I
årets valrörelse finns det en hel del frågor som jag gärna skulle vilja ha svar
på.
Miljöpartiet vill till exempel att fossila drivmedel helt ska sluta säljas
i Sverige år 2030 och det finns
också ett förslag på en vägslitageavgift för tunga transporter.
Inom 12 år ska alltså alla
fordon som drivs med fossilbaserad bensin eller diesel vara utbytta mot mer
klimatsmarta alternativ om jag förstår det hela rätt?
Samtidigt vill
Miljöpartiet satsa på byggandet av nya stambanor och höghastighetståg samt en offensiv
upprustning av befintlig järnväg som ska stå klar år 2035?
Frågorna
är då:
Om
alla dieseldrivna fordon ska vara förbjudna/oanvändbara år 2030, vilka
anläggningsfordon ska då användas vid byggandet av de nya stambanorna och
upprustningen av den befintliga järnvägen?
Finns det
överhuvudtaget några tunga anläggningsfordon/entreprenadmaskiner som drivs
enbart av el eller icke-fossila drivmedel?
Vad
händer med de entreprenadmaskiner som inte får användas efter 2030 om
Miljöpartiet får som de vill? Ska företagaren själv stå för förlusten när en
grävmaskin/lastmaskin/dumper/lastbil med en skuld på 100 000-tals kr måste
byggas om till ett miljöpartistiskt klimatsmart alternativ eller
förvandlas till en värdelös, men kostnadskrävande antikvitet?
Snöröjning
och ett visst vägunderhåll måste väl ändå också finnas kvar även om bilarna
drivs av el? Vilka ska utföra det, med vilka maskiner och till vilken kostnad?
Jordbruket, hur hanterar Miljöpartiet den frågan? Alla miljoninvesteringar i
jordbruksmaskiner .. skördetröskor, traktorer osv .. vad händer med dem om maskinparken
ska förnyas med icke-fossildrivna exemplar? Löser staten lånen om lantbrukaren
placerar pengarna i klimatsmarta ersättningsexemplar .. eller ska vi helt avstå
från svenskt lantbruk?
Och
sist men inte minst .. finns det tillräckligt med elproduktion för att täcka så
stora behov?
2030 har den svenska kärnkraften uppnått sin tekniska livslängd och måste stängas. Hoppsan, där försvann 40 % av vår elproduktion!
SvaraRaderaDen kommer att ersättas av rysk naturgas. Det är det enda realistiska alternativet, som kan byggas med kort varsel.
Verkligheten kommer att sätta stopp för flummet.
Hej.
SvaraRaderaDet som saknas i Mp:s förslag är en liten nyckelfras:
"För privatpersoner och privata företag"
Lägg till den till förslaget så blir det begripligt.
Sedan tycker jag Mp skall ha beröm för at de vågar återgå till sin kärnväljarprofil - kanske är det valtaktiskt i hopp om att det finns tillräckligt många gröna khmerer kvar för att välta över spärren nu när lattemammor och öppna hjärtan-hen går till (C) och (Fi).
Vi respekterar ju mer den som är ärlig än den som hycklar oavsett vad vi tycker om budskapet.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Nu får du bara fundera hur gjorde vi innan bensinslukande maskiner och före elproduktion. Det är inte så länge sedan.
SvaraRaderaDär har du svaret.
Höghastighetståg? Inte lönsamt i Sverige. Det blir inte många ställen de kommer att stanna på. Se bara hur begränsat det blev med X2000 ... I Sverige stannar tågen som oftast om det kommer blöta löv eller snö på spåren, då man sålde ut röjningsfordonen pga klimathotsmyten. Möjlig sträckning norr: Stockholm via Uppsala till Gävle och upp efter kusten. Sträckning söder: Stockholm till Malmö via Göteborg. 'That's it!'
SvaraRaderaVi har heller inte befolkningsmängd för det hela. ... Vänta nu, våra politiker med hjälp av EU och Soros håller på att fixa den biten. Dock har de som kommer hit inte 'ekonomisk kraft' att betala biljetterna, men det löses naturligtvis via skatter ... [/sark]
Hej anybody! Mycket berättigade spörsmål! Järnväg är idag förlegad och absolut inte tidshållande! Men mp bortser också från befolkningsökningens belastande inverkan på vår miljö så ...
SvaraRaderaEfter att ha hört MPs förslag om att förbjuda lastbilar i Stockholm och istället frakta lasten på tunnelbanan och sen bära upp det för trapporna, så tror jag faktiskt inte MPs politiker begriper bättre.
SvaraRaderaI Norge föreslog MP att Norge skulle sluta pumpa upp olja.
Det är här de "nya enkla jobben" kommer in. En miljöpartistisk minister anser att det är dags för en ny kulturrevolution. Ja, kineserna visste hur man skulle bygga järnvägar. Varför ha illaluktande dieselmonster, när tusen kineser med spade och hacka kan göra samma jobb. I Sverige har vi nu tillgång till hundratusen afghaner. Bara att kavla upp ärmarna och bli rallare.
SvaraRadera