onsdag 12 november 2014

Riktiga eller oriktiga problem eller "saker"????


"Eftersom du varken är homosexuell, transperson, rasifierad eller en del av en minoritet alls, börjar jag känna att du ska knipa igen. Skaffa dig lite perspektiv" .... skriver Mio Cederlund till Marcus Birro med anledning av hans tweet "Köper inte snacket om att "religioner" är farliga. Vad har den största delen av världens religiösa terrorism gemensamt? Islam. Fakta".

Reaktionerna blev så våldsamma och aggressiva att Marcus Birro lämnade landet för att vänta ut de dödshot och påhopp som förmodligen kommer att riktas till någon annan inom kort.

Eftersom jag är en helt vanlig människa så kan jag inte se det dödligt förfärliga i Marcus Birros tweet. I och för sig kan jag läsa ut av kommentarerna vad jag borde se .. men vad jag läste var att den maktsökande, våldsbejakande terrorism vi upplever i dag oftast döljer sig bakom islam och hat mot oliktänkande .. på samma sätt som maktsökande våldsverkare i en tid för länge, länge sedan dolde sig bakom den kristna religionen för att rättfärdiga lönsamma korståg mot de "otrogna".

Men jag har förmodligen helt fel ... eftersom jag varken är homosexuell, transperson, rasifierad eller en del av en minoritet alls.

Med den logiken tar jag mig otroliga friheter när jag sitter och påtvingar människor mina tankar och funderingar. Jag borde alltså sluta häva ur mig "skit", "knipa igen" och skaffa mig lite perspektiv.

Mio Cederlunds perspektiv?

Mio Cederlund är HBTQ-aktivist och som sådan bloggar hon på Qruiser.se som "är Nordens största community för Dig som är homo, bi, trans, queer samt för våra vänner". Där är de "många som faktiskt kämpar för saker. Riktiga saker. Riktiga problem, riktiga rättigheter. Personer som blir förtryckta i sin vardag på grund av saker de inte kan styra över, utan att ha något val".

Det är alltid fantastiskt med människor som arbetar för "riktiga saker". Ju fler vi blir som engagerar oss för att skapa ett samhälle där alla har samma rättigheter .. och skyldigheter .. desto bättre.

Men varför är vissa "saker", problem och rättigheter mer "riktiga" än andra. Varför är det så viktigt att ställa olika "saker" mot varandra i småaktigt, hatiskt, twittrande kopior på krig eller terrorattacker?

Marcus Birro är kristdemokrat och .. tror jag .. katolik. Han ser på samhället utifrån sina erfarenheter precis som Mio Cederlund ser det från sitt perspektiv och jag .. om jag får förhålla mig till dessa giganter? .. brinner för de frågor som ligger mig närmast, det är inget konstigt med det.

Jag skulle förmodligen inte kunna föra ett normalt samtal med varken Marcus Birro eller Mio Cederlund eftersom deras "riktiga saker" ses som riktigare än mina "saker".

"Vad för vettigt har du gjort med din makt och synlighet? Någonsin?" .. skriver Mio Cederlund till Marcus Birro, innan hon uppmanar honom att ta en lång semester för allas skull.

Jag brinner för dem som saknar röster för att göra sina "riktiga" problem synliga. De dementa, de psykiskt funktionshindrade, de psykiskt sjuka, de hemlösa med missbruksproblem, de förlorade unga  .. samhällets osynliga som ingen riktigt vill se. Jag tycker att det är "riktiga problem, riktiga rättigheter. Personer som blir förtryckta i sin vardag på grund av saker de inte kan styra över, utan att ha något val" .. kanske i högre grad än i någon annan grupp i samhället.

Det är många inom den sk åsiktseliten som anser att det är oerhört kränkande att ifrågasätta de ensamkommande "flyktingbarnens" ålder, men jag läser aldrig att någon inom samma krets engagerar sig i de kränkande utredningar som de hjälpbehövande utsätts för inom "min" grupp av människor.

Sett från min synvinkel är utredarens klockning av toalettbesök som ett styrmedel när det gäller hjälp till en handikappad något av det mest kränkande som någon kan utsättas för. Att dra ner dragkedjan på byxorna är integritetsnära men att dra upp den igen ingår inte i hjälpbehovet .. har vi sett någon upprörd tweet om det? Hur kränkande är en tandröntgen jämfört med en utredare från Försäkringskassan som står vid toaletten för att tidsbestämma avföringen?

Det finns ett brinnande hat mot även det mildaste och okunnigaste uttalande som kan tolkas som rasistiskt .. men när det gäller åldersdiskrimineringen i bland annat vården och socialtjänsten så höjs inga röster? Den som beräknas dö först placeras sist i kön, typ.

Är vi inte alla människor? Vad är det för samhälle vi får om vi värderar människor och graderar hjälpbehovet, rätten till engagemang och en åsikt i "riktighetsgrad"?

Mio Cederlund upplever Marcus Birros tweet som "skit". Det är hennes språk och sätt att bemöta dem hon inte sympatiserar med, och hennes rättighet på samma sätt som vem som helst har rätt att uttrycka en åsikt. Men att be honom knipa igen, vara tyst och påstå att han dragit hoten och hatet över sig själv .. är trångsynt och fantasilöst och för inte samtalet varken framåt eller bakåt..

Det stannar hos Mio Cederlund och hennes uppfattning om vad som är "riktiga saker" .. eller "skit".

13 kommentarer:

  1. Any du har ett litet ess i din rockärm. Du är en kvinna. Så du får uttala dig lite. Tror jag iaf ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag för min del är helt övertygad om att du kan föra ett alldeles normalt samtal med Marcus Birro.
    Varför tror du annorlunda?

    SvaraRadera
  3. Det här är ganska mycket en tydlig bild av vad twitter gör med debattklimatet. Och hur lämpligt medium det är att disklutera i.

    Det mesta vi hör och läser om näthat och mobbning på nätet har sin grund i den här typen av socialt media.

    Det äckligaste enligt mig är stor-medias sätt att använda den här träskmarken. Att lyfta upp den och göra den kvasi-viktig. Framförallt public service har metodiskt understött det här snuskeriet.

    Du kan läsa vildvuxna forum av typen flashback etc. Som inte har några regleringar alls i princip. Tillåter knarkförespråkare och nazister att skriva vad de vill. Trots det blir diskussionerna där oftast betydligt mer sansade och rejält genomtänkta. Förmodligen beror det på att, trots anonymitet, är folk genuint intresserade. Och kan faktiskt diskutera sakfrågorna. Twitter är mer ett poserings verktyg. Inget man egentligen borde ta på allvar alls. Överhuvudtaget.

    SvaraRadera
  4. Håller med om vartenda ord som anonym skriver!

    Jag fann det oerhört komiskt när någon kvällsblaskejournalist förde en slags kampanj för att forskare skulle ut på twitter för att förklara sin forskning så den blev tillgänglig för allmänheten. Otroligt!

    SvaraRadera
  5. Hmm .. tänkte inte på det! Vilken evig tur .. då slipper jag dra till Rom utan kan fira jul hemma .. ;-)

    Staffan Ohlsson .. jag är ett fan av Marcus Birro och jag tror nog att jag skulle kunna ha en vardagskontakt med honom. Kanske också med Mio Cederlund?

    Men i det här sammanhanget ..? Jag tror inte jag kan bli tillräckligt upprörd eller förbannad?

    Anonym 19:34 .. Sakfrågorna har lämnats till folket. De skattefinansierade tyckarna och politikerna nöjer sig med visionerna och det spännande spelet .. det är väl därför de bästa lösningarna brukar dyka upp på sidor som flashback?

    Malin .. !!! det var det värsta? Det hade jag ingen aaaaaning om. Jag undrar hur många "vanliga" människor som följer det politiska koketteriet på Twitter??

    SvaraRadera
  6. Skitbra inlägg Any,
    "Anonym" har full koll och vecklar ut det hela i all sin slemmiga glans.

    SvaraRadera
  7. Jaha, så här är det för mitt vidkommande.
    Jag har i alla år sedan valet 1979, då jag första gången fick rösträtt, röstat på moderaterna. Så dock inte i senaste valet då jag röstade på SD. Orsaken till att jag alla dessa år har röstat på moderaterna har varit de ”klassiska”; dvs. individens eget ansvar, lägre skatteuttag på vanligt arbete, hårdare tag mot kriminella, ett starkare försvar och en starkare betoning på svenska intressen i utrikespolitiken. Dessutom har jag, som jag antar alla andra, varit innerligt trötta på den socialdemokratiska utnämningspolitiken. Behöver jag nämna fler namn än Anna-Greta och hennes dotter Britta Leijon? Eller…(fyll gärna på).
    Sedan kom Reinfeldt och Borg. De utlovade att de skulle förändra allt detta. Kommer ni ihåg? Men vad var det som egentligen hände?
    Förvisso sänktes skatterna för vanligt arbetande folk. Men i övrigt då?
    - Individens eget ansvar: har inte märkt eller hört ett dyft!
    - Hårdare tag mot kriminella: har inte märkt eller hört ett dyft! Tja, vad jag hört är att Reinfeldt påstått att brottsligheten gått ner (vilket är en lögn, i vart fall gällande den grövre brottsligheten)
    - Starkare försvar: tvärtom, Sverige är numera nedrustat bortom all räddning!
    - Starkare betoning på svenska intressen i utrikespolitiken: tvärtom, Carl Bildt utnämner Sverige till en humanitär stormakt (hör och häpna från en utrikesminister för ett land som ligger och slafsar i botten av Europas länder befolkningsmässigt) och förklarar därmed att Sverige i realiteten kommer att gå framtiden till mötes som ett u-land.
    - Har någon märkt att utnämningspolitiken blivit bättre i meningen av mindre svågerlagspolitik? Nä. Tänkte väl det.
    Moderaterna har således kapitalt misslyckats med att under sina 8 år som regeringsbildare förverkliga den politik som jag som moderatväljare trodde att de skulle försöka förverkliga när jag gav min röst till Reinfeldt och Borg. Varför i all sin dar skulle jag rösta på moderaterna igen? Någonsin?
    Snälla moderater. Tror ni verkligen att jag är dum i huvudet?
    (forts följer)

    V

    SvaraRadera
  8. Nä, dum i huvudet är jag inte. På de flesta IQ-tester ligger jag runt 130, högskoleutbildad är jag (inom juridik) och de flesta högskoleprov jag gjort har jag klarat med galans. Inom mitt yrke (som jag inte vågar uppge vad det är pga risken för repressalier) anser de flesta att jag är en omdömesgill och intelligent person. Jag är ICKE den person som skitmedia antyder, outbildad, omdömeslös, white trash, bosatt på landsbygden. Jag har dessutom något som alla skitjournalister i våra skitmedia INTE har, och det är stil, humor och finess. ;-)
    Apropå skitmedia har jag slutat läsa dem alla. Alla s.k. mainstream-media, inklusive SVT och SR (bl.a. P 1 som jag f.ö. lyssnade till dagligdags ända fram till typ 2006 då jag fick nock av alla kulturmarxistiska utsvävningar och nedgörande vinklinkar mot den då nytillträdda borgerliga regeringen). TV 4 och SVT:s skitkanaler likaså. De ger mig inget intellektuellt utbyte; endast hjärntvätt och propaganda. Vem orkar?

    V

    SvaraRadera
    Svar
    1. =} fast som väckarklocka funkar P1 finfint på morron. Man får upp pulsen- ögona rullar i skallen och det är bara att sjunga upp i duschen sen! Vederkvickt går man sen ut och möter dagen och är glad över att man fortfarande har förståndet i behåll. EEN dag till....

      Radera
  9. ”Orka” är f.ö. ett populärt uttryck bland dagens ungdom vad jag förstått. Och jag håller med. Hur ska man orka stå emot enfaldigheten vulgära röster. Min ork är snart slut. Men detta vill jag först ha sagt (att jag skriver det på din blogg Any beror på att jag verkligen, VERKLIGEN, upskattar ditt sätt att resonera, att uttrycka dig och att formulera dina tankar så att alla begriper).
    Den som bär den största skulden till att dagens Sverige har förfallit till vad det är, är Reinfeldt. GLÖM INTE DETTA!
    Genom att ge upp borgerliga ståndpunkter, genom att gå in i samarbete med stollarna i Miljöpartiet, har han vikt ner sig för kulturmarxismen som numera frodas i stort och smått. Om detta endast hade drabbat honom personligen hade det väl varit ok. Men det har det inte. Det har drabbat hela det svenska folket, vare sig vi är av etniskt ursprung eller någon gång inflyttade (som min familj själv är).
    Genom att vika ner sig för kulturmarxismen har Reinfeldt sett till att undanröja allt motstånd. Resultatet ser vi idag. Rena rama galenskaperna!
    Det är ju så att om du inte rensar i trädgården, så tar ogräset över. Likaså i politiken. Om du inte gör motstånd mot vansinnet, så…
    Så när domens dag kommer, och den är nära, tro mig om detta, ska vi alla veta vem som ledde oss in i fördärvet. REINFELDT!
    Denne man önskar jag inget gott, se det gärna som en förbannelse.
    Därmed är jag klar för denna gång.

    M v h
    V

    SvaraRadera
  10. "Marcus Birro är kristdemokrat och .. tror jag .. katolik."

    Birro är italienare. Så han skulle kunna spela rasiferingskortet mot den pursvenska Mio Cederlund.

    SvaraRadera
  11. V. .. jag inbillar mig att så gott som alla vuxna (läs överåriga) ansvarstagande väljare tappade förtroendet för Reinfeldt när han valde att anpassa sin politik så att den skulle förarga SD i stället för att den skulle gynna medborgarna.

    Men eftersom Moderaterna aldrig varit mitt alternativ så blev jag nog inte så besviken som du och Fnordspotting.

    Men just nu är väl ordet ORKA? rätt välvalt. Orka bry sig? Orka reagera? Det känns rätt meningslöst att ens försöka.

    Så .. tänk positivt .. se det som destruktiv underhållning, se över din ekonomi, rädda dina närmaste, bänka dig och se katastrofen i realtid.

    SvaraRadera
  12. Jag kan inte få nog av att fascineras av Mio Cederlunds resonemang. Hon kämpar för Personer som blir förtryckta i sin vardag på grund av saker de inte kan styra över, utan att ha något val. Birro ska knipa igen eftersom han varken är homosexuell, transperson, rasifierad eller en del av en minoritet alls. (Det sista stämmer för övrigt inte, men det hör inte hit.) Vad kan då Birro göra för att få rätt att uttala sig? Kan han bli homosexuell? Knappast - en allmän uppfattning är att man inte väljer sin sexuella läggning. Ska han bli transperson? Jag är rädd för att han saknar den rätta drivkraften för det. Kanske gå och bli rasifierad? Ordet bygger på en socialkonstruvistisk världsbild där rasifiering beskrivs som något som människor drabbas av på grund av en uppfattning av deras hudfärg i förhållande till "vithetsnormen". I praktiken är det ändå omöjligt för en vit att bli rasifierad.
    Med andra ord frånsäger hon Markus Birro rätten att uttala sig utifrån saker han inte kan styra över, utan att ha något val.
    Det är ironiskt, det är lyteskomik, jag vet inte vad det är. Lite som när andra twittrare önskar att islamistiska terrorister kommer och förgör Birro och hans familj för att han - tadaa! - varit dum nog att koppla ihop terrorism med islam.

    SvaraRadera