fredag 2 november 2012

Säg det i bilder och inte i ord?


I kampen mot tidningsdöden verkar det som om Aftonbladet tänker använda sig av det nyskapande greppet att helt ta bort det skrivna ordet och ersätta det med lättfattliga bilder med ett BUDSKAP.

Budskapet ska uppenbarligen vara extremt tydligt och få betraktaren att genast uppsöka RÄTT parti och tänka RÄTT tankar .. samt rusa till närmaste tidningshandlare för att kunna komma i åtnjutande av nästa "tankeväckande" bild eller filminslag.

Efter att ha sett hur den gamla trista journalistetiken som hämmat det fria bildflödet stegvis ersatts av Klickmonstret, Schulman Show, annonser, Hanna och Amanda, bildextra i stället för text, starka bilder med knapphändig text, annonser, Klickmonstret igen, SE Lill Babs nya telefon, annonser, annonser, köksmaskinen alla drömmer om, se Zlatans (elaka) blåsning, läsarnas bilder, film på hemlig knarktunnel .. så är jag inte förvånad.

Däremot så vill jag gratulera Elisabeth Ohlsson Wallin.

Jag erkänner att jag till en början inte förstod syftet med budgetkonstverket föreställande kungen, pizzan och la Camilla och att jag ifrågasatte samarbetet med socialdemokraternas Daniel Swedin.

Dumt av mig. För nu förstår jag att det handlade om att bygga en framtid som rubrikillustratör på NYA textlösa Aftonbladet.

Tänk bara vilken besparing!

Redaktionen kan skäras ner till en tecknare, en klipp- och klistra konstnär, Daniel Swedin, Lena Mellin och Jan Hellin. Plus grabbarna på SPORTBILAGAN .. förstås. Konstnärligt klipp- och klistraverk utförda av en KONSTNÄR kan ju faktiskt illustrera vilken rubrik som helst i yttrande- och tryckfrihetens namn utan att kändisen eller politikern varken behöver fotograferas, intervjuas eller ens utföra handlingen!!

Det här nya greppet får gamla hederliga blaskor som MAD att lysa som seriösa, journalistiska storverk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar