fredag 7 november 2014

Kattens lek med råttan ..


Jag lever ett kattliv just nu. Så gott som all tid går åt till kattrelaterad problemlösning, som till exempel problemet med den Makalöse Maurice´s nya hobby att ösa ur sanden ur kattlådan. De golvplacerade blomkrukorna är numera antingen rätt tomma på jord eller placerade lite mer oåtkomligt.

Denna hobby har inte på något vis ett samband med vad kattlådan är avsett för, utan handlar bara om nöjet att se hur mycket sand som det går att sprida över golvet. För när det väl är en lagom stor hög framför lådans ingångshål .. tar katten i fråga sats och sladdar i besinningslös lycka igenom sandhögen. Om och om igen till inget enskilt sandkorn har kontakt med något annat.

Katternas uppfattning om skridskoåkning eller breakdance, antar jag?

Vid de få tillfällen då katten är ute eller sover surfar jag raskt genom dagens nyhetsflöde och förundras över vår nya "regerings" lika obegripliga förslag och beslut .. och då är det väl inte så konstigt att det då och då blir ett kattperspektiv på reaktionerna?

Det finns hur många citat som helst om katter. Jag har en hel bok, förutom alla klipp som ligger osorterade i min låda med roliga klipp.

"Vi måste ha fattat fel", sa katterna som tålmodigt väntade utanför mössfabriken, är ett citat som direkt för tankarna till de oförberedda ministrarna i den rödgröna regeringsförvirringen och .. Om du inte vill att din katt ska promenera över hela dig, bör du sova stående, skildrar ju på ett utmärkt sätt samarbetet mellan de två regeringspartierna.

När man ser två katter tvätta varandra vet man aldrig med säkerhet om det handlar om tillgivenhet, om det smakar gott eller om det är början på en attack på halspulsådern .. får mig osökt och oförklarligt att tänka på samarbetet mellan Stefan Löfven och Jonas Sjöstedt?

Citatet .. Katter kan med matematisk noggrannhet beräkna precis var de ska sitta för att vara mest i vägen .. kommer nog från någon som hade en Åsa Romson-katt, men kan med lätthet bytas ut mot .. Meningen med katter är att vi ska lära oss att inte allt i naturen har en mening.

Jag vet ärligt talat inte varför jag kopplar .. Om man kissar på en katt blir det en kissekatt, om man missar blir det en kissemiss .. till det som påstås vara vår nya energipolitik, men det gör jag av någon anledning. Kanske av samma skäl som att jag kopplar roligheten .. Kattapult: mojäng för att kasta katter längre sträckor .. till Stefan Löfvens Innovationskatapult som också verkar vara en mojäng för att kasta både pengarna och  problemen så långt bort från väljarna som möjligt?

När Gustav Fridolin börjar ana att han kommer att få använda Alliansens skolpolitik för att uppfylla sitt 100-dagarslöfte, och lite överlägset säger .. om det blir så, så får vi titta på det .. så kopplar jag det direkt till det norska ordspråket .. Det finns alltid en utväg, sa musen, när den låg i kattens mage. Något som jag betvivlar kan åskådliggöras på Youtube?

Det talas mycket om och längtas mycket efter ett nyval har jag märkt. Det skulle vara en ren lögn om jag inte sa att jag önskar att vi kunde vrida klockan tillbaka till den 14:e september och gå till val med dagens insikter i rödgrön politik, men jag tror inte att så blir fallet.

Ingen är väl så urbota dum att h*n längtar efter regeringsansvar i dagens läge?

I stället blir det nog kattens lek med råttan som vi kommer att få se, förfäras över och njuta av .. beroende på politisk hemvist.

Så skulle jag själv utnyttja läget om jag var oppositionspolitiker i dag .. i fråga efter fråga efter fråga. Naturligtvis under devisen .. Man tager vad man haver... sa käringen och torkade av bordet med katten.

Det citat som jag sparar till mig själv är .. Ju fler människor jag träffar, desto mer uppskattar jag min katt!. Vilket gör livet betydligt lättare när jag för hundrafemtioelfte gången fyller kattlådan med samma sand och lyfter ner siamesen från bordet/fönsterbrädet.

Ett fönsterbräde han ofta landar på efter att ha rusat horisontellt över soffans baksida för att med ett hopp och ansenlig kraft landa på fönsterbrädet och bromsa mot fönsterrutan. En dag kommer han att hamna på verandan utanför, det är jag helt övertygad om.


Av lättförklarliga skäl står redan blomkrukor och annat tjafs placerade på en mindre utsatt plats.


5 kommentarer:

  1. Ack ja, dessa katter. Jag sitter själv och försöker passa in Gösta Knutssons kattgalleri på våra politiker, men har inte lyckats klura ut vem som ska vara vem än. Har inte kommit längre än till att Bill och Bull nog blir Fridolin och Romson.

    Även jag ser att det privata är dagspolitik. Häromdagen vände jag på huvudet för att titta på katten som (tidigare) låg och slöade på mattan, och ser då hur han står och stirrar stint på en stackars korkad småfågel som på något vis tagit sig in i huset. När jag knatar fram för att rädda fågeln, så tar naturligtvis katten raskt och plockar in fågeln hel i munnen. Jag rusar förskräckt fram och tar ut katten i hallen, och räknar med att få slänga ut lite blodiga fågelslamsor i trädgården. Men, när jag släpper ner kattfan så släpper den ut den fågel som den burit på varsamt som en retriever. Fågeln flyger iväg. Fem minuter senare är fågeleländet tillbaka i huset, via ett fönster som står på glänt i sovrummet.

    Är det bara jag som kommer att tänka på Olof Johanssons centerparti, som levde för att slukas av en hungrig socialdemokrati?

    SvaraRadera
  2. Hans Odeberg .. hahaha .. vi kattägare lever spännande och innehållsrika liv! :-D

    Men Margot Wallström är väl en klockren Maja Gräddnos med grädde i morrhåren, Peter Hultqvist en belåten tjocka Trisse och Alice Bah-Kuhnke kan väl göra sig bra som Gullan från Arkadien??

    SvaraRadera
  3. Man skulle kunna likna regeringen vid en KATTAstrof.

    SvaraRadera
  4. Bitterpitten .. Lysande!!! *fnittrar förtjust*

    SvaraRadera
  5. Den här regeringen gör mig KATTATON .

    SvaraRadera