måndag 19 augusti 2013

2 av tre, det är väl inte så illa??


När jag läste om Hijab-uppropet i går, så sa jag direkt att vi skulle få se åtminstone tre kvinnor från politikens värld iklädda slöja i dag .. Mona Sahlin, Veronica Palm och Gudrun Schyman.

Det verkar som om jag misstog mig på Mona Sahlin? Eller så är hon så nedgraderad på journalisternas kändisskala att hon inte får vara med på bild?

Själv har jag INTE beslöjat mig i dag. Inte som en protest utan av helt andra skäl.

I vår lilla stad finns en ung kvinna med slöja som jag känner så där ytligt som du känner en annan människa som du möter regelbundet på vårdcentralen, hos tandläkaren, frissan eller i en affär
.
Vi pratar alltid bort en stund om tiden tillåter och med åren har vi lärt känna varandra mer och mer. Jag vet när hon ska ha semester .. eller har haft semester .. och vad hon sysselsatte sig med då. Hon vet var jag bor, vad jag gör och vilka intressen jag har. Jag har följt och applåderat hennes sparande och stolta inköp av sin första egna bostad, sett fotografier från hennes väninnors påkostade bröllop och hon har uppmuntrat när det vid något tillfälle gått åt fanders för mig och skrattat åt mina vedermödor med min olycksaliga hund.

Genom henne har jag förstått att det här med fri anhöriginvandring inte är så populärt i hennes familj. Det bor nästan alltid någon helt okänd släkting i en lägenhet som redan är för trång och hon hoppas, hoppas att ingen ska komma på idén att bo hos henne. Men risken är liten så länge hon är ogift och inga kvinnliga släktingar kommer resande ensamma .. som tur är.

Hon har som sagt slöja. Otroligt vackra slöjor i en fantastisk kvalitet .. en som passar exakt i färg till de kläder som hon bär för dagen. Jag beundrar dem avundsjukt .. både som slöjor i största allmänhet och som klädesplagg i synnerhet. Och eftersom jag ofta fylls av ett våldsamt habegär när jag ser vackra saker .. så ville jag också ha likadana slöjor som hon.

Men när jag frågade var hon köpte dem så var det på ett ställe där jag inte hade tillträde? Du ska inte handla där .. sa hon. Det är en symbol i vår religion och lika lite som jag går med ett kors från Pilgrim om halsen, bara för att det är vackert och tillverkat helt utan religiösa förtecken, lika dumt vore det om du försökte se ut som jag. Köp en snygg schal någon annanstans och använd den på ditt sätt.

Hon tar inte så allvarligt på det där med religion och jag är inte religiös alls .. men vi enades om att alla borde respektera dem som gör det. Varför ska man såra eller göra någon upprörd helt i onödan?

Så i dag tänker jag på henne .. och jag vet med 100% säkerhet, att om jag hälsat på henne i dag med en slöja knuten om ansiktet så hade hon blivit väldigt besviken.

Förmodligen hade vi inte kunnat tala lika fritt med varandra efter det.

Det är så lätt att det blir fel om du tror att du kan lösa svårlösta problem genom galor, solidariska dekaler eller speciella dagar då du gör speciella saker för att markera att du är en GOD och VERKLIGT fin och fördomsfri medmänniska.


Det är liksom de andra dagarna som räknas ..


AB, AB, ABExpr., DN, SvD,
Den sjätte mannen,
På tal om saker som man kanske ska undvika att göra och blogginlägg som inte bör spridas .. Den Hälsosamme Ekonomisten

12 kommentarer:

  1. Kände instiktivt avsmak när jag hörde om det här.Och så bilderna-titta på mig, vilken solidarisk människa jag är.Dubbelryys.

    SvaraRadera
  2. mona .. och är det inte konstigt att det ALLTID är samma människor som står där och ser ut som helgon??

    Dessutom så kan jag inte låta bli att undra hur Omar Mustafa reagerar när han ser Veronica Palms solidariska slöjdemonstration??

    SvaraRadera
  3. Veronica Palm och Gudrun Schyman i slöjor är bara för mycket,att dom inte ser själva hur skenheliga dom ser ut.Gina är så vitt jag vet åtminstonde muslim, men dom andra två...jag finner inte ord.

    SvaraRadera
  4. http://minhijab.nu/index.php?option=com_content&view=article&id=70:sloejans-grunderkraven-foer-en-muslimsk-kvinnas-klaedsel-&catid=34:artiklar

    SvaraRadera
  5. I lördags hörde jag Robert Gustafsson kalla någon för PK-fascist. Det ordet gillade jag. Helt klart kan man räkna in både Gudrun och Veronica i facket PK-fascister.

    SvaraRadera
  6. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=5621851

    SvaraRadera
  7. Veronica Palm är bland det falskaste som går i ett par skor. Slöjupproret är bara för jävla korkat. Det visar bara hur jävla mediakåta vissa politiker och kändisar är.

    Man undrar ju om någon som är emot slöja hade blivit misshandlad, hade man gjort samma sak då? Hade de som bär slöja tagit av sig den för att visa sitt avsky mot våldet?

    Patetiskt!

    SvaraRadera
  8. Om man går runt beslöjad för att visa sympati för att alla kvinnor skall ha rätt att klä sig hur de vill utan att bli attackerad(så sa taleskvinnorna i rapport/aktuellt igår) - varför i herrans namn ska vi inte alla ut klädda i kortkort och urringat? Tänk alla kvinnor som fått höra att de fått skylla sig själv när de blivit våldtagna på grund av den klädseln. Man kanske skall ut på gatorna klädd så för att visa sin sympati för dessa tjejer - kanske man skall vara lite berusad också bara för att visa att vi kvinnor har rätt att vara det och dessutom minimal klädsel. Fast jag vill nog inte se mediekåta politiker och kändisar samla poäng på det huvudlösa viset.

    SvaraRadera
  9. Peter Nicklasson20/8/13 17:10

    Hur tänker massmedia??
    Exempel 1:
    Slöjan på gravid muslimsk kvinna rycks av och hennes huvud slås mot en bilhuv = massmedial hets, twitterstormar, välregisserade kampanjer, slöjdag, slöjmanifestation, slöjdemonstration, samt krav på justitieministern att agera med utredning, handlingsplan osv.
    Vinklingen är att det är ett hatbrott och med rasistiskt motiv.
    Exempel 2:
    Fyra förståndshandikappade män misshandlas svårt av kriminellt invandrargäng. Särskilt en av männen får svåra skallskador eftersom gänget hoppat på hans huvud mm. Endast EN lokaltidning skriver om det sällsynt råa överfallet http://www.skanskan.se/article/20130808/MALMO/130809511/1007/-/atalas-for-misshandel-av-handikappade
    Vinklingen är ingen, annat än meningslöst våld.
    Nu är våldsverkare mot just handikappade extremt representerat. Vinklingen borde vara uppenbar. Nyheten borde vara förstasidestoff. Men, massmedia tiger och är knäpptyst.....
    Själv fick jag veta det på Flashback idag, någon länkade till "alternativ internetmedia" http://www.friatider.se/invandrare-atalas-for-grov-misshandel-av-utvecklingsstorda

    Någon som förvånas över medialogiken?

    Sättet att gradera människors värde och efter agenda brukar man anklaga rasistiska människor för. Men är inte just detta media håller på med själva?

    SvaraRadera
  10. På FB kan man åxå ta del av kopplingar till både Megafonen och Pantrarna, OCH "Mymlan" finns med på ett hörn med surprise surprise.

    # "prata om det" vibbar ...någon?

    SvaraRadera
  11. Niklasson, våld mot kvinnor får mycket pubicitet då samhället ser dem som hjälplösa. Dessutom pågår det en kampanj för "Mäns våld emot kvinnor". Det har du väl inte missat?
    Du håller kanske till och med med om att det är olämpligt att dunka kvinnors huvuden mot bilhuvar?
    Att det blir stora rubriker om det är rätt logiskt om man tänker igenom det ordentligt.

    Det skrivs väldigt sällan om handikappades umbäranden. Många av dem utstår säkert väldigt mycket. Sen är "vi andra" tragiskt dåliga på att bry oss.

    SvaraRadera
  12. @Anonym

    Att det blev rubriker för att misshandeln hände, det har väl ingen sagt något emot. Det de flesta reagerar på är de hysteriska fjollorna som drar på sig hijab och nu senast, såg jag på SvD, man ska skriva eller har redan gjort det, till FN om att regeringen inte "gör något".

    Detta luktar ett nytt Forserum lång väg. Det är onsdag och fortfarande inte en enda bild på misshandelsskadorna. Kommer inget och ingen förövare hittas, så lär det här dö ut igen i gammelmedia.

    Gudars vad jag är glad att det är så pass många invandrare som öppet sågar hijab-upproret (innehållandes många helsvenska kossor) inklusive GAPF. Det ger ett litet hopp om att sunt förnuft inte slagits tillbaka helt.

    /Majsan

    SvaraRadera