måndag 29 juni 2015

Jag är inte den som direkt badar i sprit ..

.. men ibland .. då och då .. rätt ofta,faktiskt .. tycker jag att det känns bra med ett glas vin.

Eftersom alkohol också kan ses som ett slags konserveringsmedel så anser jag också att en kvinna i min ålder behöver all hjälp hon kan få för att motarbeta de negativa förändringarna som sker år efter år. En slags gördetsjälv-behandling som kanske inte leder till ett ungdomligare utseende men absolut till ett barnsligare beteende.

Men .. tyvärr och tack vare våra politikers flathet när det gäller det allt mer utbredda tiggeriet, så ser det ut som om jag mer eller mindre tvingas framleva mina dagar som en allvarsamt åldrande nykterist.

Sett ur folkhälsosynpunkt så borde staten avlöna den tiggare som parkerat sig bara 1-2 meter från ingången till vårt systembolag .. men för oss som försöker ta oss in är h*n lika effektiv som Kerberos, som släpper in själarna till underjorden/Hades, men aldrig släpper ut någon.

H*n är arg, tiggaren utanför Systembolaget. På riktigt rejält förbannad. Så rosenrasande att det fordras ett mod jag inte har för att ens komma i närheten av den mugg han hanterar som om den var en skarpladdad handgranat.

Det är visserligen imponerande att h*n orkar upprätthålla denna glöd och ilska under en hel arbetsdag men de som väl tagit sig in i lokalen förföljda av diverse högljudda förbannelser .. de låter i alla fall så? .. blir så ängsliga att de drar sig för att ta sig ut.

Denna situation har tagit sig ganska roliga uttryck. De som är klara med sina inköp drar benen efter sig tills de tillsammans med andra kan bilda en liten grupp som sedan i rask takt kastar sig ut genom dörren för att undvika enskild exponering. Ingen låtsas naturligtvis om något, men det sneglas, rotas i påsar och väskor eller tittas i mobiler .. tills läget är det rätta.

På sista tiden har jag sett tendenser till att detta beteende har börjat uppstå redan vid ingången.


Det ska visst vara ovanligt många seminarier om integration och invandring i Almedalen i år? Förmodligen är det för att politikerna ska kunna hänvisa till dem och slippa ta upp den besvärliga frågan i sina tal? I Expressen var det också en debatt om vad som ska göras med tiggeriet .. något som verkar ha utmynnat i de gamla vanliga fraserna om samverkan med och krav på Rumänien och Bulgarien.


Men ingenstans verkar det finnas någon som har modet att tala om de här frågorna på samma tydliga och raka sätt som Mona N:son Denne gör i Helsingborgs Dagblad. Det är ett fattigdomsbevis i svensk politik tycker jag.



Däremot så talas det mycket och med vackra ord om fattigdom och medmänsklighet .. men vem kommer med ett förslag som gör just "vår" tiggare lite mindre förbannad och påstridig, så att jag och mina medkonsumenter oantastade kan inhandla en flaska vin att trösta oss med?


DN, SvD,

4 kommentarer:

  1. Det finns inga tiggare vid den som handlar i Puttgarden och säljer vidare. Själv är jag torrlagd sen 1979.

    SvaraRadera
  2. Jag som trodde att du badade i champagne!

    Värre är att försöka handla mat här, att bli anfallen med en kvast är vanligt hos oss. H.n som sitter vid vårt system är så däckad så bara man har långa ben går det att kliva över. I Pendeln sitter vi i små grupper och försöker värja oss kollektivt, ja det var ju kollektivtrafiken med ny innehåll.
    Du sköna nya värld.

    SvaraRadera
  3. Whisky är gott och den tiggare är inte född som skulle få mig att avhålla mig ett besök på systemet. //tompas11

    SvaraRadera
  4. Jag blir förvånad när jag hör om dessa aggressiva tiggare. Är det något storstadsfenomen, där tiggarna smittas av stadsbornas stress?

    Här i min lilla by i söder står den rumänska tiggerskan, "hemlösas tidning"-försäljaren och en agiterande sverigedemokrat fredligt sida vid sida utanför matbutiken.

    SvaraRadera