torsdag 27 februari 2014

Att rösta i Melodifestivalen är bortkastade pengar?


Jag tror att det var 2002, när Bert Karlsson ledde Fame Factory i TV3, som jag telefonröstade på en deltagare i ett tävlingsprogram för första och sista gången. Artisten var Sara Löfgren och jag var så den milda grad engagerad att jag totalt förlorade både vett och sans.

Något som sedan visade sig på telefonräkningen.

Att "några få" telefonröster kunde bli sååå mycket pengar hade jag ingen aaaning om?

Mycket senare .. runt 2009-10 ungefär .. kom jag i kontakt med fenomenet förprogrammerade datorer i samband med att jag började blogga. Så det som presenteras som en nyhet i dag var (är??) basen för flera av de stora bloggarnas framgångar, när bloggar var det nyaste för dagen.

Det är en etisk fråga .. säger Christer Björkman som för övrig inte tycker att det är något större problem.

Men för alla .. ofta ungdomar .. med begränsade inkomster, som engagerar sig i en dyrkad artist handlar det om pengar. Pengar som kunde använts till något roligare eftersom de är fullständigt bortkastade om en förprogrammerad dator/datorer eller ett callcenter redan fått uppdraget att satsa på en annan artist som vinnare.

Om det systemet redovisades öppet så vore det mer lönsamt att rösta på de olika datorerna eller satsa på önskat uppdrag på ett call-center.

Förutsättningarna är helt andra än de som uppgetts. Betalar vi för ett löfte om att kunna påverka .. trots att det går att köpa sig förbi vår påverkan .. är det kanske inte förbjudet, men ändå en form av bedrägeri i mina ögon. Min mailbox översvämmas ibland av erbjudanden som är ärligare än villkoren för telefonrösterna i Melodifestivalen.

Men .. som sagt .. jag behåller mina pengar och om någon annan vill kasta sina i sjön i en förhoppning om att de ska landa på samma ställe som artisten, artistens skivbolag eller bekanta har investerat sina, så är det helt upp till dem.

NU vet ju alla vad som gäller i alla fall och den som röstar har förhoppningsvis blivit medveten om att pengarna i de flesta fall är rena välgörenhetsbidrag till SVT och nästa års Melodifestival.

Etiskt eller oetiskt. Ärligt eller oärligt. Det är bara en tolkningsfråga i sammanhanget.


SvD, SvD, SvDDN, DN, DNExpr., Expr., GP, Metro,

4 kommentarer:

  1. Jag, som aldrig orkat titta på ett helt program, än mindre rösta blev ganska snopen över att det går att göra så där. Lurendrejeri är det i mina ögon. Jag röstade på Johan Olsson till Jerringpriset - kan det ha varit datorer igång där också?

    SvaraRadera
  2. epsilon .. du kan nog känna dig helt lugn. Visserligen så går det väl att fuska med all form av telefonröstning, men det ligger nog inte så stora pengar/vinster i Jerringpriset att det är värt besväret.

    En vinst i en delfinal i Melodifestivalen kan däremot innebära full försörjning under resten av året för en artist.

    SvaraRadera
  3. Sen ska vi inte tala om hur erbarmeligt trist det är.Bättre att sjunga själva hemma,i alla fall roligare och så noga med att sjunga rent är det inte där heller.

    SvaraRadera
  4. Det är alltid så svårt med tävlingar som handlar om "smak", den är så personlig! Tycket själv att Nielsen var duktig men kanske inte den som har bäst chans i Europa... Tycker du att rätt låt vann? jag har gjort en omröstning på plusett: http://www.plusett.nu/omrostning-4187/tycker-du-att-ratt-lat-vann-melodifestivalen

    SvaraRadera