lördag 21 november 2020

I morgon, söndag, håller statsminister Stefan Löfven tal till nationen med anledning av pandemin.

 Det kunde jag läsa i Expressen när jag vid 9-tiden befriade mig från den värmesökande Maurice och släpade mig upp ur sängvärmen.

Sverige är under hård prövning och det kommer bli värre. Jag vill uppmana svenska folket att göra sin plikt för att minska smittspridningen. Tillsammans kan vi vända utvecklingen”, är statsministerns budskap i ett pressmeddelande till landets samlade journalistkår.

Talet ska hållas klockan 19.01.

Det kommer att sändas på regeringens hemsida och på regeringens Youtube-kanal.

Jag fick ett hysteriskt skrattanfall.

Nu när skrattorgien är över känner jag mig på något sätt ”renad”? Jag tror inte att jag har skrattat så spontant och hämningslöst sedan i mars!

Tack, Stefan Löfven, det här kommer väl till pass under de kommande mörka månaderna.

Men nu ser jag fram emot att media, eller regeringen, publicerar tittar- eller lyssnarsiffrorna från regeringens hemsida/Youtube-kanal. Redovisningen av antalet tillitsfulla medborgare som andäktigt lyssnat, sittande vid ledarens fötter, kan kanske få mig att orka ända till april?

3 kommentarer:

  1. Det är domsöndagen i morgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaha!! Det här är min lyckodag. :D

      Domsöndagen - dagen då evangelietexten för det mesta handlar om hur Jesus skiljer fåren från getterna! Så passande!! :-D

      364 dagar om året är det alltså nåd som frälser oss, men en dag om året får vi stå för våra gärningar. Så hur blir det, är det nåd eller gärningar som för regeringen in eller bort från himmelriket till slut? Spänningen är oliiiidlig!

      Radera
  2. Tyckte Platon att stora statsmän var sådana som tipsade & rekommenderade fölket att göra (eller inte göra) vissa saker?

    SvaraRadera