torsdag 1 augusti 2013

Kalla mig gärna duv-expert!!!


Det tog inte mer än 10 minuter från det att jag tryckte på "Skicka", så fick jag kontakt med duvuppfödaren på orten .. och en knapp kvart senare satt han vid mitt kaffebord. Ibland oroar jag mig verkligen i onödan .. eller kanske är det så att hjälpen aldrig är så långt borta som jag inbillar mig?

Nu vet jag i alla fall vad för slags duva vi har och nu vet jag tyvärr också hur de flesta duvägare lockar på sina fåglar.

De visslar på dem på ett lite lockande sätt, vilket är en klar nackdel för mig som aldrig lyckats få till den minsta lilla vissling vare sig den kan uppfattas som lockande, uppskattande eller inkallande.

Så även i fortsättningen får jag ägna mig åt det som jag är bra på .. prata omkull den som jag vill locka till mig.

Det där med duvor är ett intressant område. Det är svårt att fatta att en enda fågel kan säljas för miljonbelopp och att duvor är en jättegrej i Asien och då främst i Kina. Kineserna köper duvor hej vilt i Europa vilket gör att de verkligt förstklassiga exemplaren försvinner utom räckhåll .. så uppfattade jag det i alla fall.

Just vår sorts duva tillhör INTE den typen som inbringar några stora pengar. Den som tappade bort den behövde nog bara hosta upp en 100-lapp för att få den ersatt .. så någon större hittelön är nog inte att räkna med.

Men vår duva verkar ha det bra som hon har det och kommer förmodligen att klara vintern om vi inte kan fånga in henne. Kan vi det så har vi dessutom löfte om vinterinackordering, vilket känns tryggt om vi inte kommer fram till en bättre lösning.

Nu ska jag bara åtgärda det som jag inte visste att hon behövde. En hel stor påse med fröblandning fick vi i present så den ska vi testa och så ska jag försöka få till ett utomhusbad för duvor som inte ser alltför uppseendeväckande extremt ut eftersom det måste placeras mitt framför huset.

Och så småningom så ska vi åka och titta på riktiga brevduvor och deras ungar .. fåglar som tävlar och gör något vettigt av sina liv.

Vår duva verkar vara någon slags Glamourduva som egentligen ska ses på skönhetstävlingar för duvor .. det vete sjutton vad som gick fel och gjorde att hon hamnade just här?


1 kommentar:

  1. Förmodligen en utsläppt duva från ett bröllop.

    SvaraRadera