måndag 23 december 2019

Är det ok att önska God Jul ..


.. eller är det mer acceptabelt att försöka snickra ihop något stämningsfullt om att det är dan före den Stora Vinterfesten?

Det börjar faktiskt att bli lite svårt att förhålla sig till allt nytt i det nya Sverige, där en plastgran på IKEA marknadsförs som en ”Vinterväxt” och en dekorativ t*mt* och diverse j*lpryttlar kallas för ”Vinterprydnader”?

Men det gäller att vara anpassningsbar om du vill överleva de närmaste 993 dagarna. Så jag suger i mig att landsbygdsministerns pressekreterare, och tidigare ”pressis” hos Strandhäll, jämställer det dumma folket med betydelselösa små gnomer och att den fd pressekreteraren på UD, SB och S piggar upp sig med att retweeta skämt om mordet på en helt vanlig man i Gislaved. För vad har en enkel lantis att sätta emot en storhet som beskriver sig själv så här: LO-politruk. Hygglig mot hyggliga, hård mot de som förtjänar det. Svarar jag dig inte? Det beror på att jag ignorerar dig.

Det är så många ord som inte längre betyder det jag lärt mig eller i värsta fall betyder något som jag inte alls förstår? Ta bara ordet demokrati. Jag har alltid trott att demokrati betydde folkstyre eller folkmakt eftersom medborgarna i regelbundna val får välja politiker som ska representera dem och styra landet på ett sätt som är bra för folket. Men dagens folkliga representanter verkar ha en annan tolkning som går ut på att de som har Makten, även i en minoritetsregering som Folket INTE medvetet valt, har "demokratisk" rätt att fatta majoritetsbeslut?

Som sagt .. det är inte lätt att navigera i allt det nya när du passerat ditt bäst-före-datum.

riksdagens hemsida kan jag i alla fall läsa att .. i en demokrati ska man få tänka och tycka vad man vill och ha möjlighet att uttrycka sina åsikter öppet i tal eller skrift. Jag önskar att jag fortfarande kunde tro på att det var möjligt, men vid det här laget har jag läst alldeles för mycket av det som publicerats på tex DN och AB för att vara riktigt säker.

Men jag kan kanske också ignorera och kalla oliktänkande för gnomer? Ta mig friheten att skriva några rader om något så politiskt inkorrekt som värdet av traditioner? Särskilt JULTRADITIONER!

Det finns en trygghet i det som aldrig förändras, eller hur?

Men ibland förändras det oföränderliga så omärkligt långsamt att det nästan inte märks och utan att du egentligen märker det så är tryggheten byggt på något som inte har den minsta likhet med det du ursprungligen trodde på.


Som vår julkrubba till exempel. Den inköptes i på 70-talet och bestod av Josef, Maria, det lilla Jesus-barnet, tre vise män, en herde, några djur och, av någon okänd orsak, en brunn.

Mycket stämningsfullt.

Det blev som att den alltid funnits där, i alla jular någonsin. En kär familjetradition. Men så kom den första förändringen. Jesusbarnet blev uppätet av en av våra hundar kvällen före julaftonen.

Stor katastrof, men allt går ju att lösa om bara viljan finns, och efter förhandling med Dottern som var väldigt liten, men redan en fruktansvärd förhandlingspartner, fick vi låna dockskåpets lilla baby Werner, som sedan dess agerat Jesusbarn varje jul.

Tyvärr är inte alla avtal bindande hur länge som helst. Plötsligt gick det upp för Dottern att julen var Jesusbarnets födelsedag och därmed också Werners födelsedag. Kravet på en födelsedagstårta i krubban blev därför det som avgjorde om Josef och Maria skulle få behålla sin Werner eller inte.

Så vi fick acceptera att Jesus/Werner serverades en tårta varje jul.

Julen därpå fick Jesus/Werner med sig ett bord till tårtan och numera finns där också en matta och en katt. För det vet ju alla som bor utanför storstäderna att varje ladugård med självaktning skyddas av en katt som håller mössen borta.

I brunnen sitter en liten groda, för vad ska vi annars ha en brunn till?

Och så har det rullat på med i stort sett alla våra jultraditioner. Sakta men säkert har något fallit bort, något annat kommit i stället och det som känns tryggt, gammalt och vant har egentligen blivit något helt annat än vad det var avsett att vara från början.

Det gäller bara att vara anpassningsbar och hålla sig på mils avstånd från maktberusade människor som föraktar, ser ner på, ignorerar eller kallar sådana som oss för små gnomer. För om Werner kan ersätta Jesus så är alla andra också utbytbara, även om det sker sakta och lite i taget.

Rätten att välja och att välja bort är också en gammal tradition som ger åtminstone ett uns av hopp om en bättre framtid. Även om det tar 993 dagar.

En trygg och stressfri God Jul önskar jag er alla. 

9 kommentarer:

  1. En riktigt
    God Jul
    till dig, make, katter och alles!
    Ävenledes ett
    Gott Nytt År 2020!
    Provade ni att pussa grodan?
    Som Mörner?
    Tack och lov blev ju den "grodan" han raggade upp i Paris en, minst, 20 taggare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Attans!! Ännu ett ålderstecken .. suck. Något viktig verkar vara förlorat när inte en groda lockar fram tankar på en läcker prins?

      En riktig god Jul och ett Gott Nytt År önskar jag dig och de din.

      Radera
  2. God Jul Any! Till hela flocken.
    Och Grattis till Werner. =)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. God Jul- kramar till dig också. Och Werner hälsar och tackar! ;-)

      Radera
  3. God Jul och Bättre Nytt år! (Fast jag misstänker att 2020 inte blir bättre utan bara sämre.)
    Ha det riktigt juligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Julen kommer att bli bra, men hur vi ska överleva de kommande åren har jag svårt att se. Mina förhoppningar ligger på nivån .. hoppas att det i alla fall inte blir sämre.

      Men jag är inte så bra på att ha så låga förväntningar på livet .. så bara det gör att det redan känns så illa det kan bli.

      Radera
  4. God jul på er alla!
    Jag har också väldigt svårt att ta in all den nya konstiga verklighetsfrämmande tiden vi tvingas leva i. Men vetskapen om att det inte är på riktigt utan bara ett dataspel vi lever i, får mig att slappna av lite :)

    SvaraRadera
  5. Jag gör nog lite grand som du. Om jag håller mig ifrån sociala medier och andra medier så kan låtsas att inget särskilt har hänt.

    Men så möter jag en stackars medmänniska som står i en oändlig vårdkö eller någon som har en misshandlad eller rånad anhörig .. och så kryper verkligheten obehagligt nära.

    Jag vill verkligen känna lite mer hopp inför framtiden, men kan inte lista ut hur? Eller vad det finns att hoppas på?

    SvaraRadera
  6. Jag har särskilt svårt att lära mig det nya språket. Både skolk och demonstration heter tydligen strejk numera, och vad det gamla begreppet strejk nu heter har jag inte lyckats komma underfund med.

    SvaraRadera