torsdag 13 november 2014

Jag har inget Twitterkonto!

Ibland känns det som en brist.

Men ska sanningen fram så vet jag inte ens hur man gör. Jag finns inte på Facebook, vet inte hur det fungerar, men tittade på Granntantens "sida" .. eller vad det kallas .. när vi delade säng under Almedalsveckan? Men en gång så vet jag att det var det någon som öppnade ett Facebook-konto under rubriken (?) "Anybody for president".

Jag undrar om det finns kvar?

Eller allting finns kanske alltid kvar på Facebook? Det undrar jag som inte ens släpps in med mindre än att jag registrerar mig. Vilket jag inte vill.

För OM jag börjar med Twitter och Facebook och behåller den här bloggen .. då skulle det kosta alldeles för mycket. Allt som egentligen är själva livet .. familjen, de galna husdjuren, vandra i naturen, måla, sy underliga kläder, hitta på och prova på det jag aldrig gjort förut, läsa, drälla omkring och prata med okända, de direkta diskussionerna med människor jag tycker om .. eller inte tycker om, hitta på nya maträtter och onyttiga sockerchocker till desserter. Varför skulle jag byta ut något av det?

Det finns en risk med att kliva in i twitterträsket, jag har sett det hända med andra. Plötsligt blir det väldigt viktigt att använda rätt språk, rätt ord och rätt källhänvisningar .. och jag vill behålla min väljarposition, mitt talspråk och mitt eget ansvarslösa förhållande till politiken.

Vi väljer människor som ska förhålla sig till fakta och behåller rätten att kräva svar .. det är väljarens del i avtalet, tycker jag. Men det verkar inte vara ömsesidigt eftersom dagens politiker väljer att göra precis tvärtom?

Blundar för fakta och vägrar att svara på frågor? Är det för resten någon som vet vart landets statsminister tagit vägen?? Jag kan se honom på bild i tidningen, men aldrig i rörligt tillstånd .. och han är tystare nu än innan valet som han lovade att bryta tystnaden efter??

På Twitter kan jag ibland följa rubriken .. hashtagen?? .. #svpol, vilket räcker mer än väl för mig. Där finns alla som ÄR något och alla som TROR de är något eller alla som VILL bli något i den politiska debatten .. och så den lilla vettiga klicken som gör att det ändå är mödan värt att gallra ut guldkornen.

Efter en kvart känner jag hur foliehatten klämmer runt huvudet och hur helt nya konspirationsidéer får fäste .. och jag flyr i panik till Flashback eller något annat mer verklighetsförankrat ställe.

Eller panikshoppar något som jag inte behöver på Tradera.

Under Juholts korta partiledartid blev jag så frustrerad att jag köpte ett tiotal hattar innan jag hann hejda mig. Men alla hattar, utom foliehattar, har sitt användningsområde .. någon gång i livet.

Så tänkte(?) jag också när jag ropade in en hel kartong med sorgflor på auktion för länge sedan .. men då hade jag lyckligtvis fel och nu, när den verkligen skulle kunna symbolisera något, så vet jag inte var den är?

Men för att återgå till Twitter, där jag upplever att väldig mycket är väldigt konstigt när jag jämför med min egen verklighet som förmodligen anses mindre verklig än den som finns i den verkliga verkligheten på Twitter?

Är det ingen mer än jag som funderar över hur mycket tiiiiid twitter-debattörerna förfogar över? Arbetar de inte? Eller tas all den här tiden från en aningslös arbetsgivare.

Kanske är twitter-eliten subventionerad av något RUT-liknande? Köpta åsikter helt enkelt .. KÅHE-bidrag?  HET-bidrag kanske .. Helt Extrema Tvångstankar? OOL-ersättning .. Ogenomtänkta One Liners?

Ni ser .. foliehatten sitter som gjuten! Snart börjar jag väl tro på chemtrails också.

En annan tanke är att det kanske är något i surdegen som säljs på Södermalm? Något ryskt, rent av??

Har kanske den kemiska krigsföringen blivit omodern, förlegad och ersatt av en mer ekologisk variant .. utstuderat insmugglad i form av surdegskultur? Kanske med hjälp av en u-båt i Stockholms skärgård!!

Eller kanske det är något med vattnet? Vi borde kanske försöka få ett vattenprov från Rosenbad eller redaktionen på Aftonbladet??

Det är tur att jag inte har ett Twitter-konto. Annars hade jag nog fått fira jul i Rom tillsammans med Marcus Birro bara för att hålla mig vid liv.

Det hade inte den Makalöse Siamesen Maurice tyckt om ...


Expr.,

14 kommentarer:

  1. Jo, jag har också tänkt på all den tid journalister och diverse wannabes ägnar åt att twittra. Jag tror tyvärr att det ingår i jobbet och då är det inte konstigt att journalistiken ser ut som den gör med allmänt löst tyckande. Sen ska det gnällas och bölas över att ingen köper deras blaskor längre och att de behöver miljarder av våra skattepengar för att kunna fortsätta sitt lättsamma liv på twitter. Aldrig säger jag! Den dag som Alice Bah gör som de vill blir jag skattesmitare.

    Jag har facebook för att kunna hålla kontakt med gamla vänner på annan ort och så har jag flashbackkonto, och jag kommenterar här ibland och på ett fåtal andra ställen. Jag tycker det tar så mycket tid så det får räcka. Twitter nej tack, jag måste hinna äta och sova också.

    SvaraRadera
  2. Jag har ett Twitterkonto som jag aldrig använder. Upptäckte att det inte passade mig alls. Facebook däremot använder jag till att hålla kontakt med familjemedlemmar som bor i andra länder. Och så spelar jag spel på facebook. =)

    SvaraRadera
  3. Jag har varken Facebook eller Twitter. Google+ har jag bara för att det liksom följer med men jag använder inte det aktivt.

    Om kommentarsfälten på diverse tidningar är pissrännan så undrar jag om inte Twitter är rena bajstunnan? Så mycket skit på ett o samma ställe som bara fylls på.

    SvaraRadera
  4. Har inget heller,tror inte det är så bra för själsfriden och vill inte helt tappa tron på mänskligheten.

    SvaraRadera
  5. Jag har sett samma fenomen ang dem som hänger på twitter eller börjat hänga där. Spelar ingen roll på vilken "sida" de är. Språket förnedras, konformigheten förädlas och det är viktigt att tycka lika. Benägenhet att bara vilja omge sig med ja-sägare så att man i grupp går emot dem som inte håller med. Svårigheter att se saker från mer än en sida.

    Så tråkigt och så likriktat. De ser det inte själva då det verkar tycka att de är varandras motsatser när de i själva verket står varandra mycket närmre än dem som inte hänger där. Det de mest har gemensamt verkar vara förmåga att ta till sig av negativ kritik.

    SvaraRadera
  6. edit* Det de mest har gemensamt verkar vara förmåga att INTE KUNNA ta till sig av negativ kritik.

    SvaraRadera
  7. Hmm. Jag har inte koll på alla kotterier på twitter, men tycker att det du beskriver utmärkt väl beskriver radikalfeminister vs jämställdister också. Speglingar av varandra och väldigt konforma i båda läger. Det är å andra sidan så alla debatter i Sverige ser ut nu, och vanligt folk skiter i alltihop.

    SvaraRadera
  8. Jag har varken twitter eller facebook. Facebook styrs av nån slags fundamentalistisk amerikansk kristen moral som jag inte vill ha med att göra. Allt ska va pluttinuttigt och fint och generera en "Likes".Man censurerar nakenbilder och bögkyssar mm.
    BITTERPITTEN är egentligen en reaktion mot alla som skriver om hur gulliga ungar dom har.Eller lägger ut bilder på sina fina maträtter,samt skryter om hur duktiga dom är med att träna eller renovera. Jag ville skriva om hur jävligt allt är istället.

    Vi som bloggar istället för att twittra och facebooka. Är vi kanske en undergroundrörelse ? Eller är vi hopplöst omoderna Foliehattar ?

    SvaraRadera
  9. Bitterpitten .. jag bär min Foliehatt med stolthet och gillar idén med att vara delaktig i en undergroundrörelse. ;-)

    Dessutom så gottar jag mig alldeles obeskrivligt inför den dagen då jag kan säga .. VAD VAR DET JAG SA!! .. och kunna bevisa det.

    Men gulliga siamesbilder får du bara inte reagera mot! Han är så olidligt jobbig att han måste få symbolisera hela undergroundrörelsen. :-)

    SvaraRadera
  10. Jag får väl stå ut med siamesen :)

    SvaraRadera
  11. Bitterpitten .. Puh!!!

    SvaraRadera
  12. Underbart med en undergroundrörelse som har en siames som symbol.Vad slår väl det.

    SvaraRadera
  13. Kära Alla ni och i synnerhet Anybody här sitter en annan foliehatt och trivs med att ha denna trivsamma huvudbonad.Men snälla Anybody skulle du kunna leta lite mer efter sorgfloren tror att foliehatt med flor borde vara tidens melodi. Tänkte att det vore helt stilenligt när jag åser spännande saker som statsministerns frågestund i riksdagen eller vanligt simpelt riksdagstugg. Skruva på sin foliehatt hälla upp en mugg kaffe och se på våra folkvaldas krumsprång. Sorgflor kan användas för att skymma sikten eller få mig att varken sila mygg eller kameler. Mera sorgflor och siameser åt folket! Twitter tror jag är ett överskattat njutningsmedel för populasöverklassen som man klarar sig utan.

    SvaraRadera
  14. Granntanten. "Populasöverklassen". Hahaha...!

    SvaraRadera