fredag 29 januari 2010

Försäkringskassan läser sina regler, lagförslag och läkarintyg som fan läser bibeln ...

.. det är en sanning jag med en dåres envishet har upprepat i åratal och nu borde jag väl vara glad över att den frågan hamnat så högt i valrörelsen. Det är ju det jag längtat så mycket efter?

För klyftan mellan Försäkringskassans regelverk och den vanliga människans behov är avgrundsdjup. Man sparar in på den hjälpsökande människan för att åstadkomma ett falskt intryck av effektivitet medan ofantliga summor rinner ut genom bakdörren av ren inkompetens.

MEN .. alla som nu upprörs när tidningarna skriver artikel efter artikel om särskilt upprörande fall tror att detta enbart är en följd av Alliansens sjukförsäkringspolitik. I vissa fall är det också så men om journalisterna ansträngde sig aldrig så lite så skulle de upptäcka att det fanns minst lika många människor som förnekades hjälp som de inte kunde klara sig utan, redan innan regeringsskiftet 2006.

Den multihandikappade unge mannen som var blind, cp-skadad och gravt funktionshindrad och inte uppfattade sambandet mellan mat och en gaffel .. tvingades av en nitisk utredare från Försäkringskassan att bevisa att han kunde "föra gaffeln till munnen". Resultatet blev att han upprepade gånger körde in gaffeln så hårt i kindens insida att blodet rann ur munnen och sedan fick strida för att få sin hjälp i Länsrätten. Han kunde ju .. teoretiskt .. äta själv, enligt Försäkringskassan.

Detta var före 2006, precis som den utredare som bittert sa till en svårt funktionshindrad och rullstolsburen ung mans mamma .. "MIN artonårige son får minsann inga betalda kompisar med sig när han går på fotboll!" .. och avslog den assistasansökan som Länsrätten sedan beviljade. Dessutom är det snarare en regel än ett undantag att svårt och livslångt funktionshindrade och handikappade regelbundet kallas in till Försäkringskassan för att ifrågasättas och bevisa att de inte .. som av ett under .. har tillfrisknat!!!

Försäkringskassan är ett skämt, oavsett vilken regering vi väljer och jag önskar att någon engagerad, undersökande journalist ville gräva lite i alla länsrättsdomar som bevisar det ..

.. men det finns väl inga sådana gamla rariteter kvar???

4 kommentarer:

  1. Frågan är bara - I vilken ände ska journalisterna börja? Hur läsvärt blir det? Hur länge orkar läsaren med?

    Snygg sida - jag har inte utvecklat min så väl som du gjort. Jag får väl ta mig i kragen, här...

    SvaraRadera
  2. Åhhh .. min första kommentar!!!!
    Och då uppstår ju genast en NY fråga .. hur gör man för att besvara den???? Genom en ny kommentar??? Eller finns det något som jag ännu inte har hittat????

    Jag rekommenderar varmt sidan http://fixa-din.blogspot.com .. om du vill jobba med sidan. För mig är det mesta helt obegripligt, men med en betydande ansträngning så har jag kommit en bit på väg. Däremot så är jag grymt avundsjuk på dina bilder i högerkanten .. HUR gjorde du???

    SvaraRadera
  3. DET var väl inte svårt att lägga in bilderna. Det var bara att välja gadget i listan och trycka på "lägg in bild".

    Jag är oroad över Bokmalens senaste inlägg "ett riktigt ynkligt inlägg". Hon håller på att gå in i väggen...!!!
    Jag känner så väl igen beskrivningen.

    SvaraRadera
  4. Jag har varit så självupptagen med min bloggflytt att jag har missat det. Jag tassar försiktigt in på Aftonbladet iförd skyddsutrustning och HEMLIG identitet!!

    SvaraRadera