söndag 28 juni 2015

Definitionen av ordet dödla är ..


..  avliden reptil, läste jag en gång på Livet:se, avd definitioner, och det är ju helt obegripligt att det är det enda som dyker upp i huvudet när jag lyssnar på Annie Lööfs tal i Almedalen. Ett av de bättre .. till och med kanske det allra bästa tal hon hållit?

Och ändå så krälar den avlidna DÖdlan envist fram och påminner mig om att allt är ett spel för galleriet, spelarna är köpta och matchen uppgjord på förhand?

Så i stället för att skriva om det som var bra i centerledarens tal .. och det var en hel del .. eller det som var dåligt .. och det var också en del .. så leker jag vidare med mina egna definitioner av andras definitioner av ord som inte finns. Som till exempel ..

Dumokrati, med betydelsen Pampvälde, kan väl lika gärna förvandlas till .. DÖmokrati för att beskriva en avlivad demokrati?

Dukument, definierat som Inskrift på krogens bordsbeklädnad kan lätt kan omarbetas till DÖkument .. ogiltigförklarat valresultat alternativt byråkratiskt återupplivande av dödlan.

Duminant som tolkas som Enfaldigt överlägsen kan bli DÖminant med betydelsen Enfaldigt underlägsen och ..

Disel som en Energiform som utvinns ur dimma blir då naturligtvis DÖsel, en Energiform i form av konstgjord andning som godkänns av Miljöpartiet.

Diskussion definierad som en metod att få andra att bekräfta sina misstag för lika lätt tankarna till DÖskussion, vilket i sin tur definierar en metod att enas om samma misstag.

Depression är den dysterhet som en psykiater fått hand om och en DÖpression är med samma självklarhet den dysterhet som infann sig efter decemberöverenskommelsen.

Demikrat är en Halvledare medan DÖmikrater i sin tur blir högervänsterpolitiker som försöker få väljarna att tro att de är obundna av en överenskommelse som de fattat bakom deras rygg.

Och eftersom årets Almedalsvecka bara gör mig DÖdligt DÖprimerad så avslutar jag med ett citat från Per Olov Enquist och hoppas att jag blir mer uppiggad av att höra Stefan Löfven läsa innantill i morgon ..


Det svåraste med ett politiskt ställningstagande är ju inte att inta de rätta, aktningsvärda ståndpunkterna - det kan vilken idiot som helst göra - utan att i tid inta de motbjudande men nödvändiga.


DN, SvD,

3 kommentarer:

  1. Thomas Falk29/6/15 01:09

    Läser alltid din blogg med stort nöje....

    SvaraRadera
  2. Den bästa sammanfattningen av DÖ som jag läst!
    *stående ovationer*
    PS Tack för ett gott skratt!!!

    SvaraRadera