lördag 1 november 2014

Sila mygg och svälja kameler, med en stor dos dubbelmoral.


Jag är väl knappast unik när jag tänker på Alliansens första regeringsveckor, nu när den rödgröna varianten försöker slingra sig när det gäller ifrågasatta medarbetare och upprepade klavertramp.

Men då .. 2006 .. upprördes de rödgröna och landets rödgröna journalistkår till rödglödgad vrede över obetalda tv-licenser och svart hemhjälp/barnomsorg någon gång i livet, medan det i dag handlar om människor som mer än en gång dömts för narkotikabrott, fuskat med skatten på drivmedel, förorenat vatten med utsläpp eller kemikalier samt dömts ut som farliga för rikets säkerhet av SÄPO.

(Och fram till i dag har jag aldrig hört talas om att Säpo samarbetar med Kronofogden? Därför tillåter jag mig att betvivla att obetalda skulder är en fråga för säkerhetspolisen .. om de inte uppkommit i något annat sammanhang än vanlig överkonsumtion??)

Vid det förra regeringsskiftet krävde två av de tyngsta socialdemokraterna Tobias Billströms avgång på grund av hans obetalda tv-licens. "Jag väntar på att migrationsministern också ska avgå, säger Pär Nuder som menar att migrationsministerns brott är värre än Borelius och Stegö-Chilò.  Han har dessutom motiverat sitt lagbrott med att han ogillar det som Sveriges Television och Sveriges Radio står för. Det är skäl nog för statsministern att även avskeda honom, säger Nuder. Även Göran Persson uppmanar Tobias Billström att avgå".

Det var då det. 

I dag ställer jag mig helhjärtat bakom Tobias Billströms fullt berättigade kritik mot SVT och SR.

NU säger Gustav Fridolin .. Jag tycker i grunden inte att det är så uppseendeväckande att det i ett politiskt parti finns människor som har en historia som också innebär att man också har haft perioder i livet då det varit tufft. Jag tror att den typen av erfarenheter gör partier rikare .. och vår nyvalde statsminister tycker att .. vi har inte livstidsstraff i Sverige, så när man har sonat sitt straff så förtjänar man en andra chans och det är upp till den som anställer att avgöra om h*n har förtroende för vederbörande. (typ .. ni vet ju själva hur Löfven talar utan färdigskriven text.)

Av detta kan vi väljare dra slutsatsen att det värsta en politiskt engagerad människa kan göra är att fuska med tv-licensen eller anställa någon svart .. om än tillfälligt någon gång i livet. Om du gjort något av detta så utmäts ett moraliskt livstidsstraff som innebär att du är totalt olämplig att ens vistas i samma byggnad som landets beslutsfattare.

Om du däremot dömts och sonat ditt straff efter att ha sysslat med någon form av kriminell verksamhet, brutit mot lagen utan att åtal väckts eller handlat stick i stäv mot dina egna krav på landets medborgare .. så är det en förtroendefråga för den som anställer. Dvs din partikompis som i en annan situation kräver principiellt yrkesförbud för obetalda tv-licenser eller svart städhjälp?

De som berusade viftade med aluminiumrör på en folktom gata, livrädda för repressalier från människor som de grovt förolämpat och flytt från .. är också exempel på oförlåtliga brottslingar som kräver total isolering och moraliskt/socialt livstidsstraff?

Jag personligen anser att den som söker arbeten där ansvaret för andra människor är högt bör kunna uppvisa rena papper från belastningsregistret.

Det är inte för mycket begärt.

De flesta brott försvinner för det mesta inom fem år, vilket känns som en lagom karantän för en narkotikamissbrukare, skattefifflare eller miljöförstörare.

I övrigt handlar det väl om det goda omdömet hos den som anställer .. som Löfven så luddigt försökte säga. Som väljare och medborgare är min enda uppgift att avgöra vad jag tycker är gott omdöme när det gäller människorna som valts för att representera mig?

Hittills är jag inte särskilt imponerad. Dubbelt så dyrt för hälften av vad vi hade innan känns redan det som en ovälkommen present och när det gäller omdömet hos de nyvalda så väntar jag fortfarande på att det ska ge sig till känna.


Oscar Wilde sa ...Moral är en ståndpunkt som vi intar gentemot folk som vi inte tycker om .. och .. En man som predikar moral, är i regel en hycklare. Och de kvinnor som gör det, är utan undantag fula

medan Henrik Tikkanen hyllade samma inställning som vår nuvarande regering tydligen har .. Dubbelmoral är bra, förlorar man den ena har man den andra kvar.

Expr., Expr., Expr, DN, SvD,

6 kommentarer:

  1. Ja fy för den lede vilka hycklare och sitta på höga hästar när man fått ynka 6%.Så störande.Och Löfven,ja herregud.

    SvaraRadera
  2. Från ha haft åsikten att jag inte vill se ett nyval så har jag nu åsikten att det kan inte komma fort nog!

    Åh andra sidan, så fort jag försiktigt andas om MP och deras fadäser(dubbelmoral till dem som jag vet har röstat på dem, så får jag till svar; Det skiter jag i. Jag ser till helhetsbilden.

    *face palm*

    SvaraRadera
  3. I Säter har en man ifrån Svenskarnas parti kryssats in i kommunfullmäktige. Nu har
    Lokalradion p4 med all rätt hängt ut honom med namn och allt eftersom han är dömd för misshandel.
    Men när Vänstern i Säter för några år sen fick en ny ordförande som var dömd för misshandel då var det oetiskt att skriva om det. Ingen nyhetskanal ville ta upp det.
    Somliga har imunitet.
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=6003273

    SvaraRadera
  4. Visst är det underbart att vår proffs-islamist nu är med i en brottsutredning:

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kaplan-kan-hamna-i-javsituation_4065003.svd

    SvaraRadera
  5. @ BITTERPITTEN

    Kan du vara hygglig berätta lite mer om "när Vänstern i Säter för några år sen fick en ny ordförande som var dömd för misshandel". Vem avses?

    SvaraRadera