torsdag 1 november 2012

"Det är ganska enkelt att föreställa en affärsman" ..


.. sa John Cleese vid ett tillfälle. "Att vara ordinär, ganska grym och inkompetent kommer naturligt för mig."

Missförstå mig rätt .. jag tycker verkligen om att tjäna pengar, göra vinster och äga saker, men det ska ske genom eget arbete, egna idéer och utan att utnyttja eller på någon annans bekostnad.

Systemet med handel av uppblåsta värden, blankning, lån, fonder utan egentligt innehåll .. "hittepåpengar" som snurrar i en aldrig avstannande karusell, det är något som jag känner lite motvilja inför.

"Riktig" affärsverksamhet kräver hjärna, driv och kunnande. Framgång på börsen kan tydligen hänga på att sitta i en källarskrubb nära själva huset där börshandeln har sin huvuddator, för att vinna en microsekund i försäljnings- eller köpögonblicket .. och det som köps eller säljs är något som värderas om på samma microsekund och kan därmed köpas och säljas oavbrutet fram till någon dödar det lika effektivt som när jag drämmer till en fluga.

Konsekvenserna kan vara hur allvarliga som helst för dem som faktiskt arbetar i de företag som kostymklädda finansnissar hanterar som smågodis. En jublande vinst och ett kollektivt highfive över en "kupp" som förvandlar en lönsam verksamhet till en nedlagd verksamhet på en microsekund .. sker över huvudet på människor som kanske får gå från hus och hem. En försåtlig .. och lögnaktig .. blänkare i en tidning kan betyda ekonomisk ruin för ett större antal människor.

Men det är ju vad vårt samhälle bygger på i dag .. fast jag begriper mig inte på det. Jag vill inte begripa mig på det .. och det gör i och för sig inte stora delar av samhället heller. Många av våra kommuner har satsat medborgarnas intjänade pensioner på börsen med hjälp av hjälpsamma finansmän och måste nu ta av de skatter och pensionsmedel som andra betalar in för dagens välfärd och framtida behov för att garantera tidigare generationer det de trodde att de redan hade avsatt. Men de avsatta medlen försvann i stället för att ge det förväntade kapitalregnet som skulle förgylla kommunen?

Det är svårt att se vinsten? Behovet? Och moral i samband med andras pengar, har blivit ett tomt ord som tillhör en förgången tid, när sparandet i sig gav en belöning i form av ränta.

Kungahuset däremot har jag betraktat med road tolerans, svalt apanage och privata förmögenheter för underhållningsvärdet och också sett det som en garanti för att vi inte ska behöva dras med samma typ av presidenter som vi ser i andra länder .. till förväxling lika John Cleese affärsman.

Men nu ... ?

Ska vi verkligen ha en kunglighet som kurar över datorn för att skapa påhittade värden på papper .. som svenska, förhoppningsfulla kommuner kanske investerar pensionspengar i .. för att i nästa microsekund göra samma papper helt värdelösa så att pensionsinsättningarna försvinner i det vacuum som bildas när han inkasserar sin vinst?

Att jag inte tyckte att Chris O´Neill verkade vara en sympatisk person när jag såg och läste om honom är min ensak. Det som är viktigt är att prinsessan Madeleine tycker att han är hennes drömprins.

Men att ha honom som kunglighet????

En som suger sin näring från spelet med lånade värdepapper som säljs och köps tillbaka .. utan att för ett ögonblick fundera på de mänskliga konsekvenserna???

Hade någon frågat mig så hade jag nog tyckt att det hade varit anständigast om sessan lämnat tillbaka kronan, blivit mrs O´Neill och besparat oss den upplevelsen.

ALLA grodor blir inte prinsar när en prinsessa kysser dem.

SvD, DN, Expr.,

9 kommentarer:

  1. Med tanke på att hon förmodligen inte tänker flytt hem till Sverige heller så håller jag med dig att hon bör avsäga sig sin titel.

    SvaraRadera
  2. Kusinen från landet1/11/12 16:06

    Vad spelar det för roll om hon har titeln kvar? HAN lär ju inte bli prins av Sverige. Prinsessan Kristinas man är inte prins, lika litet som makarna till prinsessorna Margareta, Birgitta och Desirée.

    SvaraRadera
  3. Kusinen .. han blir officiell prinsessgemål, kanske hertig eller något annat tjusigt?, kommer att tillhöra kungahuset och kunna representera tillsammans med Madeleine i de fall hon anser det värt besväret. DET känns inte så trevligt med tanke på de kontakter han kan knyta i sådana sammanhang .. tycker jag.

    SvaraRadera
  4. Kusinen från landet1/11/12 17:10

    Jag tvivlar! Prinsessan Kristinas man är herr Magnusson rätt och slätt, inte tror jag prinsessan Madeleines man får någon titel.

    SvaraRadera
  5. Kusinen .. titel eller inte titel, det kvittar. Han kommer i alla fall att vara med och representera Sverige när hans lilla sessa gör det. Och tänk bara vilka fina kontakter han kommer åt på representations- och privata middagar.

    Medge att det inte är så där helt lysande?

    SvaraRadera
  6. Kusinen från Landet har helt rätt! Naturligtvis!

    Vad beträffar hedgefonder beklagar jag att jag bara pensionssparar i en - som f.ö. har gått mycket bra. Hedgefonder är inte så usla som media just nu försöker antyda för att kunna ge kungafamiljen ytterligare en spark. Efterlyser Sans och Måtta! /G

    SvaraRadera
  7. G .. Fonder och aktiehandel står nog inte och faller med prinsessbröllopet. Men är en prinsesstitel verkligen värd ett oavbrutet rotande i och redovisandet av makens affärer och kontakter med kungabekanta?

    Jag tvivlar. Daniel fick så gott som näringsförbud när han gifte sig med Victoria, eller hur?

    Det kommer att bli känsligt för kungahuset om O´Neills eller hans affärspartners satsningar är tvivelaktiga eller slår fel, det är det nog ingen som betvivlar. Om sessan lägger kronan på hyllan så besparar hon pappa en del bekymmer och får det privatliv som hon uppenbarligen värderar högt.

    SvaraRadera
  8. Kusinen från landet1/11/12 22:11

    Med eller utan prinsesstitel lär nog rotandet bli lika intensivt och illasinnat av Aftonbladdret med flera.

    SvaraRadera
  9. Any, jag tror inte heller att sparande i hedgefonder står och faller med ett prinsessbröllop! Tvärtom!

    Prinsessan Madelaine är född konungadotter dvs "prinsessa av blodet" (ja, det heter så, googla och läs)jämfört med många ingifta "prinsessor" idag. Hon kommer alltid att vara "prinsessa av blodet" oavsett vad hon avsäger sig. Oavsett om hon är "Hennes kungliga höghet" eller ej. Möjligtvis kommer Chris att få någon titel så att det blir möjlighet att placera honom vid officiella middagar utan att han hamnar alltför långt "ned" vid bordet. En protokollsfråga alltså. Men nu har jag för mig att amerikaner inte kan ha titlar enligt USAs konstitutution men jag vet inte vad han räknas som, amerikan eller engelsman. Möjligtvis är det därför som hovet återkommer om hans framtida ställning.

    Också en sak till, P. Madelaine har inte apanagepengar annat än för de tillfällen hon deltar i Sverige-officiella sammanhang. I övrigt lever hon på privata pengar. Helt korrekt. /G.

    SvaraRadera