lördag 29 november 2014

Om nu de utsträckta händerna och ..

.. alla fagra ord om ansvarstagande och samarbete är ärligt och uppriktigt menade så borde väl regeringspartierna kunna ta sitt ansvar för den uppkomna situationen och rösta på Alliansbudgeten och erbjuda sitt samarbete över blockgränserna ... om de bara får behålla sina titlar och tjänsterum?

För det är väl ändå det som det hela handlar om?

Vem som har rätten att inneha makten på de andras bekostnad.

Om Alliansen underlättar för regeringen i budgetfrågan sviker de sina väljare, om Sverigedemokraterna låter bli att försöka sänka regeringens budget sviker de inte bara sina nuvarande väljare utan får eventuellt nya att söka andra lösningar och om regeringen envisas med att oppositionen ska ta ansvar för deras nuvarande och framtida problem så utplånar de i alla fall socialdemokraterna som framtida regeringsalternativ.

Ingen väntar sig däremot något annat av Miljöpartiet än vad de levererar just nu. Att de sitter där de sitter är helt och hållet medias förtjänst och de lär ju ha gott om tid att njuta av resultatet nu när antalet jobb inom media brutalt försvinner för att aldrig mer komma inom räckhåll.

Då kanske det går upp ett ljus .. de kanske börjar ana att entreprenörer och företagare inte är ett ojämlikt samhällsproblem utan förutsättningen för ett fungerande skyddsnät och en fungerande välfärd.

Åsa Romson tycker att en rödgrönblå färg verkar tilltalande. Det tycker inte jag .. det är ju samma färg som en rejäl blåtira efter en lika rejäl smäll mitt i nyllet.

Jag vet det för jag har haft en själv. En gång när jag var väldigt, väldigt ung och orkade festa väldigt mycket och länge försökte jag stoppa två tvärförbannade lika unga killar från att råka i slagsmål. Jag lyckades i och för sig .. det blev bara ETT slag .. och det landade på mig när jag gled in i handlingen .. nämen hörrni grabbar, inte ska ni väl sl... sedan låg jag där, mitt i händelsernas centrum.

Det var inget som jag direkt blev vackrare av, vill jag påstå och inget som jag rekommenderar. Så låt var och en klara av sina egna problem ... lägger du dig i det hela riskerar du att bli den som ligger utslagen när dammet börjar lägga sig.


Men Åsa Romson och hennes ministerkompisar kanske drömmer om att få blåsa på knogarna medan de betraktar det blårödgröna resultatet av de utsträckta nävarna??



Rekommenderad lördagsläsning .. Uvells Kränkthets-lexikon.

DN, DN, DN, DN, DN, DNSvD, SvD, SvD, SvD,

3 kommentarer:

  1. Har gjort samma sak men det var inte då jag fick dyngstryk.

    SvaraRadera
  2. Den utsträckta handen i det här läget känns som när man någon gång blir utsatt för en riktigt aggressiv tiggare. Man får inte säga så men det finns faktiskt sådana och jag har råkat ut för några. Man får alla andra att känna sig som det är ens personliga agerande eller brist på agerande som försatt "tiggaren" i den här situationen. "Det är erat fel"-mentalitet.

    SvaraRadera
  3. Allt tal om praksis och utsträckta händer är blame-games som syftar till att få folk att tycka synd om regeringspartierna. De regerar ju i minoritet och minoriteter är det av definition alltid synd om man bor på Södermalm.
    SD har ingen skyldighet att tillkännage hur de tänker rösta förrän det är omöstning i kammaren. Därför bör de inte efter tisdagens mote meddela hur röstningen kommer att ske. De kan ju alltid säga att mötet har utsett en kommitte som skall ge riksdagsgruppen råd i frågan på onsdagen.
    Varför skall de hjälpa de som inte vill samarbeta. Jag ser fram emot ett blame-gamespäckat chickenrace.

    SvaraRadera