onsdag 20 juli 2016

Kan någon förklara intresset från RYSSLAND??


Jag brukar inte vara särskilt intresserad av statistiken som finns på min blogg. Jag ser ju hur många läsare det är när jag loggar in och det är ju alltid intressant att se om det finns några  kommentarer .. men resten ägnar jag sällan någon uppmärksamhet.

Utom i dag när jag satt och slöklickade hit och dit och upptäckte att jag i dag har haft nästan exakt dubbelt så många läsare från Ryssland som jag har i Sverige?? Jag kan inte se att det har hänt tidigare .. men å andra sidan är jag urusel på att hitta sådana saker.

Det känns kusligt, tycker jag.

För det är ju helt orimligt att nästan 2000 ryssar helt plötsligt fått för sig att läsa min blogg just i dag!

Naturligtvis började jag genast misstänka någon form att fientlig närvaro på nätet. Eller nå´t?? Vad det nu kan vara?

Är det någon som vet??

12 kommentarer:

  1. Äsch det är den vanliga rysskräcken som kommer i dagen. Om ryssarna verkligen ville ta Sverige så hade de gjort det för länge sedan i och med att vi saknar ett regelrätt försvar. Don't worry be happy... //tompas11

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahaha .. nu tror jag ju inte att Ryssland tänker invadera Sverige via min blogg, men att så många ryssar på en och samma dag plötsligt får för sig att läsa min blogg känns ju lite orimligt.

      Varför är frågan?

      Radera
  2. Utlandssvensk21/7/16 03:01

    "Det känns kusligt, tycker jag."

    Kusligt? Det är som att en fransman skulle ha suttit 1943 och blivit rätt för att det var amerikanska sändningar på radion!

    Rätt kan man bli om 2000 moderater tittar på bloggen! Då vet man att man sannolikt är utvald för utrotning!

    Ryssar? De är väl det absolut minsta problemet! Möjligen vill de erövra Sverige, men de skulle knappast utrota svenskarna. Det har däremot hela sjuklövern jobbat non stop med i minst 20 år och de ser ut att lyckas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Det är som att en fransman skulle ha suttit 1943 och blivit rätt för att det var amerikanska sändningar på radion!" .. detta är alltså ett vanligt förekommande fenomen? Som några extralyssnare på en radioutsändning? Då är ju hela pysslet med statistik över läsare, länder osv osv helt meningslöst och tar bara en massa plats???

      Radera
  3. Utlandssvensk21/7/16 03:05

    "Rätt kan man bli om 2000 moderater tittar på bloggen!"

    ska självklart vara:

    Rädd kan man bli om 2000 moderater tittar på bloggen!

    SvaraRadera
  4. Tycker din fundering är relevant Anybody. Undrar också men har inget svar.
    Tack för att du berättade i alla fall. Kanske är det en liten pusselbit.

    SvaraRadera
  5. Det finns två huvudsakliga anledningar till den här typen av trafik. Den vanligaste är en automatisk sökning efter säkerhetsproblem. Om du hittar en massa 404-fel i loggen är det den troligaste orsaken. I princip är det en massa övertagna hemdatorer som söker efter webbservrar att ta över.

    En annan anledning kan vara seo-företag och riktad annonsering. Denna typ av aktivitet är främst riktad mot småföretag. De blir uppringda av en telefonförsäljare som kan visa hur just deras verktyg eller webkatalog genererat en mängd trafik till deras hemsida. Men nu är prövotiden slut och det är dags att beställa ett abonnemang. Vad de naturligtvis inte berättar är att trafiken till stor del kommer från Dimitri i Novgorod som klickade på länken "роговой домохозяйки россиянин" och istället hamnade på en obegriplig svensk blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur hittar en fullständig amatör "en massa 404-fel"?? Jag vet inte ens vad det är?

      Radera
    2. HTTP 404-fel innebär helt enkelt att någon försökt komma åt en fil som inte existerar på en webserver. Du har säkert sett "404 - Denna sida kan inte hittas" eller liknande när du besökt andra siter. Den här typen av attacker baseras på att program provar sig fram för att försöka lista ut hur din blog är uppbyggd "under ytan". Programmet går helt enkelt igenom en checklista för att ta reda på så mycket som möjligt och framför allt om det är sannolikt att det finns säkerhetshål. För att göra det svårare att stoppa görs inte 1000 test från en dator utan 1000 datorer utför ett test var.

      Men egentligen behöver du inte oroa dig. Det är Google som hanterar din server och de har hand om säkerheten. Sådana här automatiserade attacker är mycket vanliga och är inte riktade specifikt mot dig. De försöker helt enkelt hitta servrar de kan ta över för sina ljusskygga aktiviteter.

      Det är tråkigt att din statistik blir snedvriden, men det är inget du behöver ligga sömnlös över! Du behöver din sömn för att fortsätta att skriva bra inlägg ;-)

      Radera
    3. Tack!! :-)
      Nu när du skriver det så känner jag naturligtvis igen beteckningen.

      Och det är inte så att jag oroar mig eller ligger sömnlös över oväntade upptäckter i statistiken, men eftersom jag är både nyfiken och lite av ett kontrollfreak .. "rätt ska vara rätt och begripligt för alla" .. så blir jag störd av att inte fatta vad som händer .. och varför.

      Tack igen .. hela den här bloggen är uppbyggt med hjälp av pedagogiska och tålmodiga människor som du. ;-)

      Radera
  6. Hej.

    Med folieformen på huvudet:

    Om man vill anklaga någon för att vara ryss-troll så kan man väl skapa trovärdighet genom att se till att det tilltänkta offret har en massa ryska besökare.

    Konspirationsteorier är ett sannskyldigt ymnighetshorn.

    Annars låter Serina:s råd rätt, men jag tycker mitt låter 'roligare'.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    SvaraRadera
  7. Jag har råkat ut för nåt liknande på min blogg. mitt blogginlägg om Spotnicks har setts av 100 gånger fler än alla andra inlägg tillsammans och det är mest läsare från Ryssland och USA.Jag har även fått in skumraskföretag i kommentarsfälten som vill låna ut pengar åt mig på masinöversatt Svenska.

    SvaraRadera