lördag 9 november 2013

Att vara rik, mäktig eller känd ..

.. är ingenting som någonsin har lockat mig. Snarare tvärtom .. även om brist på pengar och makt ibland har varit ett problem. Det ultimata är nog att ha så stora inkomster att det blir lagom mycket pengar över i slutet på månaden så att det räcker till insättning på ett konto som avser framtida nöjen, oförutsedda utgifter, tillfälliga katastrofer eller bara finns där som en allmän trygghet.

Någon politiker pratade en gång om att alla borde ha en årslön sparad? Det är kanske att ta i om du inte har en riksdagsmannalön .. men en eller två månadslöner kan hålla paniken borta eller ge lite andrum i tillvaron, eller hur? Om det nu går att få ihop det?

Men vad vore livet utan mål?

Själv har jag, sedan 15 år tillbaka, ett tandvårdskonto som jag sporadiskt sätter in lite pengar på, för jag har lärt mig av erfarenheten att när pengarna som mest behövs är de oftast som mest svåråtkomliga. I förrgår var jag tacksam för det när jag bet av ett hörn på en framtand och om drygt en vecka så vet jag bestämt att jag kommer att gratulera mig själv för mitt förutseende.

Men det viktigaste kontot jag har är också det som gett mest utdelning. Vinst kan man kanske till och med kalla det.

Det är mitt Erfarenhetskonto som jag träget har fyllt med erfarenheter sedan den dag jag föddes.

Jag kan se att det finns människor som avslutade sitt konto i Erfarenhetsbanken redan i tidig ålder och slog sig till ro i en känd och trygg miljö tillsammans med likasinnade. Livet rullar på, åsikterna är de gamla vanliga, allt utanför är fel, de som vill lösa problem på fel sätt är onda i motsats den egna sfärens godhet och förmåga att presentera lösningar för dem som är olika. De Olika kan man i och för sig gilla .. med godhjärtade beklaganden .. eller ogilla med hatiska angrepp.

Jag har svårt med den typen av människor. De känns grunda, självgoda och outvecklade.

Ungefär som tonåringar som vaknar varje söndagsmorgon med samma ruelse över samma misstag som de begått under samma rus som de tänker dyka ner i kommande lördagskväll. Förr eller senare brukar det bli tydligt vilka som kommer att stanna kvar där och vilka som söker nya kickar och erfarenheter.

Jag litar mer på människor som snubblat, ramlat, gjort bort sig, skämt ut sig, begått förfärliga misstag .... men rest sig, fyllt på erfarenhetskontot och gått vidare i livet med betydligt starkare steg .. än på människor som flanerat, snubbelfritt, runt i en inhägnad trädgård hela livet.

De kanske har pengar. Makt. Kändisstatus .. men vad har de att ge? Vad finns det på erfarenhetskontot som gör att de kan kommunicera utanför staketet?

Det är också mer givande att samtala med någon som har en helt annorlunda syn på livet, samhället eller det sociala samspelet än vad jag själv har. Även om känslorna kan svalla högt och hett så lär vi oss båda garanterat något av det .. under förutsättning att det finns något på erfarenhetskontot att plocka fram för maximal förståelse.

I dag har jag till exempel mina två månadslöner sparade i rena pengar .. men på erfarenhetskontot har jag år av totalt ekonomiskt kaos, grova felbedömningar, fantastiskt roliga dumheter, felslagna förhoppningar samt möten med människor från de mest skilda sammanhang.

Kreativa, skapande människor som möts i ett samtal brukar ofelbart erbjuda varandra erfarenheter från ett välförsett konto .. för den gruppen har tveklöst misslyckats tillräckligt många gånger för att förstå vad det innebär.

Det första kontot är trygghet .. det andra kontot är själva förutsättningen för kunna leva ett intressant, levande och utvecklande liv och för att kunna knyta de sociala kontakter som ger nya insättningar på erfarenhetskontot.

Det är så här jag tänker, det kanske låter obegripligt och dumt, men på det sättet kan jag på sätt och vis förstå alla obegripliga strategier, uttalanden, löften, "hemliga" planer och spel och alla "smarta" taktiska artiklar som kommer att välla över oss under de närmaste dryga 10 månaderna.

De som har makten, välfyllda bankkonton, tillrättalagda åsikter, förutfattade meningar och välkända namn .. har alltför ofta inte tillräckligt välfyllda erfarenhetskonton för att kunna förstå hur det är och känns när pengarna är slut långt innan det finns nya inom synhåll, när livet plötsligt går sönder och ingen av bitarna passar ihop, när kroppen eller psyket säger ifrån, när alla försök till förändring motarbetas av människor som har makt men saknar förståelse och när alla försökt till anpassning förhindras av ett förflutet.

Våra politiker är så okunniga om vad väljarna önskar, behöver, är villiga att ge eller villiga att avstå från .. att allt de säger snarare sänker förtroendet än höjer det. En vanlig människa med ett välfyllt erfarenhetskonto ser tomheten bakom ytan.

Stefan Löfvens utspel i går blev för mig en bekräftelse på att han inte gjort några större insättningar på Erfarenhetsbanken de senaste 20-30 åren, något som han verkar ha gemensamt med Fredrik Reinfeldt och många andra politiker.

Det blir allt svårare att skilja de här båda partierna åt, eller hur?

Så jag satsar på pengarna i det kommande valet. Vem eller vilka kan garantera största möjliga ekonomiska trygghet under de kommande åren .. det är vad jag kommer att koncentrera mig på.

SvD, SvD, DN, DN, DN, AB, AB, AB, AB, AB, Expr.,

1 kommentar:

  1. Peter Nicklasson10/11/13 17:59

    Detta landet har verkligen fått de politiker man förtjänat. Vår mentalitet att hellre tiga än protestera, söka konsensus istället för att ta eget ansvar, osv har skapat dessa monster.
    Exempelvis en Ullenhag som vattnar sina myter, en Malmström (med 8 milj i årslön och EU-skatt) som gafflar om att Sverige har råd och övriga EU har fel, en kejsare Fredrik som går naken utan att någon vågar säga emot honom, en regering som nästan avskaffat vårt försvar och privatiserat rätt (men på ett galet sätt) - dessa är svenska folket trötta på (med all rätt) men som tydligen tycker det är toppen med en fd kokainsniffande miljöpartistisk migrationsminster (Ferm) och en bensinskattehöjande Romson, kanske en och annan kommunistiska ministrar samt en armada av inkompetenta men maktkåta sossar ledda av Den Tyste Svetsaren.
    Landets politiska ledning tycks ha blivit kollektivt galna.
    Med en väntad kollaps för massmedia, och massarbetslöshet för dess journalister befarar jag att en del av dem kommer att söka sig till politiken. Steget är ju inte långt, de festar ju t o m med politikerna, de sätter politikernas agenda om de vill, skriver inte om det de inte vill, osv så steget är verkligen inte långt. Sådana som Kielos, Leninborg m fl kanske får bestämma din välfärd, dina barns skolgång och dina föräldrars blöjbyten på hemmet snart. Grattis!
    Det förtjänar du. Du har ju tigit och hoppats på att någon annan talat för dig.

    SvaraRadera