fredag 15 juni 2012

En främlingsfientlig tankefigur?


Antirasism får aldrig bli höger eller vänster

”Inom delar av borgerligheten har främlingsfientliga tankefigurer blivit allt mer accepterade”


Ovanstående är rubrik och underrubrik på vad AB:s politiska chefredaktör, Karin Pettersson, skriver på ledarplats idag, och jag kommer liksom inte längre. När jag ändå tvingar mig att läsa till slut så ser jag att det finns många vackra ord om att bekämpa främlingsfientliga strömningar genom att "liberaler och socialdemokrater ska stå på samma sida mot hat­retorik och fördomar" .. och det kan man väl inte göra annat än att hålla med om.

Men inledningen .. "inom delar av borgerligheten har främlingsfientliga tankefigurer blivit allt mer accepterade" .. gör att det budskapet blir lite tveksamt?

Vad menar Karin Pettersson när hon talar om enighet och ett samhälle där alla har samma människovärde?

Vi goda människor inom vänsterpolitiken visar vägen för dom .. de onda delarna inom borgerligheten?

Eller att de främlingsfientliga och rasistiska ogräsen enbart växer i borgerlighetens och Sverigedemokraternas mylla? 

Är inte det ett antagande som skapar ett fördomsfullt vi- och domtänkande?

Tror hon på fullt allvar att den gamla rödgröna gruppen är fullständigt befriad från människor som har samma åsikter som "delar av borgerligheten" och Sverigedemokraterna. Tror hon att inom hennes egna kretsar och bland de väljare som väljer hennes eget parti inte finns en enda människa som har en åsikt utåt och en helt annan bakom stängda dörrar?

Inom vänstern finns det till exempel människor som vill att moderater ska smaka bly och att medelklassen ska krossas .. är det så mycket bättre?

Det stora hindret för verklig antirasism är, enligt min alldeles egna åsikt, våra politikers rädsla att diskutera frågan och vrida den ur händerna på dem som vill utnyttja den för att skapa egna fördelar.

Jan Björklund uttryckte sig så väl i en replik till Jimmy Åkesson i partiledardebatten, men jag kan tyvärr inte hitta ett ordagrant citat. Men den löd ungefär så här:

.. jag kan vara överens med dig om att det finns brister och problem i vår integrationspolitik. Men jag vill att Sverige ska vara ett öppet land som välkomnar människor .. vi behöver dem .. medan du utnyttjar de problem som finns till att spä på fördomar, du utnyttjar dem till att skilja mellan vi och dom och genom att underblåsa främlingsfientlighet. Det tycker jag är avskyvärt!

Är det sådana åsikter som är främlingsfientliga tankefigurer, enligt Karin Pettersson? 

Ska vi verkligen sopa de problem som faktiskt finns under mattan, peka finger mot meningsmotståndare som verkligen vill finna vägar att lösa dem och överlämna hela frågan till Sverigedemokraterna som nu ser ut att bli Sveriges tredje största parti i valet 2014?

Den enda grupp jag vill skuldbelägga i samhället för de "främlingsfientliga tankefigurerna" är våra livrädda politiker och politiska journalister som verkligen förstärker vi- och domtänkande genom sin rädsla för att bli anklagade för rasism och främlingsfientlighet.

Därför får Jimmy Åkesson monopol på hela frågan, därför får inte statsministern nämna ordet orden "etniska svenskar" i samband med arbetslösheten och därför får inte barn till nyanlända svenskar tillräckligt med hjälp i skolan förrän de redan misslyckats med att nå de mål som är satta för barn med betydligt bättre förutsättningar och därför drar sig många arbetsgivare för att anställa människor med utländsk härkomst eftersom de är rädda för att anklagas för "främlingsfientliga tankefigurer".

I praktiken innehåller den här typen av feghet och passivitet betydligt mer "främlingsfientliga tankefigurer" än vad Karin Petterson anser finns inom just borgerligheten.

Och därför sitter jag här och funderar över om jag just nu gör mig skyldig till en "främlingsfientlig tankefigur"?

6 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet (som vanligt). Vänstern har en självpåtagen hjältegloria som de envist håller fast vid. De kommer att förlora även denna kamp då folk inte är dumma och visst sjäöva kan bedöma sakens tillstånd utan att behöva får det tillrättalagt av någon självutnämnd media-elit.

    Det pågår ett paradigmskifte nu i svensk politik såtillvida att alliansen släpper rökpuffar för att se var landet ligger i frågan, dvs förnekelse och utmobbning av SD har inte varit framgångsrik och detta hade ju vem som helst kunnat räkna ut utom de välavlönade politiska konsulterna.

    SvaraRadera
  2. De värsta rasisterna jag träffat som t.ex. inte vill åka utomlands p.g.a. alla "utlänningar" (Nej, jag skojar inte, de sa så på fullt allvar) eller "grannen på kollonin är en såndär Alibabba" röstar på S.

    Sådana idioter finns inom alla partier och med stor sannolikhet ungefär lika många inom S som M, eftersom de är ungefär lika stora i opinionsundersökningarna. Tror man nått annat är man antingen idiot eller en struts som stoppar huvudet i sanden.

    SvaraRadera
  3. Eftersom jag bor i en mycket mångkulturell liten stad så får man höra mycket om både det ena och det andra när det gäller invandring.

    En av mina bästa vänner röstar vänsterpartistiskt. Hon har mycket främlingsfientliga åsikter. Så där sprack den teorin om att det finns enbart inom det borgerliga blocket.

    En annan väninna är gift med en man från Bosnien. Hon är främlingsfientlig mot de som kommer från Mellanöstern. De som kommer från forna jugoslavien är jättebra, enligt henne. För övrigt röstar hon socialdemokratiskt.

    I min stad hatar syrianer muslimer och vice versa och det förekommer ofta bråk på skolgårdarna mellan barn som är syrianer och muslimer. Så det finns även en främlingsfientlighet mellan de olika invandrargrupperna.

    Jag skulle kunna göra listan mycket längre med olika exempel.

    Själv försöker jag hålla mig på min egen kant och struntar totalt i vart ifrån folk kommer. Huvudsaken de är bra människor som har respekt för andra. Dessutom brukar jag rösta borgerligt!

    SvaraRadera
  4. http://www.expressen.se/nyheter/har-mordhotat-akesson---inbjuden-till-almedalen/

    SvaraRadera
  5. Fånléende är vardag i en bekvämlighetszon nära dig..och mig.

    SvaraRadera
  6. Ahmen, det där handlar bara om att taktik. Jag kan i min värld inte tro att Karin Petterson skulle vara så otroligt obegåvad och rent ut sagt korkad i skallen att hon inte fattar detta.

    Hon är kvar i spelet att kasta SD på motståndaren. Kasta skit på motståndaren i stället för att vinna på egna meriter.

    Det är bara ytterligare ett bevis för att sossar ännu inte accepterat att någon annan än de själva får bestämma. De har ju inte ens orkat med sin egen politik sedan 2006, för de har ingen.

    /Henrico

    SvaraRadera