på otaliga sätt genom sin snedvridna, okunniga, hånflinande översitteripublicistik. De är typexempel på två dilettanter som har haft en maktställning högt över sin kompetensnivå, två som låtsas tala för de förtryckta, men i själva verket är besuttna, hycklande borgarbrackor, som i åratal har fungerat som rasismens rabiataste trädgårdsmästare.
    / Sixten

    SvaraRadera
  7. Nu väntar jag mig bara att Alexandra Pascalidou klafsar ditt med ett riktigt slaskinlägg om hur illa hon behandlas av oss andra svenskar , då är skiten verkligen fullbordad. Kallar någon mig för rasist nu så går jag fullständigt bananas för måttet är rågat sedan länge. Ingen behöver skrika halleluja för att de fått mottagande här och blivit svenska medborgare men lite vanligt hyfs och fason har man rätt att begära. Fy F*n vad jag är trött på dessa journalister från en viss tidning. Har ni sett förresten på de som skall tala i "Sommar Sommar"? Många vänsterjournalister är det eller s k samhällsdebattörer. Gud så trött och BITTER jag blir.

    SvaraRadera
  8. Som ung man i 90-talets Sverige spenderade jag nästan 1 år frihetsberövad i svenska statens tjänst. Jag fick lära mig döda andra människor så att Sverige skulle kunna fortsätta vara fritt och säkert. Idag, ca 20 år senare är jag fortfarande beredd att stå med vapen i hand för att kämpa för denna frihet. Min fråga till Somar är som följer: Vad har hon gjort för Sverige?

    SvaraRadera