tisdag 25 november 2014

Jag vet inte riktigt ..

.. hur jag ska förhålla mig till budgetomröstningen i riksdagen nästa onsdag. Det är svårt att överblicka vad som händer om Sverigedemokraterna fäller regeringens budget .. även om mitt primitiva jag säger samma sak som SD:s väljare .. SÄNK REGERINGEN!

Men jag försöker att inte lyssna på den sidan av mig själv. Utom när Stefan Löfven säger - vi måste samarbeta, jag räcker ut min hand!, Mikael Damberg hotar - SD tar en mycket stor risk eller Magdalena Andersson varnar - de vågar inte svika löftet till pensionärerna! Och så mässar de i takt med tidningarnas journalister - det är jättejättedåligt att SD inte talar om i förväg hur de tänker rösta!

DÅ vaknar min inre urmänniska till liv och jag undrar hur i helsike de här människorna har lyckats navigera så högt upp i hierarkin utan att ha ett uns förståelse för hur människor reagerar eller tänker?

Varför ska någon samarbeta med ett parti som sviker löften så fort de får som de vill? Varför ska pensionärerna vilja ha kvar dem som faktiskt lurar dem mest, genom att ge med ena handen och ta tillbaka det dubbla med den andra? Varför ska de demokratiskt valda företrädarna för 800 000 väljare .. fler är Mp och Vänstern tillsammans .. tala med dem som konsekvent vägrar att kommunicera utan vänder ryggen till 800 000 svenska medborgare?

SÄNK REGERINGEN .. mumlar jag sammanbitet för mig själv och när jag läser medlemmarnas budskap till partiledningen inne på Avpixlat, så förstår jag precis hur triggade de blir av sossarnas provokationer.

Vill Löfven och Andersson slippa ur rävsaxen de fastnat i när de tog in Miljöpartiet i en gemensam regering?

Alla dessa konstiga besked, uttalanden, beslut, utredningar och det generösa slöseriet med 4 skattemiljoner dagligen på miljöpartiets miljöaltare, allt detta fibblande, snubblande, fumlande och mumlande .. är det bara en fint för att bli av med Mp och ensamma få tillgång till makten?

Löfven kanske KAN uttrycka sig begripligt ... om han bara slipper Romson och Fridolin?

Och då hamnar foliehatten genast på min inre grottmänniskas huvud och jag tänker .. igen .. SÄNK REGERINGE SÅ VI BLIR AV MED DEM!

Men när jag har lugnat ner mig, stoppat undan foliehatten och avlivat grottmänniskan .. så inser jag att det största problemet är att jag inte litar på dem som mindre än halva väljarkåren valde för att representera oss.

Jag tror inte att de kan, vill, vågar, har förmågan eller kompetensen. Ett inavlat maktfullkomligt parti som gifter sig med ett makthungrigt kompromisslöst parti utan verklighetsförankring, kan inte resultera i annat än en politik som handlar mer om egen makt än vad som är bäst för folket.

Är det verkligen något att spara på?

Så trots att jag inte riktigt kan överblicka hela situationen så skulle jag inte bli besviken om Sverigedemokraterna fäller regeringens budget nästa onsdag.


Fyra år till, av det som vi sett prov på under mindre än två månader, är också mer än jag förmår överblicka.


Expr., DN, DN, DN, DN, SvD, SvD, SvD,

8 kommentarer:

  1. På något sätt känns det som om det inte kan bli värre om regeringen fälls så för min del får SD gärna rösta på Alliansens budget. Känner så väl igen din frustration, delar den till fullo (kanske till och med grottmänniskan i dig ;)).

    SvaraRadera
  2. Läste en twitterkommentar som såååååååå precis illustrerar stämningen efter Magdalenas och Mikaels artiklar.

    "Damberg o Andersson. Riksdagens versioner av filmen Herkules' Skrik o Panik"

    SvaraRadera
  3. Jag kan inte förstå att Damberg överhuvudtaget kan kräva något av några som han och hans parti vägrar erkänna är något om du förstår hur jag menar. Han kräver hjälp och stöd av ett parti som S hela tiden har mässat att man aldrig någonsin skall samarbeta med - innebär inte Dambergs krav på SD just ett samarbete? Jag behöver snart en dubbelbladig foliehatt att skruva på skallen och som hjälper mig att samla ihop mina förvirrade tanketrådar. Just nu så säger jag : Sänk skiten - det blir inte roligt men knappast värre i alla fall!

    SvaraRadera
  4. @ "Granntanten"-touche´! DÄR satt den.

    SvaraRadera
  5. Jag har velat hit och dit i frågan men just nu säger jag som Granntanten: sänk skiten!

    SvaraRadera
  6. Jag hoppas att SD inte lämnar något besked om hur de kommer att rösta på tisdag, det gör ju racet lite häftigare, utan hänvisar till omröstningen i kammaren. Röstningen skall ju ske i riskdagen och inte i media och vad har SD för anledning att ge andra partiers partistrateger extra tid att planera?

    SvaraRadera
  7. Nästa vecka får vi beskåda årets chickenrace. Tänk att våra politiker kan bjuda på en sådan fantastisk föreställning. På bio hade de säkerligen tagit dubbla
    biljettpriset och om det varit live kunde åskådarna fått betala hutlösa entréer. Nu betalar vi alla med lite variation av den redan höga skattebördan.
    Vad gäller racet egentligen? Jag ser det som om SD vill samarbeta med den (alliansen eller socialdemokraterna) som bjuder in först, medan socialdemokraterna och allianspartierna inte vill samarbeta med någon. De "gamla" partierna har således blivit förbannade över att ett nytt parti tagit sig in i riksdagen och "stjäl" partistöd. De nya blir dessutom klandrade för gamla ungdomssynder samtidigt som statsministern försvarade anställningen av en knarksmugglare i regeringskansliet med att "vi har inga livstidsstraff i Sverige". Men knarksmugglingen hade skett i närtid medan gnället på SD-ledamöter gällt händelser som skett för mycket längre sedan. Men det är OK att inte samarbeta med SD, men det är inte OK att inte vilja samarbeta överhuvudtaget. Tänk då på att samarbete är samarbete och inte ett förtäckt krav på att själv få bestämma allt.
    Nu vill jag diskutera budgetomröstningen. Om allianspartierna vill att deras budget skall röstas fram, då är det inget problem. Men om allianspariterna egentligen bara vill synas och i grunden hoppas att regeringens budget skall vinna då börjar chickenracet. Vågar alliansen överhuvudtaget rösta på sitt eget budgetförslag om de innerst inne vill att Löfvens budget skatt vinna? Det kanske inte blir något problem om de röstar på sitt eget förslag i
    första omröstningen och lägger ner sina röster i andrasedan omröstningen. De kan ju alltid hänvisa till att regeringens budgetförslag var det som fick flest röster i första omröstningen och att de vill frysa ut SD. Men hur går det om SD pläderar för sitt budgetförslag och sedan röstar på alliansens budget i första omröstningen. Då börjar det
    roliga! Jag ser fram emot racet.
    Jag hoppas att SD inte lämnar något besked om hur de kommer att rösta på tisdag, det gör ju racet lite häftigare, utan hänvisar till omröstningen i kammaren. Röstningen skall ju ske i riskdagen och inte i media och vad har SD för anledning att ge andra partiers partistrateger extra tid att planera?

    SvaraRadera