måndag 18 januari 2016

Stackars Margot Wallström ..

.. hon borde ha hållit sig borta från politiken, behållit helgonglorian och nöjt sig med alla miljoner som hon redan kasserat in.

Det som talar mest mot henne i den röra hon själv placerat sig i, är inte att hon tagit emot en lägenhet av Kommunal .. fuskat till sig lägenheter har så väldigt många gjort före henne.

Men att hon går ut och försvarar sig med att hon dessutom blivit LURAD och att skulden för hennes eget misstag beror på att Annelie Nordström LJUGIT för att få henne som hyresgäst .. det är i alla fall mer än vad jag kan tugga i mig utan vidare.

VARFÖR skulle Annelie Nordström vara så angelägen om att hyra ut en lägenhet till Margot Wallström, som vid den tidpunkten .. augusti 2014 .. varken var minister eller satt i en regering?

Jag tror säkert att Margot försäkrade sig om att hon inte klev före någon i någon kö .. dummare är hon nog inte.

Tror jag?

Men att hon tog upp frågan om Kommunal lämnade hälften av sina lägenheter till bostadsförmedlingen tror jag ärligt talat inte på. Varför skulle hon misstro Kommunal när enigheten i den frågan "borde" vara given i kontakten mellan två sossar. Åtminstone enligt partiets politiska ideologi.

Men Margot Wallström säger att just HON gjorde det och att Annelie Nordström LJÖG henne rakt i ansiktet för att .. ?? Ja, VARFÖR ljög hon i så fall?

Jag har vittnen .. säger Margot Wallström. Vittnen som kommer ihåg EXAKT vad som sades vid middagsbordet för ett och ett halvt år sedan.

Det ena vittnet är en partikamrat från Margot Wallströms egen hemstad Karlstad. Karlstadspolitikern Christian Norlin är förmodligen en gammal god vän sedan länge och kan Kommunals ordförande anklagas för lögn så är han väl inte det mest tillförlitliga vittnet att motsäga det. Det andra vittnet är en person som står i beroendeställning till utrikesministern .. Sam Assadi, pressekreterare hos Socialdemokraterna. Jag avundas honom inte hans sits .. "damned if you do and damned if you don't" .. typ.

För min del anser jag att bland det fegaste man kan göra är att skylla på någon annan. Att anklaga någon för att ljuga är något man måste vara väldigt försiktig med eftersom den påstådda lögnen måste vara så uppenbar, att mottagaren av anklagelsen inte kan returnera den och lämna dig själv på den åklagades bänk. Lögner, verkliga eller påstådda, blir nästan alltid ett större problem än sanningen.

Kan jag inte ansvara och stå för mina egna handlingar så bör jag lämna över ansvaret till någon som kan det.

Margot Wallström tänker inte riktigt så .. det är alltid Någon Annans fel. Oavsett om det gäller ett land som Israel eller en person som Annelie Nordström, som lätt kan offras för att rädda utrikesministerns lätt skamfilade anseende.

Tänk vilken skillnad det hade gjort om Margot Wallström sagt att  hon inte hade någon anledning att misstänka att Kommunal inte följde regelverket .. och att det enda som var hennes ansvar var att förvissa sig om att hon inte gått före i den interna kön till "tillfälliga" bostäder.


Expr., SvD, DN,

5 kommentarer:

  1. Måste säga att jag ändå gillar det här. Lite gammal hederlig korruption - det kan nog ett land hantera. Men en vansinnig utrikesminister, barnäktenskap och en vad det verkar sammanfallande skola och åldringsvård kombinerat med en halv miljon asylsökande/nyanlända när det inte finns bostäder och jobb, lett av politiker som verkar ha fått all skolning i elevrådet, det vete sjutton om det går att klara av så att man om 20 år känner igen Sverige.
    Kanske lika bra att elda upp alla fotoalbum så inte barnen ser hur bra det var.

    SvaraRadera
  2. Vad som förbryllar mig är att hon skrev under ett hyresavtal för en lägenhet som vare sig uppgavs eller definierades i avtalet och därtill till en hyra som inte uppgavs i sagda avtal! Jag baxnar!

    Vilket ansvarslöst STORSLARV i ett avtal! Och det är hon som ansvarar för Sveriges förhållande till främmande makter...
    /Gunilla

    SvaraRadera
  3. Hej.

    Det finns en sorts personlighetstyp som förstår moral & etik inte som en frågeställning att reflektera över, eller som ett av övernaturlighet givet sant, utan så här: "Det enda brottet är att åka fast. Neka alltid, erkänn inget." I skrivande stund minns jag inte vad det kallas inom psykologin (det är inte sociopati/psykopati), men jag drar till med att det rör sig om en person med mycket hög EQ, och med stark markör på den Machiavellianska axeln. En person som således är exceptionellt skicklig i att manipulera andra känslomässigt, och att tillföra just en emotionell dimension i varje situation, men helt utan respekt eller förmåga att tillämpa gemensamma regler på sig själv; tanken dyker helt enkelt inte upp att man följer regler annat än för att undvika att förlora på det.

    Caveat: jag är inte legitimerad psykolog, och man kan inte diagnosticera eller ens utreda någon utan direkt personlig kontakt.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    SvaraRadera
  4. Kungen får visst krypa för Marocko igen. Hoppas han sätter gaffatejp över Margots mun. Det finns i röd färg.

    SvaraRadera
  5. Det är kommunals ordförande ordförande som kommer att ryka! Man måste slicka uppåt!

    SvaraRadera