tisdag 1 december 2015

Det osynliga folket ..


.. det är de som gör livet lätt och behagligt för de verkligt stooora och betydelsefulla människorna.

Vaktmästare som bär fram och tar bort, tjänsteandar som ser till att kaffe, bullar eller smörgåsar finns på plats både innan och under möten och konferenser, personal som kör hit eller dit, hjälpredor som sätter i sladdar som gjorde att huvudpersonen fick problem när tekniken "gick sönder" och en hel hög andra människor som ser till att allt går som planerat och att lokalen lämnas i samma skick som den var, innan de verkligt viktiga människorna och deras supporters gjorde sitt intåg och sin sorti.

Pensionärer som ser lite lagom förvirrade ut lägger inte en viktig person märke till och en lagom alldaglig gräsrot med något viktigt i handen och med rätt att vistas i byggnaden, kan rätt lätt passera in även i sammanhang där det erfordras namnskyltar på varje deltagare.

Samtliga är sk gräsrötter .. som bara är viktiga vart fjärde år då de upphöjs till Väljare.

Med detta sagt kan jag berätta att jag för en tid sedan hade "förmånen" att få höra den högste valstrategen för ett av våra partier tala till sina frälsta.

H*n sa .. att det som kommer att bli viktigast är att vinna tillbaka väljare som gått över till Sverigedemokraterna. De som lämnat för de andra partierna skulle nog vända tillbaka i alla fall, när det verkligen gällde.

Den "vanlige" sverigedemokraten presenterades i bild. Det var en medelålders/äldre vit man, typ bilmekaniker eller byggarbetare, från medelklassen. Han hade ett namn också .. jag minns inte riktigt men tror att det var något i stil med Bertil eller Göran.

Bara det var lite intressant. Vart tog alla testosteronstinna norrländska unga män vägen? År 2013 hörde jag en statsvetare slå fast att det var bland dem, och bara dem, som Sverigedemokraterna hade sin väljarbas.

Men .. den här valstrategen uppmanade sina medlemmar att övertala Bertil .. eller Göran .. att lämna SD till förmån för det egna partiet. Det var partiets önskan och medlemmarnas uppdrag.

I en senare situation talade jag med en av dem som skulle genomföra denna övertalningskampanj. Han tyckte Sverigedemokraterna var ett förfärligt parti .. och när jag frågade varför så blev han totalt svarslös. Förfärligheten var så förfärlig att han undvek allt som partiets representanter deltog i eller publicerade.

Men varför då? Hur ska du kunna bemöta dem om du inte vet hur de tänker eller varför de sympatiserar med SD? .. undrade jag i min politiska enfald.

Personen som jag talade med såg ut som om h*n började misstänka att jag var just den katt bland hermelinerna som jag faktiskt var, men svarade i alla fall att h*n ... läser aldrig något som den gruppen skriver, står för och lyssnar aldrig när de intervjuas därför att jag inte vill påverkas i min övertygelse. Därför skulle jag aldrig kunna godkänna någon i bekantskapskretsen  eller tala med någon som var sverigedemokrat.

Men om du är rädd för påverkan, är inte det då ett tecken på att du är osäker i din övertygelse? Och om du inte vågar tala med, höra eller bemöta argumenten, hur i hela friden ska du då kunna vinna tillbaka väljare till det parti som du verkar vara så osäker på? .. undrade jag, men jag fick aldrig något svar.

I dag "chockas" våra politiker av SCB:s novemberstatistik. Resultatet var helt fel .. och en del förståsigpåare menar att det beror på att den fasta telefonin är på väg bort. Intervjuarna får helt enkelt inte tag i sina intervjuoffer och därmed blir denna, tidigare aldrig ifrågasatta, statiska redovisning ifrågasatt.

Det stundar förmodligen dåliga tider för landets opinionsinstitut, tror jag.

Oavsett framgångarna i opinionen så kommer Sverigedemokraterna inte att släppas in den politiska värmen, tror statsvetaren Ulf Bjereld när han analyserar den statistiska bomben. Inget av partierna har visat något intresse av att samarbeta med Sverigedemokraterna. Och den situationen kommer inte att förändras.

Och det är väl det som är det stora problemet.

Hur ska det gå till när de godkända folkvalda partierna ska locka tillbaka sina osynliga väljare från SD .. utan att tala med dem eller erkänna att de finns.

Är tanken den att alla som heter Bertil .. eller Göran .. ska utsättas för specialskräddade övertalningskampanjer per snigelpost på grund av berörings- eller påverkansskräck?

Hur får en politiker en väljare att ändra åsikt, utan att tala med vederbörande .. det är ju fullständigt omöjligt? Och vill inte ledarna för de olika partierna inte tala med ledarna för det "andra" partiet, så är det ju knappast troligt att deras väljare känner sig särskilt väl sedda.

Varför ska någon lyssna på lockrop från dem som i ord och gärning uttrycker sitt förakt för ett ställningstagande som denne gjort efter att tagit del av budskap som "övertalarna" varken vill höra eller bemöta?

Det blir svårare och svårare att mobilisera de sista procenten för SD. Taket ligger kanske vid 25 procent .. säger statsvetaren Jonas Hinnfors i SvD och Expressens K-G Bergström är tveksam till resultatet eftersom det sammanställdes INNAN regeringen kom med sitt förslag om att lägga flyktingmottagandet på europeisk miniminivå.

Expressens Ledarsida går de till och med så långt att de hävdar att .. "när andra partier förhåller sig till den verklighet som oroar många väljare stryps partiets livsluft. SD kan då bemötas på de punkter där det gör riktigt ont: att det är ett parti som lever i symbios med nätets hatmobbar, kryllar av företrädare som slinter med tungan, ständigt jagas av sin egen främlingsfientliga skugga och som alltid har varit emot flyktingmottagande oavsett nivå".

Här är det tydligen ingen som tror på Bertil .. eller Göran .. eller ens vill "ta i dem med tång", antar jag? Frågan blir då .. hur tror de att alla, som nu sätter sitt hopp till SD, reagerar på att kallas för sådana som lever i symbios med nätets hatmobbar, kryllar av företrädare som slinter med tungan, ständigt jagas av sin egen främlingsfientliga skugga och som alltid har varit emot flyktingmottagande oavsett nivå?

Hur känner de sig behandlade av partier som föraktar deras ställningstagande men accepterar den politik de sökte sig till?

Det var ett historiskt misstag att låta rädslan för SD diktera hur den svenska migrationspolitiken och -debatten ska föras. Resultatet av denna vettlösa strategi bevittnar vi nu både i verkligheten och i opinionsmätningarna .. fortsätter texten på Expressens Ledarsida som .. tillsammans med AB .. var de som främst förordade och stod bakom det "historiska misstaget". Men den sent påkomna insikten är det inget fel på.

87 procent av riksdagen är inte 100 procent demokrati. Och om det nu ska kallas för "vettlös strategi" så förstår jag inte varför det får fortgå?

För SD kan dock glädjeyran efter SCB:s rekordsiffror bli kortvarig .. avslutas expertutlåtandet från Ledarredaktionen.

Jag undrar det jag? Om läget är oförändrat vid den här tiden 2017 kommer nog till och med jag att vara så desperat att jag är beredd att rösta på vilket parti som helst som är villigt att se till att både riksdag och regering arbetar tillsammans till 100 procent, utan att försöka omyndigförklara 20-25 procent av väljarna.



21 kommentarer:

  1. I min hemkommun fick SD var fjärde röst 2014 vilket var en dubbling sen 2010. En vanlig industrikommun i glesbygden där många är LO-medlemmar. Nu är det mest kvinnor och tidigare invandrade som står för tillströmningen. Skulle det hållas nyval i närtid tror jag var tredje röst här går till SD. Samma sak händer i varje kommun där Migverket stjälper av nyanlända i en strid ström och det är max 50 meter mellan tiggarna.

    SvaraRadera
  2. Det tycks, av din beskrivning av partisympatisören, vara tydligt att de flesta politiker (ja, utom SD's då) stängt in sig i en ljudisolerad, madrasserad cell för att slippa höra och se vad väljarna tycker och vill. Hädanefter anser jag att inget parti (möjligen med undantag för SD), speciellt inte socialdemokraterna och centern, har någon rätt att kalla sig för folkrörelseparti.

    SvaraRadera
  3. Det är inte på grund av desperata väljare som SD växt och växer utan snarare på grund av sunt tänkande människor, som inser att en obegränsad invandring inte är hållbar. Vill man ha en förändring i den förda politiken så finns inget annat alternativ. //tompas11

    SvaraRadera
  4. Hej.

    Jag fruktar att svaret på opinionen kommer att komma på två sätt: åsiktsregistrering med grå metoder (vilket LO-facken och även Lärarfacken redan tillämpar) för uteslutning. Denna kommer även att bli än mer av social isolering och alienering då facken troligen öppet kommer att kräva att ingen får umgås med, tala med eller om, eller på något sätt uppfattas som att de försvarar uteslutna medlemmar. yrkesförbud, antingen formellt eller informellt, samt svartlistning via så kallade likabehandlingsplaner kommer troligen att bli ett vapen det med.

    Det andra är värre: övriga partier kommer att genomföra reformer av riksdagens arbete i syfte att utestänga SD från någon form av formell makt, såväl som från vågmästarroll.

    Marika formgren har skrivit en utmärkt text om denna demokratisyn som ligger till grund för ovanstående farhågor. Rekommenderas; texten finns på hennes blogg, sök på namnet.

    (Om det strider mot god sed att annonsera andras bloggar så här ber jag om ursäkt: radera i så fall).

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.

      H*elvete också, Formgren, stor bokstav på namn! Dumstrut på!

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Radera
    2. Samma farhågor .. samma favoritbloggare, som redan ligger i min blogglista. Med stort F, naturligtvis ;-)

      Och nej, det strider inte mot god sed att hänvisa till läsvärda bloggar .. i mitt fall är det till och med både önskvärt och efterlängtat.

      Radera
  5. Jag heter varken Bertil eller Göran. Jag är första generationens invandrare. Jag har en svensk civilingenjörs- och en svensk civilekonomexamen. Jag skrev 2.0 på högskoleprovet för att utmana mina barn att göra detsamma. De har alla nu en akademisk examen. Jag röstade SD senast och la min personröst på Kent Ekeroth. Jag var heligt förbannat redan då och när sju partier inte respekterar min hjärna, så kan jag lika väl rösta som jag gjorde. Eller hur? Jag antar att jag inte passar in på profilen på SD-väljare som du fick presenterat för dig?

    SvaraRadera
  6. Det sjukaste är att nu när parti efter parti vänder 180° och nästan tävlar om vem som vill ha mer restriktiv flyktingpolitik, så pekar man fortfarande finger åt SD!

    Jävla jubelidioter!

    SvaraRadera
  7. Det skrämmer mig oerhört att den enda politiska frågan på dagordningen tycks vara invandringen för väljarna och politikerna. Ja, det är en viktig fråga! Men skola, vård, bostäder, infrastruktur och därigenom naturligtvis ekonomi har hamnat i bakvattnet! DÄR har SD inga svar. Man får bara hoppas att SD har tillräckligt många kunniga kommunalpolitiker för att fylla stolarna i kommunstyrelserna utan att behöva ta in folk från obskyra småpartier, vilket faktiskt har skett på sina håll i landet...
    Nej SD har inga svar för mig. Jag hoppas på AKB som verkar har nåtts av 'islossning'. I en global värld måste Sverige styras av politiker som inte bara drar ned gardinen mot omvärlden och tror att landet kan fungera utanför omvärlden. Sverige är inte en ö. //Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer väl inte som en överraskning att jag har samma förhållande till SD som du, jag tror dessutom att övriga partiers inställning till SD gör att deras brister döljs för väljarna genom att de aldrig får delta i riksdagsarbetet. SD är ju ett väldigt ungt parti som inte fått alla bitarna på plats. Men det sa vi om Miljöpartiet också och i deras fall verkar det som om det aldrig skulle ske .. ;-)

      Det som gör att invandringen blir den enda politiska frågan just nu är väl att det börjar bli synligt att den påverkar alla välfärdsområden.

      Dessutom har ett äldreboende stängts för att bereda plats för asylsökande och de äldre flyttats in på flerbäddsrum i andra hårt belastade boenden. Personalen skriver nödrop i lokalpressen .. vilket ger lika lite resultat som i andra kommuner med samma problem.

      I min kommun till exempel har kommunen byggt ett efterlängtat, påkostat, väl genomtänkt demensboende som stod färdig bara för några månader sedan. Nu är det hem för ensamkommande flyktingungdomar och de lättade anhöriga får börja om med sin kamp för anhöriga som lever i ångestfylld ensamhet i sina hem.

      Sådant påverkar människor och gör att de desperat letar efter lösningar .. som inte finns, varken hos SD eller något annat parti.

      Radera
    2. Med nuvarande invandringspolitik så finns det ingen framtida välfärd. De tomma ladorna är nedbrända och dina barn är slagna i bojor och sålda som slavar för att betala de ekonomiska åtaganden som vi just nu tar på oss.

      Jag har ingen förhoppning om att SD kan rädda landet men tänker inte heller ge min röst till de partier som med flit orsakat krisen.

      Radera
  8. Hej Anybody! Jag tittade på tv-sändning från landsdagarna i Lund och imponerades av företrädarnas kompetens. Även motionerna vara synnerligen väl motiverade och jag noterade inga främlingsfientliga inslag därifrån. I kommande val, kommer jag säkert att rösta på någon representant från SD!

    SvaraRadera
  9. Att någon bara kan komma på tanken att rösta på något av kappvändarpartierna, efter deras agerande, är faktiskt ganska osmakligt, om man inte är samma kappvändare själv förstås...//tompas11

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allting är föränderligt. Politiker är bara människor och det är mänskligt och till och med önskvärt att vi förändras i takt med våra erfarenheter och samhällsförändringar .. så en människa eller ett parti som ALDRIG förändras eller erkänner misstag skulle jag aldrig tro på.

      Så .. definiera ordet kappvändare är du snäll.

      Radera
  10. Nej jag skulle heller inte tro på ett parti som inte förändras. Dock är det skillnad på att förändras över tid och förändring genom panikåtgärder. De partier som jag åsyftar har år efter år fått påpekat vad en oreglerad invandring kommer att leda till, men inget av dessa partier har lyssnat eller tagit intryck av detta. Inte förrän nu, i elfte timmen, när katastrofen står för dörren, inser man att den politik man fört i åratal inte är den rätta. Då vänds kappan…

    Jag vill inte ha politiker som varken lyssnar eller vägrar ta in verkligheten förrän stupet närmar sig. Jag vill ha politiker som kan tänka längre än näsan räcker. Jag vill ha politiker som har en framförhållning som är baserad på verkligheten och inte på kortsiktighet eller mjuka fluffiga rosa moln. Jag vill ha politiker som lever i och med samhället och som ser till väljarnas bästa. Jag vill ha politiker som kan söka samförstånd och breda lösningar. Jag vill ha politiker som kan föra dialog med samtliga andra politiska partier och inte åsidosätta något annat parti i detta hänseende. Jag vill… //tompas11

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amen! .. om jag kunde hitta något sådant skulle jag ägna resten av livet åt att blogga om den Makalöse Maurice .. ;-)

      Radera
    2. Jag delar Anybodys mfl åsikter om demokrati, naivitet, dumhet etc. i invandrarfrågan. Men nu måste vi vidare. Det tjänar inte något till att tjata ihjäl sig om det som varit. Det enda vi vet är att historiens dom kommer att bli hård. Det är så dags då, säger några. Ja, det är så dags då! Bara inte nu! Nu måste vi vidare ur dessa svårigheter och vi måste hjälpas åt med att peka ut färdriktningen!
      Ju äldre jag blir desto mer inser jag att uttrycket gilla läget" faktiskt är riktigt klokt! //Gunilla

      Radera
    3. Jag VILL INTE gilla läget! Jag vill ha ett litet litet hål i de kvävande regelverken som gör att jag kan göra något själv .. även om det bara handlar om att göra grejor av grejor och sälja på nätet .. utan att behöva bokföra vartenda garnnystan, upprepad tröja, återvunnen möbel eller vad det nu kan bli eller vad som nu behövs.

      Jag VILL HA utrymme för positivt tänkande, kreativitet, livslust i stället för detta totala negativa mörker som avlöst den tvångströjeliknande Åsiktskorridoren..

      Det verkar länge sedan vi var Landet Lagom.

      Politik ska vara att vilja .. var det någon som skrev. Just nu verkar politik handla om att slippa och det kan de ju hålla på med medan befolkningen tuggar på mattan av ren frustration medan de väntar på att Någon Annan ska göra att allt blir Som Vanligt.

      Men släpp i herrans namn den lilla människans företagsamhet fri så att det kan sippra in lite hopp.

      Radera
    4. Med "gilla läget" menar jag att "acceptera hur läget ser ut" för att kunna ta sig ur "läget" och inte gå under av ren frustration. Kanske fel valt uttryck av mig.
      I övrigt var jag inte särskilt förtjust i Landet Lagom heller... Det var så himla "lagom" att ingen tilläts att göra något riktigt bra. Och vips är vi därmed tillbaka i det utslitna "du skall inte tro att du är något eller kan något".
      "Åsiktskorridoren" som den utövas i media idag är enbart starkt löjeväckande och enfaldig och dödar all kritisk debatt. Hur tar vi oss ut ur korridoren? Jag tror att din blogg har en stor betydelse! //Gunilla

      Radera
  11. Juholt kom tillbaka rädda partiet och landet.Annars tar
    SD över styret av landet och presstöd och TV licens
    försvinner.Tack på förhand journalist.
    PAYBACK TIME MAYBE

    SvaraRadera
  12. Inte en chans att jag kommer bara gå vidare och vissla som inget har hänt. Varför i hela friden tror ni att någon som gör en 180°-vändning inte kommer göra samma sak igen om tillfälle bjuds och opinionen påkallar det, hur dum den opinionen än är.

    Det är ju precis lika naivt som att träffa sin partner genom att hen är otrogen och sedan inbilla sig att samma sak inte kommer att hända mig sedan med. Bli bedragen alltså. Så mycket ändrar sig inte en människa i sin karaktär. Inte utan extraordinära händelser.

    AKB var Reinfeldts protege. Glöm aldrig det. Då blir jag faktiskt arg på er och sätter er i samma fack med dumstruten på som Mp-partisterna.

    Letar ni alternativ. Se åt Kds håll, om jag får säga min mening.

    SvaraRadera