I kampen
mot tidningsdöden verkar det som om Aftonbladet tänker använda sig av det
nyskapande greppet att helt ta bort det skrivna ordet och ersätta det med
lättfattliga bilder med ett BUDSKAP.
Budskapet
ska uppenbarligen vara extremt tydligt och få betraktaren att genast uppsöka
RÄTT parti och tänka RÄTT tankar .. samt rusa till närmaste tidningshandlare
för att kunna komma i åtnjutande av nästa "tankeväckande" bild eller
filminslag.
Efter att
ha sett hur den gamla trista journalistetiken som hämmat det fria bildflödet stegvis
ersatts av Klickmonstret, Schulman Show, annonser, Hanna och Amanda, bildextra
i stället för text, starka bilder
med knapphändig text, annonser, Klickmonstret igen, SE Lill Babs nya telefon,
annonser, annonser, köksmaskinen alla drömmer om, se Zlatans (elaka) blåsning,
läsarnas bilder, film på hemlig knarktunnel .. så är jag inte förvånad.
Däremot så
vill jag gratulera Elisabeth Ohlsson Wallin.
Jag
erkänner att jag till en början inte förstod syftet med budgetkonstverket
föreställande kungen, pizzan och la Camilla och att jag ifrågasatte samarbetet
med socialdemokraternas Daniel Swedin.
Dumt av
mig. För nu förstår jag att det handlade om att bygga en framtid som rubrikillustratör på
NYA textlösa Aftonbladet.
Tänk bara
vilken besparing!
Redaktionen kan skäras ner till en tecknare, en klipp- och klistra konstnär, Daniel Swedin, Lena Mellin och Jan Hellin. Plus grabbarna på SPORTBILAGAN .. förstås. Konstnärligt klipp- och klistraverk utförda av en KONSTNÄR kan ju faktiskt
illustrera vilken rubrik som helst i yttrande- och tryckfrihetens namn utan att
kändisen eller politikern varken behöver fotograferas, intervjuas eller ens utföra handlingen!!
Det här
nya greppet får gamla hederliga blaskor som MAD att lysa som seriösa, journalistiska
storverk.
Bloggar: den sjätte mannen, småförtretligt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar