onsdag 12 oktober 2016

Jag tror jag lider av politisk utmattningsdepression?


Jag oroar mig över framtiden, tänker mycket på hur kommuner ska klara sina åtaganden de kommande åren, känner ångest över hur våra makthavare behandlar de svagaste och mest beroende, sover dåligt och drömmer så obehagliga drömmar.

Antingen är det huset som brinner medan jag trevar mig fram i panik genom lågorna och röken för att hitta och rädda alla, eller så är det översvämning och jag simmar desperat i forsande vatten samtidigt som människorna runt mig sjunker och jag måste få upp dem på drivande stockar som visar sig vara krokodiler och hunden orkar inte mer och katten kravlar sig upp på min rygg och jag kan inte hitta Dottern hur jag än letar och jag är så trött, så trött ... och vaknar, somnar om .. och fortsätter att simma i förödelsen där ingen klarar sig själv.

Eller så slås dörren in och hotfulla män anfaller familjen och jag rusar ut i köket medan jag hör hur de skriker och jag sliter upp den största kniven vi har och hugger besinningslöst ihjäl fyra okända personer som jag sedan måste släpa ut ur huset samtidigt som jag ringer efter hjälp och försöker ge livsuppehållande hjälp och så blir jag anhållen iklädd bara i sliten t-shirt .. och vem ska ta hand om hunden, som måste till veterinären, och vem tar hand om katterna och alla tapeterna är förstörda och vem ska städa och vem låser och vart tar nyckeln vägen och så vaknar jag med en puls som är ofattbart hög .. helt panikslagen.

Nästan varje natt drömmer jag katastrofdrömmar och alla som är med är helt beroende av att jag tar hand om dem eller hittar dem och räddar livet på dem, eller ... något annat hemskt.

Så när jag vid tretiden i natt vaknade upp av att jag drömde en fullständigt vansinnig dröm där samtliga partiledare sjöng sina partibidrag inför full orkester, festsminkade och iförda de mest bländande kreationer .. så är det inte så konstigt att min första tanke var att det kanske inte var en så tokig idé?

I varje fall var det välkommet att jag inte behövde rädda någon av de inblandade.

Men förmodligen är det jag som har drabbats av en kraftig politisk utmattningsdepression.



6 kommentarer:

  1. Jag tror du är inne på rätt spår...Jag tror också att dina drömmar betyder att du tar på dig för stort ansvar och har för många att oroa dig för.

    SvaraRadera
  2. Hej.

    De gamle höllo för sant att dylika drömmar var att se spinnerskornas väv.

    Tänk igenom din/er situation rationellt: vad, om något, har ändrats i er vardag?
    Vilka hot finns i närområdet?
    Vilka åtgärder kan vidtas enskilt och med folk du litar på för att motverka hoten?
    Vad kan göras i förebyggande syfte?

    Lita på din instinkt - förnuftet är nog så gott men instinkten märker det förnuftet gärna rationaliserar.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det svåra är att placera de sjungande partiledarna? Vilka trauman symboliserar de? Vilka mörka upplevelser i mitt förflutna eller nuet, har lockat fram dem? ;-)

      Radera
    2. Jtror att de sjungande partiledarna är en modern variant av de sjungande sirenerna i mytologin. De satt på en klippa och lockade sjömän att segla i fördärvet med sin sång. Så eländigt tolkar jag din dröm. Var rädd om dig och du får gärna min dröm - jag har två nätter i rad vunnit en zebra på Bingolotto som jag i och för sig aldrig spelar. Zebran passar tyvärr inte in i min nya lägenhet så du får den av mig.

      Radera
    3. Åh nej .. zebran får du behålla, det räcker så bra med dem jag redan nu behöver rädda livet på om nätterna!

      Radera
  3. En dröm om svensk politik som en grå, blöt filt vore lättare att tolka. En liten ankdamm utan ankor eller vatten eller intresserade besökare där inget hände skulle också kunna förstås. En dröm om en hopplös återvändsgränd som var cirkelformad & bara ledde runt, runt skulle nog också gå att tyda..

    SvaraRadera