tisdag 31 december 2019

Gott Nytt År önskar jag ..


.. alla som läser och framför allt mig själv, eftersom jag släpat på förkylningen från Helvetet i exakt två veckor i dag.


Så det enda jag önskar mig av det nya året just nu är att få vakna upp som en ny och frisk människa i morgon. Det är väl inte för mycket begärt?

Men för att ingen ska lämna sidan lottlös så bjuder jag på två ”nyord” som i alla fall var nya för mig.

Det första ordet, ”Innanförskapsområde”, definierar ett välbeställt bostadsområde fyllt av privilegierade akademiker som gärna läxar upp människor som bor i glesbygd/förort om att de ska vara glada att de inte har det lika illa som krigsflyktingar från Mellanöstern och Nordafrika.

Ett mycket användbart ord som även går att använda på innanförskapsområdet/statsdelen Södermalm i Stockholm där kultur- och journalisteliten hukar bakom sina twitterkonton.

Det andra ordet nog bara nytt för mig, vilket avslöjar min brist på bildning, men nu när jag lärt mig det förvånar det mig att det inte har använts oftare, särskilt under 2019.

Kakistokrati. Säg att det var nytt för er också. Snälla!

Andra statsskick som till exempel Demokrati, Republik, Monarki har jag koll på. Plutokrati och ordet för skendemokrati – Demokratur - också.

Men Kakistokrati?

Ett ord som passar som handen i handsken när jag ser på dem som ansvarat för Sverige under detta förlorade år, och som, enligt Wikipedia (ja, jag veeet, det ÄR lite skämmigt att behöva googla på det), betyder ..

.. ett styre av de sämsta eller minst kvalificerade människorna, en form av regering där de värsta människorna sitter vid makten. Kännetecken för en kakistokrat kan vara dåliga politiska beslut, beslut som försämrar nationalekonomin, försämring av internationella relationer.

En sen, men väldigt välkommen julklapp som gav ett igenkännande skratt i den allmänna hopplösheten. Låt oss hoppas det blir fler av den sorten under 2020.


13 kommentarer:

  1. Tack för många, många glada skratt i år! Och gott nytt år och god hälsa påspädd med välgång! 'Kakistokrati' är ordet!/Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det samma önskar jag dig! :-)

      Radera
  2. Svart-Malin31/12/19 12:07

    Hemskt ledsen Any, jag har i åratal hävdat att Sverige är en kakistokrati. Men ofta blir det fel när jag ska säga det, det blir istället kakkekrati eller andra varianter. Ordet ligger helt fel i munnen, och försök bara säga det snabbt så får ni se hur det går. Ofta har det t.o.m blivit kattekrati av det. Jag är dock övertygad om att just en kattekrati hade varit bra mycket bättre för Sverige än nuvarande tillstånd :D

    Gott nytt år på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska det inte vara Kaoskrati ?

      Radera
    2. hmm .. ? Ligger rätt fint i munnen i alla fall :-)

      Radera
  3. Kattekrati känns som ett alldeles utmärkt alternativ .. ;-) Och du har helt rätt, ordet ligger lika fel i munnen som sossarna i tiden.

    SvaraRadera
  4. Jag föredrar självförklarande och uttrycksfulla svenska ord, som man med lite inspiration lätt kan skapa själv och krydda budskapet med. I nödfall något halvgrekiskt som "kräkokrati" eller hellre då "kräkvälde".

    I Sverige råder väl ett mindervärdesstyre, jämmerlighetsvälde, bottensatsstyre, vanhedervälde, svinstyre, förljugenhetsstyre, parasitvälde, hyckelstyre, skenhelighetsvälde, förrädarstyre, quislingvälde, blodsugarvälde, lögn- och bluffvälde.
    Sverige har en politisk parasitklass och ett medialt lakejvälde. MSM = medströmsmedia, malströmsmedia, mytspridarmedia, maktslickarmedia.

    Må fantasins jämte talets och skrivandets gåva fortsätta att lyfta och lindra även livets snuvigare dagar och tack för nöjet att få läsa dig då, Anybody!

    Mvh / Sixten Johansson

    SvaraRadera
  5. Woow .. en hel julkorg med användbara och inspirerande ordpussel. Jag önskar att samhällsklimatet var lite mer tolerant när det handlar om lek med ord. Jag såg SVT:s hyllning till Hasse & Tage och insåg att de som gjort programmet inte själva insåg att det mesta som kom från Svenska Ord skulle ha framkallat hat, hot, drev och andra trevliga nutidsföreteelser om det hade framförts idag.

    Så om jag använder mig av samma historieskrivningsknep så kan jag redan nu lindra mina plågor i dag genom att påstå att jag var frisk redan för en vecka sedan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg också Hasse & Tage-hyllningen. Jag blev lite nedstämd när det blev så påtagligt hur annorlunda Sverige är idag, och hur fort det gick utför.

      Radera
  6. Skall det inte vara katastrofikrati?
    Jag har just läst Kalle Linds fina biografi om Hasse Alfredson. För mig som är född -48 var det en nostalgi över mitt livoch det Sverige som en gång var.
    Gott nytt år önskar
    Bo Adolfsson, Hjo och fn Bentota, Sri Lanka där jag just har beskådat nyårsfyrverkeriet vid havet

    SvaraRadera
  7. Jag erkänner att det var helt nya ord för mig.
    Jag tittade in för att önska Gott Nytt År!
    Men som vanligt fick jag lära mig något nytt också, på köpet.
    Krya på dig. Kram =)

    SvaraRadera
  8. du är inte ensam om att kakistokrati är nytt. det var helt okänt för mig med. passande för sossarna och miljöpartiet.

    SvaraRadera