fredag 2 september 2011

Nu blev jag riktigt sänkt ..

Åh en så härlig morgon det var när jag hoppade ur sängen i morse! En så´n där morgon när dagen känns inspirerande och kul och när jag precis visste vad jag skulle skriva i det här utrymmet, innan jag glatt och effektivt tog itu med dagens alla måsten.

Och så skällde hundarna!

Nu hör det till saken att vi bor på 3400 kvm tomt, omgärdat av ett rejält högt trästaket och med en stabil grind. Utanför går en liten allmän väg och ett par 100 m längre bort bor en kvinna med 2 stora brukshundar. Hon är HUNDEXPERT! Hon kallar sig säkert det med all rätt eftersom hon tävlar och vinner och har en fruktansvärd disciplin på sina jyckar.
Hon har alltså sina hundar lösa när hon går förbi, det är helt ok. Men det känns inte riktigt lika bra att hon låter dem gå 25-30 meter före sig själv och att hanhunden kissar ner vår grind och våra grindstolpar när han passerar. Men, vem bryr sig? Grannsämjan är ju värd en del den också, eller hur?

När vi möts på vägen blir det rörigt. Vi ser hennes hundar långt före vi ser henne och sätter ner våra vid vägkanten och väntar. Rackarkotten firar triumfer i dåligt beteende, ylar, hänger i kopplet och bär sig allmänt sinnesrubbat åt .. men hon sitter kvar.

Vi skäms! Det är vårt problem som hon måste passera, jag antar att det är jobbigt.

Så när hon kommer gående och hundarna är på tomten och skäller, så kallar jag in dem och så gjorde jag i dag också .. och fick en utskällning.

Det var URJOBBIGT att gå förbi vårt staket!!! Rackarkotten sticker ut nosen mellan grindarna .. det var HELT SJUKT!!!

Vems problem var det!

Om hon hade haft lite mer kontakt med sina hundar så hade de inte siktat in sig på vår hunds lilla nostipp som stack fram ur staketet. Om hon nu var en så´n VÄRLDSMÄSTARE på dressyr och hundhållning så borde de väl kunna passera en skällande Rackarkott innanför ett staket i 2-3 minuter .. vilket är den tid det tar för mig att gå ut och kalla in dem.
Det är inget ylande, kravlande och hysteriskt över vår Irländska Odåga när hon är på tomten .. hundarna står aldrig och skäller på dagarna och det är ingen som attackerar, är agressiv eller arg.

Om hon får svårt att hålla ordning på sina väldresserade hundar utanför vårt staket .. är det mitt problem??

Först blev jag helt ställd .. sedan blev jag heligt förbannad och huvudet fylldes av kommentarer som hade behövt en facebookinloggning för att komma ut .. men då hade hon redan passerat.

Och med sig tog hon mitt goda morgonhumör och förstörde hela dagen.

Men någon lösning på sitt problem lämnade hon inte efter sig ..

8 kommentarer:

  1. Hon måtte ha vaknat på fel sida idag.
    Hundar skäller, det är ju inget nytt. En del mer än andra. Har du dessutom pli på din egen hund är det ju inga problem, mer än att det är ett akustiskt irritationsmoment. ;-)

    SvaraRadera
  2. Det ät med djurägare som med andra människor dvs en del saknar själviskt.Låter som att hon är en del av problemet.

    Själv gillar jag inte om hundra skäller på precis allt som går förbi. Det ska man inte behöva ta + grannarna till nämnd hund ska slippa höra det. Men du tar ju in hundarna så du gör ju precis som man ska = en del av lösningen.

    SvaraRadera
  3. Kusinen från landet2/9/11 13:50

    En del människor är bara så uppfyllda av sin egen förträfflighet att de är helt blinda för verkligheten. Vi råkade en gång ut för att ett par blev förbannade när vår hund for upp ocdh skällde då de kom knallande på vår tomt, bara några meter från huset. Själv undrade jag lika mycket som jycken vad de hade där att göra.

    SvaraRadera
  4. du gjorde vad man kan förvänta sig, det är HENNES "problem" å därmed lösningshittande på att HENNES hundar är lösa och går före = PRAKTISKT problem som det alltås finns en lösning på. Basta.

    Upp med hakorna å reservera en fin line tills nästa gång- framförd på ett vänligt sätt- det tar bäst!

    SvaraRadera
  5. "...och huvudet fylldes av kommentarer som hade behövt en facebookinloggning för att komma ut..."

    :-))))))))))))

    Underbart formulerat. Vilken härlig början på helgen att läsa din blogg Any! Och att inte behöva skaffa sig facebook-konto för att meddela sig med dig. Känns riktigt lyxigt faktiskt.

    V

    SvaraRadera
  6. Ahh .. det här var ett härligt kommentarsfält att trösta sig med .. :-) Jag mår genast mycket bättre och sväljer de värsta spydigheterna.

    Visionären .. en lyxblogg utan facebook-konto, det är inte illa. Och ingen förhandskontroll heller.

    Sedan 2008 har jag bara raderat två kommentarer och då var det för att de var helt obegripliga, den ena bestod helt av könsord som jag i och för sig kände igen och den andra handlade om olja och indianer i en märklig röra??

    Det värsta påhoppet var när någon kallade mig för förbannade sossehatt .. ??? .. det var i och för sig obegripligt det med, men ganska roligt och gav inspiration till ett senare hattinglägg .. :-D

    SvaraRadera
  7. Jag förstår verkligen att du blir sur - och att du är långsint.

    Själv är jag inte rädd för hundar men jag är så j-a förbannad på folk som har hundar lösa som springer före. Det kan hända att de är hur snälla som helst, men det vet inte den som möter dem.

    Och hon har problem att gå förbi en grind där det skäller en hund. Klart det kan vara irriterande med skällande hundar - men please!

    Jag har sett hundar som bara vänder bort huvudet när det kommer en bjäbbande skällande hund. Om man anser sig vara expert på hundar så borde det inte vara ett problem. Och har man problem - då ska man fan inte ha hunden lös.

    SvaraRadera
  8. "..det känns inte riktigt lika bra att hon låter dem gå 25-30 meter före sig själv och att hanhunden kissar ner vår grind och våra grindstolpar när han passerar. Men, vem bryr sig? Grannsämjan är ju värd en del den också, eller hur?"

    I dina kläder så skulle jag skjuta in mig på detta vid kommande möten.

    Grannsämja bör vara något, som båda parter ömsesidigt eftersträvar. Den som låter sin hund återkommande urinera på grannens grind verkar inte eftersträva någon grannsämja.

    Hur hennes hundar reagerar på livets förtretligheter (t.ex. andra hundar som skäller) är, precis som Trollan säger, hennes problem.

    Kan (eller vill) "hundexperten" inte lära sina hundar att ignorera andra hundar som skäller, så får hon ha hundarna kopplade när hon går förbi er grind.

    Genom att kräva, att hennes hundar inte återkommande urinerar på er grind och grindstoplar - ett mycket rimligt krav! - så motiverar du henne att koppla hundarna, när hon går förbi er grind.

    SvaraRadera