måndag 26 augusti 2013

Strykjärn???


Så var det dags för eleverna på nollornas högborg .. Lundsberg .. att visa musklerna igen. Det gjorde de på ett manligt och jämlikt sätt genom att 9 stycken använde ett (?) strykjärn på två andra elever?

"Det var en lek som spårade ur. Det var inte meningen att strykjärnet skulle vara varmt" .. ursäktade sig Sveriges framtidshopp?

De är naturligtvis DJUPT ångerfulla.

Men vad är det för slags uppväxt de har haft, som släpar med sig ett strykjärn när de ska "leka" med sina jämnåriga? Hur i helsike tänkte de och hur hög är intelligensnivån hos dem som inte förstår att ett strykjärn blir varmt om de sätter i kontakten och varför i herrans namn gjorde de just det när "det inte var meningen att strykjärnet skulle vara varmt"?

Och OM det ändå var meningen att de skulle vara varmt .. så hur kul kan det vara att stå och bränna sönder huden på någon som inte kan försvara sig?? Vad var syftet? Målet? 

För att inte tala om hur löjligt, föraktligt och hjärnbefriat det måste ha sett ut med nio halvstora tonåringar som satt fast i väggen via sladden på ett strykjärn medan de turades om att tortera två något yngre stackare.

Sååå stolta deras föräldrar måste vara i dag. Den traditionella Lundsbergsandan upprätthålls trots illasinnade attacker från statens myndigheter .. och så passande efter den tid som hade kunnat gett skolan ett vite på en halv miljon.

Där fick någon se ...!!

Men vem?

Stackars små yngel som lämnas bort som dåliga nyheter för att ge sina föräldrar lite välbehövlig frihet efter det att nannysarna tagit slut. Stackars krakar som måste pysa ut frustrationen och ångesten över sin egen ensamhet genom att ge sig på sina olycksbröder i den hemlika miljö som ska fostra dem till föräldrar, som i sann Lundsbergsk anda, ska lämna bort sina avkommor till en miljö där ett strykjärn är en lustigt leksak som passar bra att användas av nollor när de nollar dem som ännu inte anpassat sig till skolans heders(?)kodex.

Men det är väl bara vi som växer upp med fungerande känsloliv som ser det så? I den här miljön så löser nog pengar allt? Några 10-tusen hit och dit och så kommer offren att stämma in i den djupt ångerfulla sången om "leken" som spårade ut.

Allt för att upprätthålla den RÄTTA Lundsbergsandan.


Fattiga stackars barn är inte alltid fattiga på pengar .. det finns fattiga stackars barn med hur mycket pengar som helst.

AB, AB, AB, DN, DN, DN, SvD, SvD, Expr., Expr.,


23 kommentarer:

  1. Kommer osökt att tänka på de åren när fd maken patrullerade på Sandhamn på midsommarafton. Där var det stående uttrycket: "Våga inte röra mig, snutjävel. Min pappa är advokat/läkare/direktör", eller vad det nu var den rika pappan hade som försörjning.

    SvaraRadera
  2. Ja fy för den lede.Här var pappas rika gossar framme.

    SvaraRadera
  3. Och för något år sedan var det kvastskaft med kondom på som fördes upp i anus på nollorna. Busstreck?????

    SvaraRadera
  4. Jag förstår inte varför man år efter år låter Lundsberg fortsätta i samma anda. Anmälningarna haglar in. Dom får reprimander från myndigheter. Men inget förändras. Är det inte dags då att stänga hela stället? Visa en gång för alla att även om man är rik måste man lyda landets lagar!

    SvaraRadera
  5. Det mest spännande är att man av "misstag" inte bränner bara en utan två!

    SvaraRadera
  6. Tina Häll27/8/13 17:49

    Är det inte dags att lägga ner dessa skolor som bara fostrar översittare, låt utlandssvenskarna ta med sig sina barn, det finns skolor utomlands också! Övriga kan gå i den vanliga svenska skolan, jag tror inte det här går att få bort på något annat sätt.

    SvaraRadera
  7. Kollektiva bestraffningar är fan det värsta jag vet.

    Hur svårt kan det vara att helt enkelt bara slänga ut de som missköter sig i stället?

    /Henrico

    SvaraRadera
  8. Henrico- Det har du rätt i .Men det ska ju alltid vara så mjäkigt,nån kan väl gubevars bli utpekad och kränkt.
    Och utpekad är precis vad dom borde bli enl. min mening.

    SvaraRadera
  9. Japp. Henrico, du sätter huvudet på spiken! Det här är klart oroväckande och glipar på en rätt otäck mentalitet hos skolinspektionen och möjligen bland politiker/tjänstemän i allmänhet.

    "Jaså misshandel, ja då stänger vi skolan." Är det också kutym vad gäller alla skolor? Även offentliga skolor? Eller bara skolor som har "fel värdegrund"? Har saken utretts av polis redan? Har domar utdömts från rättsjuridisk instans redan?

    Nej det här liknar känslomässigt styrd amatörism från myndighets hierarkierna.

    Att tvinga ut alla elever, även de skötsamma, till andra skolor pga en händelse av nio omdömeslösa drägg? Klart riskabel mentalitet av kollektiv bestraffning. Man borde stänga av de nio dräggen, ifall det bedömts allvarligt. Har man nio idioter bland eleverna så borde det absolut inte få bestämma en skolas totala öde. Det kan ju faktiskt vara så att skolans mentalitet tvärtom bilden är väldigt öppen, förtroendefull och ansvarstagande för eleverna. Och att just det möjliggör missbruk från idiotelever som inte klarar av det ansvaret.

    Konsekvensen av att däremot stänga skolan på dessa premisser är väldigt riskabel på flera sätt. Vad innebär det för alla andra skolor? Kan vilken skola som helst stängas närsomhelst? Problemskolor som har upprepade vålds eller mobbing problematik? Fler än två elever upplever sig skrämda och då stänger man ner skolan? Den oron som detta handlande kan sprida inom skolväsendet känns absurt påtaglig. Regeltroehet byggd på ängslighet och oro kommer att riskera öka. Uppmuntrande av självständighet riskerar också att minska.

    Är sverige ett för primitivt land för att klara av att ha internatskolor? Kan andra länder ha det, men sverige inte klarar det?

    Det här är ett exempel på hur mentaliteten i svensk politik och myndighetsutövande blir allt mer baserad på rent moraliska aspekter. Representanten från skolinspektionen hänvisade upprepade gånger till just "värdegrund". Ett ord som använts uteslutande. Och som påminner mycket om hur fundamentalistiska länder tänker. Ett moraliskt värderande ord. Rättroende. Sverige borde tvärtom ta bort allt sådant från juridiken. Samma sak med "hatbrott". Antingen har man gjort en brottslig handling, eller inte. Punkt slut. Och skall straffas vid bevisad skyldighet. Men att krydda domarna med moraliska förstärkningsord känns ruggigt vanskligt. Bort med symbolism och moral från den hårda juridiken. Men behåll det inom retoriken ifall man måste.

    Kollektiv bestraffning inbjuder också till riggade scenarios. Där man planterar elever som uppför sig slödderaktigt, för att avsiktligt få skolan prickad eller nedlagd.

    SvaraRadera
  10. Moralisterna håller på att vinna samhällsutvecklingen vilket är jävligt oroande.

    Som funktionshandikappad ser åtminstone jag det sluttande planet. Fy fan säger jag bara.

    /Henrico

    SvaraRadera
  11. Nu har jag lyssnat på kärringen från skolinspektionen, en kvinna med makt.

    När hon snackar om värdegrund tänker jag bara att det är personen som just nu har maktens personliga åsikter, moral, och troligen hennes egna nära och kära som påverkat henne i betydelsen av ordet värdegrund.

    Amatörmässigt är vad allt verkar vara, men så är det väl i Sverige, eftersom vi den där personen inte behöver ta ansvar för sina beslut.

    PS. Jag skall för tydlighetens skull skriva att det är självklart förkastligt det som hänt, men att andra skötsamma individer skall straffas är helt absurt och hör inte hemma i en rättstat.

    PS2, Sedan är det många som skriver att man skall hänga ut de skyldiga och min fråga är. Mår ni bättre av det? Verkligen?

    /Henrico

    SvaraRadera
  12. Men om det nu inte bara är ett par rötägg som missköter sig utan sitter i hela skolans kultur? Hur många har inte gått igenom liknande ritualer där strykjärnen inte varit lika varma så det inte kommit fram? Det vet vi ju inte men skolinspektionen gör kanske.

    Man kan tycka att det är orättvist eftersom man sällan stänger andra skolor - den enda är väl Fredens Skola där det gick så våldsamt till att man kände sig tvungen, hehe - men man är utsatt på ett speciellt sätt på ett internat. Man kommer ju inte därifrån. Man kan inte heller påstå att Lundsberg inte fått alla chanser. Kritiken har varit stor i flera år nu.

    Egentligen tycker jag man borde ta i mycket mer än vad man gör från skolinspektionens sida. Hur var det egentligen med friskolan med Waberi som rektor t.ex. Där har vi en olydig skola som inte åtgärdar någonting alls och borde stängas.

    SvaraRadera
  13. @Malin,

    På vilka grunder skall man stänga en skola?

    För mig känns det som att man kan stänga en skola om de misslyckas med att undervisa, typ.

    Men, rena kriminella handlingar (misshandel) är saker som rättsväsendet skall ta hand om, inte skolinspektionen.

    Du skriver att det skulle finnas några strukturer på Lundsberg som gör att kriminella handlingar är accepterade. Men då borde väl det synas med ett gäng antal fällande domar först? Var är dessa fällande domar, eller skall vi alla tro på vad Jan Guillou skriver i sina böcker. :-)

    /Henrico

    SvaraRadera
  14. @Henrico.
    Ja det är svårt givetvis. Det går ju inte att ställa upp färdiga mallar för exakt här stänger vi en skola.

    Synas i fällande domar? Mmm nja, mobbing och pennalism kommer sällan till rättsväsendets kännedom, och är det inte bl.a det som skolinspektionen kritiserat: att skolan inte har, men borde ha, låtit polisen utreda händelser som skolinspektionen nu fått vittnesmål om. Man kan laborera med att hela ledningen borde avgå istället men någonting drastiskt bör man ta till när man fått kritik år efter år och rektorn ändå kallar en sådan här sak för pojkstreck.

    Jag håller inte alls med om att bara undervisningsbrister är skäl till stängning/varningar/vite. Det är barn som går i skolan och föräldrar lämnar sina barn till en skola att vara en slags in loco parentis under skoltiden. Då ska inte mobbing och trakasserier vara en del av vardagen. Även om det inte anses vara tillräckligt allvarligt för fällande domar. Många många är vi som utsattes under skoltiden på ett sätt som knappast var straffbart, men ändå satte djupa spår i livet. Det är inte acceptabelt.

    Skolan är inte till för att curla och jämna ut allting skrovligt åt barnen, för sånt kommer inte livet att vara senare. Men det betyder inte att man får blunda för vad som helst.

    SvaraRadera
  15. @Malin,

    Jag är med dig men kan aldrig acceptera att de som sköter sig skall bli straffade för vad andra gör. Det hör inte hemma i en rättstat.

    /Henrico

    SvaraRadera
  16. Jag kan tillägga att i Malmö har flera skolor stängts de senaste tio åren, nu senast Rosengårdsskolan. Dock inte av skolinspektionen, utan av kommunen när problemen blivit ohanterbara, eller snarare varit så i flera år. Då handlar det inte heller där om undervisningen utan om dagliga hot, misshandel, skadegörelse, bötning osv. Skolinspektionen fegar för det mesta.

    SvaraRadera
  17. @Henrico. Du hann posta precis före mig. Ja vi är inte helt oöverens tror jag.

    SvaraRadera
  18. Helt klart förekommer det och har nog alltid gjort, olika typer av mobbingbeteende i svenska skolor. Och vad jag förstår så har man alltid talat sig varm för att motverka detta. Men bara med munväder. Några aktiva åtgärder att tala om som övergripande motverkar mobbingtendenser kommer jag inte på. Även om behovet helt klart finns på sina håll.

    Men att kompensera för utebliven handlingskraft i stora drag, med att punktbestraffa ut en enskild skola, där det är enskilda elever som begått brotten, inte skolan. leder farligt fel. Kanske skall man förbjuda alla typer av "nollningar"? Det är en generell åtgärd och bestraffar inte specifikt vissa skolor som man råkar ogilla. Personligen tycker jag all typ av "nollning" är ohyggligt barnsligt. Och skulle därför uppskatta ett förbud. Men jag kan förstå om andra har motsatt uppfattning.

    Det grundläggande problemet här är att man har nio personer som uppfört sig vidrigt. Istället för att ta itu med dem, och låta detta bli en varning inför fortsatt uppförande. Så riktar man in sig på den övergripande instansen, skolan. Som omöjligen kan garantera att alla regler faktiskt följs. Varje år kan ett drägg eller två göra vansinnigheter. Hur skall skolan kunna garantera sig från detta?

    Varje elev som bryter mot ordningsregler och uppförande bör ju "bestraffas". Olika hårt beroende på graden av dumhet förstås. Och misshandel borde ju rendera relegering. Ett straff som förekommit sparsamt men ändå i svensk skoltradition. Att däremot börja lägga ner skolor som förment bryter mot någon moraliskt uppsatt "värdegrund" borde inte höra hemma i svenskt rättsväsende/svensk skoltradition.

    Kommer inte ifrån tanken att det sitter inbilska surkarter på inspektionen som ogillar internatskolor överhuvudtaget. Och kanske ser dem som symboler för ett orättvist samhälle. (Alla har inte råd att gå på internat och därför skall ingen göra det. Att sedan de flesta förmodligen inte vill, det är en annan femma. Servicemöjligheten skall bort helt enkelt. Allt måste centralstyras mer påtagligt.)

    Synd om eleverna som inte verkar ha någon som helst talan i det här fallet, då den förnumstiga maktapparatens dåliga omdöme har stakat ut "den goda vägen".

    SvaraRadera
  19. Att Rosengårds skolan har stängts liksom också andra skolor låter väldigt knepigt. Vad har varit felet där? Har det verkligen varit skolans fel? Vad har spårat ur?

    Att man i sverige plötsligt börjar stänga ner skolor till höger och vänster låter väldigt oroväckande. Ett misslyckande. Inte, som många kanske tror, för det privata initiativet. Utan för möjligheten att hantera problem då de uppstår. Där de uppstår. Kan man inte skapa ordning på en skola? Utan väljer att lägga ner den istället för att ordna upp det. Kanske är det här någon form av urspårat maktmissbruk?

    Och är det verkligen skolinspektionen som skall åkallas vid vardagliga problem? Är alltså den nuvarande rutinen vid problem att man helt sonika stänger skolor och skickar eleverna till andra skolor som man väljer ut. Och hur identifierar man problemen? Vad gör man med de värsta rötäggen? Eller är det inga rötägg? Är det dåliga lärare? Vad är egentligen problemen?

    Lätt att misstänka att det som är problemet är skolans och lärarnas möjligheter att hantera besvärliga elever. Istället för att ta itu med detta viktiga dilemma (och hjälpa de som stör andra och sig själv) så stänger man helt sonika skolorna. Kanske har jag fel, men något luktar ofräscht i svensk skolpolitik för tillfället.

    Sedan finns förstås också möjligheten att elevunderlaget har minskat kraftigt och därför behövs färre skolor, varvid man väljer att lägga ner de som "går sämst". Och sedan ev skyller på ordningsproblem. (Samtidigt har vi ju en debatt om lärarbrist. Paradoxalt, om det nu är färre elever plötsligt.)

    SvaraRadera
  20. Henrico-Att hänga ut skyldiga?Nej man mår inte bättre av det men ett samhälle som tydligare,mycket tydligare talade om vad som är rätt eller fel skulle i alla fall jag må bättre av att leva i.

    SvaraRadera
  21. @Anonym. De andra skolor som stängts i Malmö öppnades igen efter ett tid för en nystart. De stängdes för att det var helt kaotiskt med just hot, våld osv. Man kan inte ha securitasvakter i varenda hörna. Det skulle bli en hel jädra massa att ha i tjänst. Det blev lugnare vid nystarten vad jag har hört.

    Rosengårdsskolan. Tja, hotade lärare som inte vågade jobba kvar och alla andra ordningsproblem. Gängen styr Rosengård redan på högstadienivå. Plus att betygen låg så lågt att många aldrig blev behöriga till gymnasiet (det är alltså högstadiet som stängts, de små barnen får gå kvar och får det kanske lugnare nu).

    Skolans fel? Njä, jag tror de har gjort så gott de kunnat med de medel de har till buds. Men vad ska man göra åt våldsamma och redan kriminella tonåringar t.ex. De är inte straffmyndiga, och samtal med soctant skrattas det bara åt. Föräldrar som inte har en aning om vad barnen gör eller vad de ska göra åt det. Maktlösa lärare som bara kan titta på skadegörelser och hot. Det behövs bara en större minoritet som bär sig åt så för att det ska gå överstyr.

    Alla som försöker sköta sig drabbas hårt i en sådan miljö och får det nog bättre på andra skolor.

    Ta tag i problemen när det uppstår. Jo, men vad göra? I en skola där en lärare som tar tag i armen på en elev kan dömas för misshandel? Där alla regler anses kränkande? Där elever får skadestånd för kränkning när de anmält en lärare som bara sagt ifrån?
    Ja, jag vet inte men jag tror att man måste backa bandet en aning och ha ordningsregler som SKA följas annars följer någon form av bestraffning. Hot och bötning borde ge rejäla straff som man görs medveten om från början med ordningsregler som ett slags kontrakt som det var en gång i tiden.

    Jag tror inte det skulle fungera tyvärr. Det skulle bli protester mot detta "bakåtsträvande".

    SvaraRadera
  22. @Malin. Milda makter. Securitasvakter och ständiga bråk?! Vad är detta? Hur kan det få gå så långt?

    Jag tror du är på rätt spår när du antyder att "alla regler anses kränkande". Att man lägger allt ansvar hos lärarna men tar ifrån dem all makt. Man ger eleverna all makt men tar ifrån dem allt ansvar. Det fungerar inte.

    Förr identifierade man de besvärligaste eleverna och flyttade dem. Ibland till speciella klasser, ibland till andra skolor. Ibland till andra skolor med speciella klasser. (Ju besvärligare eleverna var, ju mer speciella klasser). Och till sist korrektionsanstalter.

    Det är helt orimligt att skolorna och utbildningsanstalterna överhuvudtaget skall fungera som någon slags ungdomsgård. Med svaga regler och krav som dessutom inte efterlevs.

    Att då istället ge sig på skolor som faktiskt fungerar bra, vad gäller utbildningen, det känns rätt fel. Lundsbergs utbildning får ju ingen kritik vad jag sett, tvärtom. Det är boendet och ordningen kring internatet som får kritik. (Det kunde ju lösas med att eleverna då får bo, kanske tillfälligt, någon annanstans än på själva området).

    Att media lägger så stor enegi på att kritisera de ynka tre internatskolor som sverige har, samtidigt som flera andra skolor närmast verkar stå i brand, är ju minst sagt märkligt.

    Mitt recept är att skolorna och dess lärare får mer makt att hålla ordning. Samtidigt som eleverna ifråntas rättigheter. Elever skall kunna avstängas och förflyttas. Bestraffningar som är kännbara måste tillåtas ifall situationen kräver det.

    Skolan måste skydda de ordningssamma eleverna och hantera de andra med tydlighet. Det får inte löna sig att vara rötägg. Bakåtsträvande eller inte. Begreppet är ointressant. Skolan måste fungera. Förr skrev alla skolelever snyggt, läsligt och vackert. Alla. Även de med "enkla" utbildningar. Nu skriver ingen vackert eller snyggt. Många skriver knappt läsligt. Bara för att ta ett banalt exempel.

    Javisst är vårt samhälle mer komplext nu, än 1896. Men ansvaret för de elever som mest behöver lugn och ro i skolorna är lika stort nu som då. Även om det verkar omodernt.

    SvaraRadera
  23. Det är väl inte fel att se bakåt-vad fungerade bra och vad fungerade dåligt dåligt.Att lära av historien även om samhället nu är mer komplext.

    SvaraRadera