söndag 15 mars 2020

Triage ..


.. är ett ord som hittills legat oanvänt i mitt ordförråd, men som plötsligt visar sig ha en stor betydelse för min överlevnad!

Hur hamnade vi här?

Eftersom jag tillhör den grupp som FHI säger sig värna om så till den milda grad att de inte längre bryr sig om att testa vilka medborgare som är smittade av covid-19 eller inte, har jag mer eller mindre placerat mig själv i självvald isolering. Det är outhärdligt tråååkigt.

Så när det helt plötsligt aviseras att statsministern ska hålla en presskonferens blir jag nästan uppsluppet uppiggad. Stefan Löfven & Co talar till folket på en SÖNDAG – det måste helt klart betyda att de fattat nya, genomtänkta och snabba beslut.

Och så blev det en föreläsning om att TVÄTTA HÄNDERNA?

Igen!

Följt av några innehållslösa ordharanger om allas plikt och skyldighet att se till att smittas LÅNGSAMT och ett generöst bidrag på 75 miljoner till MSB och Dan Eliassons nya informationskampanj, som förmodligen också kommer att handla om värdet av att tvätta händerna och smittas långsamt.

Men i Socialstyrelsens redovisning av bristerna i sjukvården smyger sig ordet triage in och då, då vet jag att det är kört för alla som passerat pensionsgränsen.

Triage förknippas normalt sett med krigssjukvård där de militära sjukvårdarna sorterar de skadade efter angelägenhetsgrad, så att de knappa resurserna inte slösas bort i onödan på onödiga människor.

Som pensionärer och annat krafs som bara kostar pengar? Något som en av SVT:s journalister, Kristoffer Viita, hälsar med stor glädje eftersom …  om jättmånga gamla av corona dör så blir det kanske äntligen några jobb lediga” och ”tänk på alla lägenheter som kommer att bli lediga när gamlingarna dör. Jag börjar tro att det här viruset är Guds gåva till alla millenials och Gen Zs”.

Och eftersom SVT i praktiken verkar vara en förlängning av regeringens hållning, eller brist på hållning, när det gäller krishantering kan jag mycket väl tänka mig att finansministern redan nu räknar på hur stor samhällsvinsten blir om ”gamlingarna dör” i tillräckligt stor omfattning.

Särskilt nu när alla dödsfall bland äldre kan sorteras in i statistiken som ”naturliga dödsfall”, eftersom vi helt har slutat testa för coronavirus.





4 kommentarer:

  1. Se Larrey och Napoleon på Google!
    Den förste en synnerligen bra grabb. Den andre i stort ett svin.
    Men Montholon fick honom till sist...
    Har personligen inget emot karantän nu i mars.
    Men till mitten av maj vill jag till Karantänholmens närhet!
    Inte blommar väl vitsippor, Adam och Eva och Gullvivor utan min hjälp+

    SvaraRadera
  2. I en amsaga jobbade folk hemma & barnen var i skolan. Det var så det var. När någon försökte få reda på logiken så lades locket på! (det blev dånande tyst alltså, inget fysiskt kastrull-lock lades på).

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det börjar bli överväldigande just nu med cocrona.

    SvaraRadera
  4. I en sagovärld östes det ut enorma summor ur ladorna!! "-Får vi något?" sa en pensionär & en arbetslös. Då stängde ladorna plötsligt, oväntat hastigt.

    SvaraRadera